Justera förgasare vid byte av avgasrör

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej och God Fortsättning

Jag har köpt V&H-rör på blocket till en Honda VT600 -2002. Det kom inte med någon manual så jag är lite vilse i vad som behöver göras mer än att skruva på nya rören. Det jag förstått är att jag bör justera förgasaren och släppa in mer luft i blandningen. Jag är inte särskilt mekvan så jag försöker hitta nåt enkelt sätt att göra det på. På youtube finns det några få videos men det verkar ganska klurigt.
Det verkar finnas något som heter jet-kit som man kan köpa.
Är det nån som gjort något liknande och kan förklara vad jag behöver göra och köpa?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det brukar vara att man vill ha mer soppa när man skruvar på mer öppet rör, för att hojen inte ska gå snålt när du förbättrar flödet, dvs byta munstycken i förgasaren till större. Dock svårt att göra en meningsfull justering av förgasarna utan att köra i bänk. Om det finns ett kit med större munstycken för din hoj och det avgassystem du köpt så är det inte fel att sätts i det men antagligen funkar det rätt ok utan att du gör något alls (det hävdas att man kan bränna avgasventiler om man kör för snålt (=varmt) men tveksam om det någonsin
hänt för att någon skruvat på nytt avgas på en hoj som är standard i övrigt).
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej och God Fortsättning

Jag har köpt V&H-rör på blocket till en Honda VT600 -2002. Det kom inte med någon manual så jag är lite vilse i vad som behöver göras mer än att skruva på nya rören. Det jag förstått är att jag bör justera förgasaren och släppa in mer luft i blandningen. Jag är inte särskilt mekvan så jag försöker hitta nåt enkelt sätt att göra det på. På youtube finns det några få videos men det verkar ganska klurigt.
Det verkar finnas något som heter jet-kit som man kan köpa.
Är det nån som gjort något liknande och kan förklara vad jag behöver göra och köpa?

Precis.
Fast tvärt om då.

Blandningsförhållandet kan behövas fetas upp - speciellt om du ökar på flödet genom luftfilterboxen samtidigt.

Men, med det sagt - kritiska motorskador är något du i första hand riskerar vid ihållande fullgaskörning och höga effektuttag.

Kanske inte så du kör din Shadow...?

Prova hur den går i allmänhet med det nya systemet. Går den acceptabelt kan du prova att läsa av stiften efter sedvanligt vis: varm motor, acceleration genom växlarna, minst 75% effektuttag på högsta växeln - döda motorn med killswichen och dra in kopplingen direkt.

Stanna vid sidan av vägen och läs av stiften. Ser du inga tecken på mager gång så borde du kunna låta bestyckningen vara om du kör sansat.

Rätta vägen är egentligen att fortsätta stega upp i huvudmunstycke tills du ser tydliga tecken på fet gång och sedan backa tillbaka lite grann. Men, det tar ett par dagar att skruva sig igenom det programmet...

Håll dig borta från munstycken och nålar från Dyno-jet.


Edit:
En bra sak att göra innan man byter pipor är att intressera sig för hur hojen går i originalskick.
Många äldre förgasarhojar går redan lite fett, kanske beroende på slitna munstycken osv.
Kan vara så att man hamnar helt rätt genom att sätta på ett öppnare blås.

Om hojen redan i original går lite magert så lär det behövas åtgärder om man öppnar upp.

Slutligen: enbart öppnare ljuddämpare ger nästan bara buller. Vill man ha mer effekt så krävs att man även gör modifieringar på insugssidan. Och, med friare både insug och utblås så stiger kraven på korrekt bränsle/luftblandning.
 
Last edited:

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Tack för riktigt bra svar!
Som nybörjare är man lite försiktig. Jag skulle vilja göra allt enligt konstens alla regler så jag kan vara säker på att jag inte förstår något. Men jag kan absolut börja med att ta reda på hur den går idag.

En fråga bara, hur läser man stiften? (hus ser fet/mager gång ut?)

Jag har inget nytt större luftfilter, borde jag skaffa det?
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ungefär såhär - oftast är de lite åt det svarta hållet när man plockar ut dem

  • Q: How do I "read" a spark plug?
    Look at the firing tip of your spark plugs while paying close attention to the condition and color of the ceramic insulator and the metal electrodes (known as the center wire and ground wire). If you have access to an Autolite® Master Catalog, you will find a series of pictures on the inside back cover to compare your spark plugs to. If not, simply observe the color first. Light tan or gray deposits are normal, and an indication that everything is working well. If everything is very white, with glazed deposits on the insulator tip, the spark plug is too hot for the engine, or at least for the conditions for which it was used. If black sooty deposits are present, a too rich fuel mixture is likely, or the spark plugs' heat range may be too cold for the application. Shiny black or oily deposits are an indication of bad oil seals and/or piston rings, and are not an indication that the spark plugs are at fault. Click here for more information. Let our technicians help you at Autolite Answers(SM). 855-200-5200
1705327608599.png
 

Bifogat

  • 1705327071213.png
    1705327071213.png
    3.4 MB · Visningar: 11
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag skulle tro att 95% av alla japscustom som såldes från boom åren 1998-2008 har bytta pipor och ingen övrig justering. I många fall byttes piporna redan hos återförsäljarna och då kanske det smögs in någon powercommander.

De otroligt låga effektuttagen ( typ 1800cc = 65 hästar ) gör att iaf jag inte skulle vara orolig att bara kasta på piporna.

Jämför man med en samtida radfyra på 100+ hästar så räcker det ju att luftfiltret sitter lite snett så är hojen nästan okörbar.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ungefär såhär - oftast är de lite åt det svarta hållet när man plockar ut dem

  • Q: How do I "read" a spark plug?
    Look at the firing tip of your spark plugs while paying close attention to the condition and color of the ceramic insulator and the metal electrodes (known as the center wire and ground wire). If you have access to an Autolite® Master Catalog, you will find a series of pictures on the inside back cover to compare your spark plugs to. If not, simply observe the color first. Light tan or gray deposits are normal, and an indication that everything is working well. If everything is very white, with glazed deposits on the insulator tip, the spark plug is too hot for the engine, or at least for the conditions for which it was used. If black sooty deposits are present, a too rich fuel mixture is likely, or the spark plugs' heat range may be too cold for the application. Shiny black or oily deposits are an indication of bad oil seals and/or piston rings, and are not an indication that the spark plugs are at fault. Click here for more information. Let our technicians help you at Autolite Answers(SM). 855-200-5200
View attachment 494199

Ok, så om den är lite svart som längst ner då har jag en fet blandning och ett par raka rör skulle passa utan justering av förgasaren?
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Jag skulle tro att 95% av alla japscustom som såldes från boom åren 1998-2008 har bytta pipor och ingen övrig justering. I många fall byttes piporna redan hos återförsäljarna och då kanske det smögs in någon powercommander.

De otroligt låga effektuttagen ( typ 1800cc = 65 hästar ) gör att iaf jag inte skulle vara orolig att bara kasta på piporna.

Jämför man med en samtida radfyra på 100+ hästar så räcker det ju att luftfiltret sitter lite snett så är hojen nästan okörbar.
Ja, det är förvånansvärt lite info på youtube om justering av förgasare på honda shadow vid byte av avgasrör. Många verkar bara byta rör sen köra.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ok, så om den är lite svart som längst ner då har jag en fet blandning och ett par raka rör skulle passa utan justering av förgasaren?
Det är nog en rimlig tanke. Sedan kan du kolla stiften efter 10-15 mil och se om det ändrat sig, skulle inte tro att du ser någon jätteskillnad om du inte kör fullskaft 10 mil på motorväg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Alla hojjar från fabrik är justerade så att dom klarar ett avgasbyte utan att man behöver göra nåt, speciellt förgasarhojjar. Nu har jag nu inte sett alla, men sett bara en hoj som inte fixade det, en C1800(insprut).
Viktigt är att man kör luftfilter med originalflöde. Sen om man är lite orolig så kan man ju kontrollera stiften såklart.

Själv har jag heller aldrigt petat i nåt, bara bytt system och kört på....insprutarna har väl tappat lite effekt, medan förgasare har istället fått lite plus på effektsidan.

T o m min Innova insprut fixade Acraröret. Fick t o m samma effekt på bakhjulet som angiven effekt på pappret(8,1) :)

sporthoj240116-1.jpg
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Tack för riktigt bra svar!
Som nybörjare är man lite försiktig. Jag skulle vilja göra allt enligt konstens alla regler så jag kan vara säker på att jag inte förstår något. Men jag kan absolut börja med att ta reda på hur den går idag.

En fråga bara, hur läser man stiften? (hus ser fet/mager gång ut?)

Jag har inget nytt större luftfilter, borde jag skaffa det?


Nej, inte om det bara är buller du är ute efter. Då går det högst troligt att bara montera pipor och köra på.

Jag själv hade absolut kollat stiften både före och efter - men då främst för att jag är nyfiken och intresserad.

...och dessutom angelägen att krama ut varje hästkraft som kan tänkas finnas utanför motorn - och köra därefter.

Tror inte att du kommer ligga och fullgasacca mellan varje rödljus du ser, eller ligga platt på tanken ute på motorvägen, eller hur?

Långkörning med packning är dock något som tar hårdare på en sådan liten hoj än man kanske tror - speciellt i motvind om man tvingas växla ner för att hålla fart.

Jag hade kollat stiften, medveten om att jag överkursar mig.

YMMW
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Nej, inte om det bara är buller du är ute efter. Då går det högst troligt att bara montera pipor och köra på.

Jag själv hade absolut kollat stiften både före och efter - men då främst för att jag är nyfiken och intresserad.

...och dessutom angelägen att krama ut varje hästkraft som kan tänkas finnas utanför motorn - och köra därefter.

Tror inte att du kommer ligga och fullgasacca mellan varje rödljus du ser, eller ligga platt på tanken ute på motorvägen, eller hur?

Långkörning med packning är dock något som tar hårdare på en sådan liten hoj än man kanske tror - speciellt i motvind om man tvingas växla ner för att hålla fart.

Jag hade kollat stiften, medveten om att jag överkursar mig.

YMMW
Haha! Nej jag ska bara ha den att glida med. Men hade även tänkt packa den för någon enstaka längre (lugn) resa också.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej och God Fortsättning

Jag har köpt V&H-rör på blocket till en Honda VT600 -2002. Det kom inte med någon manual så jag är lite vilse i vad som behöver göras mer än att skruva på nya rören. Det jag förstått är att jag bör justera förgasaren och släppa in mer luft i blandningen. Jag är inte särskilt mekvan så jag försöker hitta nåt enkelt sätt att göra det på. På youtube finns det några få videos men det verkar ganska klurigt.
Det verkar finnas något som heter jet-kit som man kan köpa.
Är det nån som gjort något liknande och kan förklara vad jag behöver göra och köpa?
Hej du inte rör insugssidan så brukar det vara lungt att köra med ett buller system ,
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej du inte rör insugssidan så brukar det vara lungt att köra med ett buller system ,
Hej
Jag antar att det ska vara ett "Om" efter "Hej"?

Finns det någon anledning att röra insugssidan? Ställer frågan eftersom det heter "effektavgassystem" och undrar om jag får mer hp med lite mekande.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Hej
Jag antar att det ska vara ett "Om" efter "Hej"?

Finns det någon anledning att röra insugssidan? Ställer frågan eftersom det heter "effektavgassystem" och undrar om jag får mer hp med lite mekande.
Rör du insuget (öppnar för mer luft ) så behöver du bestycka för mer bränsle för att motorn inte ska gå snålt
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ok, och mer luft plus bränsle ger mer effekt? Ursäkta en nybörjare.
För att göra det hela enkelt med ett Exempel som du INTE ska följa.
EXEMPEL: Du tar bort luftfiltret, då får du högre lufttryck vid förgasaren och "undertrycket" vid förgasaren minskar och då "sugs" det inte in lika mycket bensin.
Så du får in mer luft i motorn utan luftfilter (teoretiskt bra) men mindre bensin trots det borde bli tvärtom. På mopeder är det vanligt att moppen inte startar alls utan luftfilter, för lite bensin.
Så rör inte insugssidan.

Ändringar i avgassystemet har mycket mindre påverkan på funktionen på hoj med förgasare.
Ett öppnare avgassystem kan ge att mer luft sugs in genom förgasaren men då ökar undertrycket efter luftfiltret och mer undertryck ger också mer bensin. dvs mer luft => mer bensin precis som du vill.
På min BMW R60 30 hk tog jag bort ljuddämparna på 1960-talet och ersatte med raka megafoner av popnitad AL-plåt. Rörde aldrig förgasarna eller stiften.
Efter hört hur R60n lät med raka megafoner när en kompis körde förbi med den bytte jag till ljuddämpare med dämpull, typ slipon.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
För att göra det hela enkelt med ett Exempel som du INTE ska följa.
EXEMPEL: Du tar bort luftfiltret, då får du högre lufttryck vid förgasaren och "undertrycket" vid förgasaren minskar och då "sugs" det inte in lika mycket bensin.
Så du får in mer luft i motorn utan luftfilter (teoretiskt bra) men mindre bensin trots det borde bli tvärtom. På mopeder är det vanligt att moppen inte startar alls utan luftfilter, för lite bensin.
Så rör inte insugssidan.

Ändringar i avgassystemet har mycket mindre påverkan på funktionen på hoj med förgasare.
Ett öppnare avgassystem kan ge att mer luft sugs in genom förgasaren men då ökar undertrycket efter luftfiltret och mer undertryck ger också mer bensin. dvs mer luft => mer bensin precis som du vill.
På min BMW R60 30 hk tog jag bort ljuddämparna på 1960-talet och ersatte med raka megafoner av popnitad AL-plåt. Rörde aldrig förgasarna eller stiften.
Efter hört hur R60n lät med raka megafoner när en kompis körde förbi med den bytte jag till ljuddämpare med dämpull, typ slipon.
Ok, mycket bra! Tack!
Så då finns det alltså en potentiell möjlighet att de mer öppna V&H rören ger ökat undertryck efter luftfiltret och suger då in mer bensin (eftersom jag kör på originalfiltret). Och då slipper jag pilla med förgasaren själv?
Men som nån nämnde ovan, det kan vara bra att kontrollera stiften ändå för säkerhets skull.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top