justera fjädring på husa

karlsson

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
wr 250
tja är det nån här som har tips på hur man ska justera in fjädringen på en husa-02 motard om man ska köra lite lätt i skogen å på skoterspåren. jag har inte provat skruva i dämparna eftersom jag inte har nån koll på det där. jag vet ju att man inte får till fjädringen som på en riktig enduro men är det nån som har fått till en hyfsad inställning på sin hoj så kan jag skruva in samma inställning

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Finns aldrig några genvägar vad det gäller fjädring tyvärr... Fjädring är helt individuel efr vikt, längd, hoj, körstil, terräng osv. Lägger man ihop allt det där ska det mycket till innan man kan få två uppsättningar fjädring som är lika varandra... Det enda man kan göra är att testa sig fram, vad kan gå fel? Blir det sämre är det bara skruva tillbaks till original och börja om! Lycka till!

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Tror det finns någon liten instruktion i boken som följer med hojen hur man justerar. Annars finns en instruktion för fjädringsinställning på Öhlins hemsida. Som någon skrev så är fjädringsinställningen individuell för alla så det är bara att prova sig fram.

borggren

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha 450 quad-04 + Minimoto GRC-99 + Superkart med R6 motor + Snöskoter Polaris 800-04 (nu med trim 141+22hp)
vad skall du åka med för däck???
jag har köpt en -04 o vill åka lite skog me...men vet inte vad jag skall åka med för däck

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Jag ställer allt så löst det går när 17"arna åker av och storhjulen på. Det är en bra början om man inte är för tjock. Sen får man ställa på alltefter smak och så. Hårda (med mina mått mätt) pass på crossbanan kräver påställning av dämpningen annars slår det igenom. Bara köra skogen eller grusväg tror jag lösinställningen funkar bra. Obs att jag har en FS som är lägre och hårdare än FE från början.

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
borggren skrev:
vad skall du åka med för däck???
jag har köpt en -04 o vill åka lite skog me...men vet inte vad jag skall åka med för däck

Michelin S12, "billiga" och bland det bästa grepp man kan få. Bridgestone har modeller som greppar suveränt men de är dyrare och håller inte alls lika bra. Metzeler MC 4, Dunlop 756 Pirelli MT32 är helt ok, men inte riktigt lika bra som S12 tycker jag.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Adrian_J skrev:
Michelin S12, "billiga" och bland det bästa grepp man kan få. Bridgestone har modeller som greppar suveränt men de är dyrare och håller inte alls lika bra. Metzeler MC 4, Dunlop 756 Pirelli MT32 är helt ok, men inte riktigt lika bra som S12 tycker jag.
Jag var och forskade lite efter dubbdäck igår och killen i butiken rekomenderade Mitas för sommarbruk. Ska tydligen vara Mitas som numera tillverkar Trelleborg om jag fattade honom rätt. Billiga och med bra klös tyckte han.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha