Justera gaffeln med hjälp av olja?

Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Hej

Jag ska byta gaffeolja på min hoj men skulle vilja ha den lite styvare. ska jag öka mängeden olja eller byta viskositet? enl meck boken så ska jag ha 425cc SAE 10W i varje gaffelben. vad ska jag göra?
 
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Mer olja.

högre viskositet gör bara gaffeln seg o trög.
ja som babianen säger stötig

OK hur mycket mer olja för att det ska göra skilnad? som det är nu har jag fjädern spänd så mycket som möjligt ändå så bottnar gafeln ganska lätt. skulle vara kul att kunna justera lite.
Kanske mer olja och lägre viskositet?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hur är gaffeln annars då? Hur reagerar den på korta/snabba kompressioner? Är den studsig i det läget och ändå bottnar är det tunnare, men mer olja jag skulle satsa på. Är den okej så kör du samma olja, fast mer av den. 450 cc per gaffelben skulle jag ha testat.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag startade en tråd om mätglas, där kom man fram till att mängden inte är det intressanta, eftersom man aldrig får gaffeln snustorr, det är istället avståndet från oljenivån till kanten på dämparen som är intressant.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Viskositeten påverkar dämpningen.
Tjockar olja gör att fjädringen rör sig långsammare/trögare, emedan oljan pressas genom små hål när fjädringen rör sig.

Mängden olja påverkar hur mycket luft du har ovanför oljan.
Luften används som fjädringselement.
Ju mindre luft, ju fortare hårdnar gaffeln. Progressiviteten ökar.
Fyller man på för mycket olja, så bottnar gaffeln hydrauliskt (=tvärstopp) innan det är "dags".
Finns det inga ventiler, så att du kan öka lufttrycket i gaffeln?
Har det blivit omodernt?
Luftunderstödd fjädring funkar bra, men det gäller att hålla koll på trycket.
Läcker alltid lite någonstans.
Gaffeltätningarna är tex. inte gastäta.
Krävs även en bra pump med manometer.
Den lilla volymen gör att trycket ändrar sig fort!
Går att spränga packboxarna med kompressor...
Byter du gaffelfjädrar till styvare, så brukar man behöva tjockare olja för att dämpa studset.
 

Suzukiman

Love racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ingen hoj föt tillfället
Som det är nu har jag fjädern spänd så mycket som möjligt ändå så bottnar gafeln ganska lätt. skulle vara kul att kunna justera lite.
Kanske mer olja och lägre viskositet?


Att dra åt förspänningen på fjädern hjälper inte det minsta för att minska genomslag. En fjäder blir inte "hårdare/styvare" genom att du spänner ihop den till max. Det enda du då gjort är att minskat fjädens möjlighet att fjädra.

Jag antar att din cykel är av en äldre modell där du inte kan justera kompristionen på gaffeln..eller?

Jag skulle pröva med lite mer olja (samma viskositet som rekommenderas). Du får nog prova dig fram. Hjälper inte detta så får du nog byta fjädrarna om du vill uppnå något resultat. Fjädrarna mattas med åren och blir mjukare.
 
Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top