Viskositeten påverkar dämpningen.
Tjockar olja gör att fjädringen rör sig långsammare/trögare, emedan oljan pressas genom små hål när fjädringen rör sig.
Mängden olja påverkar hur mycket luft du har ovanför oljan.
Luften används som fjädringselement.
Ju mindre luft, ju fortare hårdnar gaffeln. Progressiviteten ökar.
Fyller man på för mycket olja, så bottnar gaffeln hydrauliskt (=tvärstopp) innan det är "dags".
Finns det inga ventiler, så att du kan öka lufttrycket i gaffeln?
Har det blivit omodernt?
Luftunderstödd fjädring funkar bra, men det gäller att hålla koll på trycket.
Läcker alltid lite någonstans.
Gaffeltätningarna är tex. inte gastäta.
Krävs även en bra pump med manometer.
Den lilla volymen gör att trycket ändrar sig fort!
Går att spränga packboxarna med kompressor...
Byter du gaffelfjädrar till styvare, så brukar man behöva tjockare olja för att dämpa studset.