Justera kedja GSX-R 750 1992

Akhept

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
-
Jag har problem med att spänna kedjan på min gsxr från 1992. Bultarna som man justerar med verkar vara för korta. När jag skruvar till det yttersta läget är kedjan fortfarande för slapp trots att det finns mycket marginal kvar för hjulet att flyttas bakåt.

Är det originalbultarna jag har?

2012-05-26 17.41.47.jpg 2012-05-26 17.41.15.jpg
 

Akhept

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
-
Ingen som vet ifall det är rätt bultar eller vad problemet kan bero på?
 

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Om det är rätt bult vet jag ej, men ibland är det nödvändigt att kapa av ett par länkar på en ny kedja för att få lite justeringsmån under kedjans livslängd. Har du behövt spänna kedjan förr? Är det du eller någon annan som har lagt på den?
 

Akhept

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Lund
Hoj
-
Det är någon tidigare ägare som satt på kedjan, den var redan lite för slapp när jag köpte motorcykeln.

Det jag tycker är konstigt är att bultarna är så korta, det finns nämligen gott om marginal att flytta bak hjulet.
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Kolla det enklaste först: Har du originaldrevning och rätt antal länkar på kedjan?
Kollade lite på nätet, standard verkar vara 15/42-drev och 108 länkar om det är en 92:a.
Räkna och återkom här om vad som sitter på din hoj?
/R
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Den springande punkten för TS är ju varför hjulet inte kan flyttas längre bak trotts att det fins marginal för det.
Det har inget med drevning eller sliten kedja att göra....
 

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Den springande punkten för TS är ju varför hjulet inte kan flyttas längre bak trotts att det fins marginal för det.
Det har inget med drevning eller sliten kedja att göra....

Jag vet inte om TS har rätt skruvar på sin hoj.
Men jag tycker inte det är konstigt om fabriken i Japan har satt dit grejor så att man kan justera hjulet motsvarande 2 länkar och lite extra, för det räcker ju. Om kedjan är för lång är det bara att kapa två länkar. Mer justering behövs inte.
Så varför är hålen i svingen så långa då? Tja, kanske är lättare att montera hjulet då...

/R
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top