Justera och ställa in oljepump på TZR

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hejsan!

Jag kör in TZR -90 som får smaka på alldeles för mkt olja. Den rentav dricker olja från oljetanken och ryker som ett åskmoln. Därför undrar jag hur man ändrar oljemängden eller ställer in oljemängden från oljepumpen? OCH hur ska den vara inställd??

Tacksam för alla svar!
 

Solid snake

Guest
Du kör in alltså, du har bytt kolv eller?

Om den ryker som fan kan det bero på att du har fumlat med att spänna toppen på den så den drar kylarvatten.

Är det vit rök eller? Isf drar den förmodligen vatten.

Annars, av med höger sidokåpa, sen av med ett lock som det går in 2 slangar och en vajer i, sen har du pumpen där, vajern har typ en skruv den sitter i, ääh, du fattar hur du ska göra när du ser själva vajern o det, skruvar du in den så får den mindre olja, skruvar du ut får den mer.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Du kör in alltså, du har bytt kolv eller?

Om den ryker som fan kan det bero på att du har fumlat med att spänna toppen på den så den drar kylarvatten.

Är det vit rök eller? Isf drar den förmodligen vatten.

Annars, av med höger sidokåpa, sen av med ett lock som det går in 2 slangar och en vajer i, sen har du pumpen där, vajern har typ en skruv den sitter i, ääh, du fattar hur du ska göra när du ser själva vajern o det, skruvar du in den så får den mindre olja, skruvar du ut får den mer.
bra beskrivning.. :tummenupp men grabben!! akta dig för att dra ner den till för snålt!! var försiktig med inställningarna så den inte skär!.
 

Solid snake

Guest
philsson skrev:
bra beskrivning.. :tummenupp men grabben!! akta dig för att dra ner den till för snålt!! var försiktig med inställningarna så den inte skär!.


Glömde säga, det finns punkter och streck på oljepumpen, går du förbi det högra strecket så går den med alldeles för lite olja, den ska stå i mitten (finns en liten fördjupning där) ställ den där och pröva så.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Glömde säga, det finns punkter och streck på oljepumpen, går du förbi det högra strecket så går den med alldeles för lite olja, den ska stå i mitten (finns en liten fördjupning där) ställ den där och pröva så.
var likadant på NS också.. tänk att de tänker när de gör dessa maskiner.. otroligt.. :D
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Ok! Då ska de nog lösa sig!

Solid snake skrev:
Du kör in alltså, du har bytt kolv eller?

Om den ryker som fan kan det bero på att du har fumlat med att spänna toppen på den så den drar kylarvatten.

Är det vit rök eller? Isf drar den förmodligen vatten.

Annars, av med höger sidokåpa, sen av med ett lock som det går in 2 slangar och en vajer i, sen har du pumpen där, vajern har typ en skruv den sitter i, ääh, du fattar hur du ska göra när du ser själva vajern o det, skruvar du in den så får den mindre olja, skruvar du ut får den mer.

Nae, kör in den gör jag inte. Jag har inte kört med den så mkt men mina föräldrar (kör också mc), har sagt att de knappt kan köra bakom mig utan att undgå risken att bli rökförgiftade. Och den ryker mycket, när man kör med den! :hihi

Dessutom tror jag att jag har en läcka vid utblåset! Det ryker lite smått där och det har blivit väldigt kladdigt med massa olja runtomkring som troligtvis kommer från cyllen. Vad gör man åt detta, köpa ny avgaspackning eller? :va

Återigen tacksam för svar!
 

Solid snake

Guest
Awweboy skrev:
Nae, kör in den gör jag inte. Jag har inte kört med den så mkt men mina föräldrar (kör också mc), har sagt att de knappt kan köra bakom mig utan att undgå risken att bli rökförgiftade. Och den ryker mycket, när man kör med den! :hihi

Dessutom tror jag att jag har en läcka vid utblåset! Det ryker lite smått där och det har blivit väldigt kladdigt med massa olja runtomkring som troligtvis kommer från cyllen. Vad gör man åt detta, köpa ny avgaspackning eller? :va

Återigen tacksam för svar!

Avafan, det ska ryka -->TVÅTAKT<--

Spänn muttrarna, funkar inte det så köp ny packning.

Kan vara så att det sitter lite snett, lossa muttrarna, sätt det rakt, skruva precis så det spänner till, gå över på nästa, sen efterdra halvhårt (inte kul att sabba gängor där inte!)
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hehe, något verkar iaf inte stämma!

Solid snake skrev:
Avafan, det ska ryka -->TVÅTAKT<--

Spänn muttrarna, funkar inte det så köp ny packning.

Kan vara så att det sitter lite snett, lossa muttrarna, sätt det rakt, skruva precis så det spänner till, gå över på nästa, sen efterdra halvhårt (inte kul att sabba gängor där inte!)

Hmm.. jo, det kan jag ju prova. :tungan

Men du! Ska avgaspackningen vara lite snedviken i ena kanten? :gnissla (asså den är ju rund men typ på ena sidan)

För min är typ böjd på ena sidan, ser lite konstigt ut. Precis som någon HAR satt det den fel och sedan skruvat satan så att den böjts.. hmm :va

Kanske är bäst att beställa en ny ändå.. hehe
 

Solid snake

Guest
Awweboy skrev:
Hmm.. jo, det kan jag ju prova. :tungan

Men du! Ska avgaspackningen vara lite snedviken i ena kanten? :gnissla (asså den är ju rund men typ på ena sidan)

För min är typ böjd på ena sidan, ser lite konstigt ut. Precis som någon HAR satt det den fel och sedan skruvat satan så att den böjts.. hmm :va

Kanske är bäst att beställa en ny ändå.. hehe

Den e kass, köp ny.
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Okej..

Solid snake skrev:
Glömde säga, det finns punkter och streck på oljepumpen, går du förbi det högra strecket så går den med alldeles för lite olja, den ska stå i mitten (finns en liten fördjupning där) ställ den där och pröva så.

Okej.. nu har jag varit ute och kollat lite. Jag hittade oljepumpen och alla streck och markeringar. Det finns ju en liten pinne i mitten på den runda saken, Som jag förmodar är markeringen. Den pinnen var en bit framför den markeringen med streck där det är en fördjupning i mitten som du sa. Så jag skruvade lite på vajern där uppe och ställde pinnen vid fördjupningen.

Sen när jag drar fullt gaspådrag dras den helavägen upp till markeringen med en liten "uppskjutning". Så då antar jag att allt är rättinställt!

MEN! (nu kommer min fråga) :arsele

När jag har gasat fullt och släpper gasen helt, så vill den ju ibland inte åka tillbaka helt. (Det händer bara ibland för ibland så åker den tillbaka helt!), gasen liksom segar, för när man släpper min gas så åker den inte tillbaka direkt, utan det tar ibland ett tag!

Hur har ni det på era mc:ar?? Hur ska man fixa detta enklast?

Jag har provat med lite 5-56 här och där och det hjälpte ju lite men inte helt...

Tacksam för allt som kan kallas SVAR! :Bugar
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Awweboy skrev:
Okej.. nu har jag varit ute och kollat lite. Jag hittade oljepumpen och alla streck och markeringar. Det finns ju en liten pinne i mitten på den runda saken, Som jag förmodar är markeringen. Den pinnen var en bit framför den markeringen med streck där det är en fördjupning i mitten som du sa. Så jag skruvade lite på vajern där uppe och ställde pinnen vid fördjupningen.

Sen när jag drar fullt gaspådrag dras den helavägen upp till markeringen med en liten "uppskjutning". Så då antar jag att allt är rättinställt!

MEN! (nu kommer min fråga) :arsele

När jag har gasat fullt och släpper gasen helt, så vill den ju ibland inte åka tillbaka helt. (Det händer bara ibland för ibland så åker den tillbaka helt!), gasen liksom segar, för när man släpper min gas så åker den inte tillbaka direkt, utan det tar ibland ett tag!

Hur har ni det på era mc:ar?? Hur ska man fixa detta enklast?

Jag har provat med lite 5-56 här och där och det hjälpte ju lite men inte helt...

Tacksam för allt som kan kallas SVAR! :Bugar


Har du smort igenom hela gaswiren? Smörj med olja i tex en spruta uppe vid handtaget (plocka bort wiren där uppe) tills det kommer olja nere vid förgasaren
 

Solid snake

Guest
Awweboy skrev:
När jag har gasat fullt och släpper gasen helt, så vill den ju ibland inte åka tillbaka helt. (Det händer bara ibland för ibland så åker den tillbaka helt!), gasen liksom segar, för när man släpper min gas så åker den inte tillbaka direkt, utan det tar ibland ett tag!

Hur har ni det på era mc:ar?? Hur ska man fixa detta enklast?

Jag har provat med lite 5-56 här och där och det hjälpte ju lite men inte helt...

Tacksam för allt som kan kallas SVAR! :Bugar

Jadu, ta av wiren o smörj upp, men det hade du ju typ gjort, bara det att 5-56 inte smörjer så bra (min åsikt, skiter i vad ni andra tycker :arsele ) annars tar du av trotteln, av med tanken, av med luftburken, sitter en slangklämma på luftburken där den går över förknasaren och en skruv storlek 10mm i ramen.

NU! Så tar du av trotteln (skruva av) och tar av fjädern, sen så drar du i fjädern lite, dra ut den typ en centimeter (den tappar sin spänst med tiden) sen sätter du tillbaka, din gas blir lite hårdare men den borde gå tillbaka som den ska nu.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Solid snake skrev:
Jadu, ta av wiren o smörj upp, men det hade du ju typ gjort, bara det att 5-56 inte smörjer så bra (min åsikt, skiter i vad ni andra tycker :arsele ) annars tar du av trotteln, av med tanken, av med luftburken, sitter en slangklämma på luftburken där den går över förknasaren och en skruv storlek 10mm i ramen.

NU! Så tar du av trotteln (skruva av) och tar av fjädern, sen så drar du i fjädern lite, dra ut den typ en centimeter (den tappar sin spänst med tiden) sen sätter du tillbaka, din gas blir lite hårdare men den borde gå tillbaka som den ska nu.
Bra tipps faktiskt.. :tummenupp men grabben! spruta inte in för mycket 556 i gaswiren.. gjorde jag på min.. började komma in 556 i förbränningskammaren och den stannade var 100e meter tills de var slut.. :D
 

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Ort
Utanför Växjö (Småland)
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
philsson skrev:
Bra tipps faktiskt.. :tummenupp men grabben! spruta inte in för mycket 556 i gaswiren.. gjorde jag på min.. började komma in 556 i förbränningskammaren och den stannade var 100e meter tills de var slut.. :D

haha... jaa, man kan ju bli lite FÖR glad i 556 ibland.. :lol

någon gång har det ju blivit så att man nästan har låtit mc:n bada i 556! :tungan

aja, tack för alla seriösa svar! :yoparty
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Ett tips till framtiden kan vara att köpa en wiresmörjare. En pryl som man monterar på gaswiren efter man lossat den vid handtaget, sen pressar man lubricant innanför höljet
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top