Justerad kopplingswire men vill ändå driva framåt med koppling intryckt

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Japp, som topic säger! Min GSXR 750 vill så sakta framåt fast än jag har justerat in kopplingen fullt. Vad är det som är påväg att ge sig? Ingen aning om det blir bättre när den är varm, ska kolla i veckan.

Tack tack!:hihi
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det gör min brors nästan helt nya FZ8 också.

Eller är det så illa att du inte kan hålla emot med fötterna?
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Tjenare! Om du har hydraulisk kopplingen så kan det vara luft i systemet, men det tanke på att du skriver wire så låter det som om du har en äldre gixxer :) Är du helt säker på att den inte går att justera mer? På min r1 så kan jag skruva både uppe vid kopplings handtaget och nere vid kopplings kåpan. Sen så hade jag kollat så att wiren löper fritt så att den inte fastnar nånstans. Lycka till:tummenupp
 

dappe

Ny medlem
Gick med
30 May 2012
Ort
Helsingborg
Hoj
gsxr sjuufemti
Tack för svaren! Kan hålla emot men känner att den drar litegranna, inget jag stör mig på sålänge det inte blir värre.
Som sagt, det är en -97 och har testat dragit wiren till max men hjälper ändå inte.
Men men, jag hör av mig om något rasar så nästa person vet om det :fakta:crash
 

Grusfalt

Medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Göteborg, ursprungligen Östersund
Hoj
Suzuki RF900R -96
Plocka ut kopplingen och kolla ifall lamellerna gjort hack i kopplingskorgen, det gör så att kopplingen inte kan frikoppla helt. Fila bort dem ifall du hittar dem. Fast först kan du prova att slira som satan på kopplingen för att utesluta att det är lamellerna som klibbar ihop sig i varandra (varva högt och släpp ut kopplingen långsamt ända tills du är fullt kopplad och inte slirar längre, som en pensionär på ICAs parkering).
 

Pajret

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Ducati Monster 696 -11
Jag hade ju som Grusfalt skrivit, plockat ut kopplings korgen för att kolla om det blivit spår i. I så fall får lamellerna inte "löpa" fritt och dem har fortfarande lite ingrepp. Bör vara hyffsat lätt o kolla.

Ang fjädrarna, hittar du en mek bok så kan det stå toleranser för hur kort fjädern får bli innan dem ska bytas.

Men som sagt så skulle jag först främst kolla korgen.
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
kombo mellan slir o inte löser

har problemet löst sig ?
vad har du för olja i ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På min Suzuki finns under kåpan för främre kedjedrevet en mekanism som påverkar kopplingen.
Det finns en låsmutter och i mitten en justerskruv.
Lossa låsmuttern. Lossa justerskruven. Vrid in skruven till den tar i stången som går rakt genom växellådsaxeln och trycker mot kopplingen. Vrid sedan tillbaka justerskruven 1/4 varv. Dra åt låsmuttern. Klart.
MEN jag har också haft koppling som inte "frikopplat".
I centrum på kopplingen innanför alla plattorna som man får plocka ut först sitter en mutter som låser den inre kopplingkorgen på växellådsaxeln. Den muttern var inte åtdragen i min sukka.
Tryck ner plåten som låser muttern. Lossa muttern. Dra sedan åt muttern. Jag lade i 6an och hindrade bakhjulet gå runt med en planka genom hjulet som stödde mot svingen. Tror det var 65Nm som muttern skulle dras med.
Böjde upp låsplåten som jag haft ute och bankat platt.
Och så var problemet löst. Sista åtgärden i Haynes felsökningsmanual......
men var det muttern....för dig också
Så är det på nytt dags för

Det finns en låsmutter och i mitten en justerskruv.
Lossa låsmuttern. Lossa justerskruven. Vrid in skruven till den tar i stången som går rakt genom växellådsaxeln och trycker mot kopplingen. Vrid sedan tillbaka justerskruven 1/4 varv. Dra åt låsmuttern. Klart.
TILL SIST
samma problem, den dra trots jag dragit åt justeringarna på kopplingswiren till max.
ORSAK: Kopplingswiren höll på att gå av.
Den gick av någon mil senare.
När smorde du kopplingswiren sist?
Min kopplingswire var snustorr.
Syntes tydligt när jag hade delarna ute ur höljet.
Jag har skärpt mig så numera smörja alla wirarna då och då.
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
Som Ivil säger:
Det låter som att dina stållameller har blivit varma och slagit sig lite...
...då räcker inte spelet till för att frikoppla helt.
Kolla att alla stål-skivor är hela, plana och raka.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top