KÄR i en motorcykel?

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Hej. Jag tror jag gått och blivit kär i en motorcykel. Närmare bestämt en Honda Cb 500 Four. (70-talare)
först och främst, vilken underbar design. Sen när man får höra ljudet så blir det ju bara ännu bättre!
http://www.youtube.com/watch?v=JxYJpvTj9-0&feature=related :yoparty
http://www.youtube.com/watch?v=AygHlf0IrWc&NR=1 :tummenupp
Är extremt sugen på att köpa en och undrar då om någon har någon erfarenhet av dessa maskiner?

Typ om dom måste skruvas på mycket över lag eller om det finns många kända fel?

Alla som har något att skriva om denna hoj får hemskt gärna göra detta!

Adam

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Hej jag minns på 70-talet när jag följde med min pappa in på en MC-butik där det stod en ny sådan 500 Four i skylten. Bronsmetallic med svarta fält.
Säljaren i butiken startade upp den inne i butiken ! Och det kom knappt vattenånga ur ljuddämparna, den kändes verkligen mekaniskt förfinad.
En samtida tvåtaktare hade rökfyllt lokalerna så det bara hade varit att bomma igen resten av dagen..

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
De där 4-cyl 70 och första åren på 80-talet har verkligen charm.

Har en kompis om har en Z-900 -75 Så läcker.

En del av de hojarna (alla?) har manuell kamkjedjesträckare och det är noga att dessa sköts.

Nu är inte det aktuellt i ditt fall, men de första vattenkylda 4:eek:rna kan vara svåra att få täta.

Hellre originalsystem än 4 till 1. Sen är det lite noga med brytarspetsar och renlighet i tändsystemet för att de ska gå bra.

Men slå till för tusan!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Grannen har en på vinden , komplett i delar , med en äkta MM-kaross:) . Tror det är 10:de våren han sagt att han ska plocka ihop den...:rolleyes:. Nåt växellådsdrev o en gaffel behöver bytas , sen är den tip-top.

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Tack ni som orkat skriva något. Skall i väg i kväll och kolla på en i Solna.
Den har haft 10 ägare, gått 6400mil (om man nu kan lita på det, svårt att bevisa motsats dock). Han säger att det rasslade till lite i början när man startade motorcykeln när den var kall, och att folk hade sagt att det kunde vara kamkedjan. Vet inte hur allvarligt problemet kan vara, om kedjan behöver bytas ut eller om man kan låta det vara!?
ÄR det något som någon kan komma på som jag BÖR kolla ikväll när jag skall dit så skulle jag bli väldigt glad!

Tack på förhand, Adam

Urbo

Gör't MC - klubben med fjong!
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Vässad Fazer 1000
TJÖP!

Jag var nära att köpa en sån gammal räser av en jobbarkompis. Men jag hade redan en gammal risig hoj, och cb500'an jag kollade på gick inte riktigt som han skulle. Och i brist på garage så gjorde jag mig av med den gamla rishögen och köpte en något nyare hoj istället. Men den dagen jag har garage så kan jag mycket väl tänka mig att köpa en gammal four från sjuttitalet...

Go for it, men vårda den ömt!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Grannen har en på vinden , komplett i delar , med en äkta MM-kaross:) . Tror det är 10:de våren han sagt att han ska plocka ihop den...:rolleyes:. Nåt växellådsdrev o en gaffel behöver bytas , sen är den tip-top.

Blir inte mycket coolare än så! Ringde dem som gjorde karosserna när jag hade min cb900, gjordes några till den också. Han garvade gott när jag frågade om de hade formarna kvar... Tycker det kunde vara dags för en revival!

De sysslar väl med rengöringsmedel för hushållet numera, med huvudkontor i Frankrike.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
:kär
Vill han så får han gärna ge den till mig. Jag lovar då att ge den stora mängder kärlek och omsorg. Sköta om den som om den vore mitt eget barn. Eller bättre. :nicka
Det är ett kulturmord att en sån svensk klassiker ska ligga och förfaras på en vind. :(

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Köpte den.. :) En svart. Dock har jag en liten klump i magen av att jag blivit lurad (har alltid den klumpen när jag gjort affärer) :p.
Det knackar lite i motorn när man startar den, han sa att det kanske kunde vara kamkedjan som behövdes spännas, kan det stämma?
Och så slirar kopplingen lite i början, skall se om vajern är för hårt spänd i morgon. Vad kan det annars vara? Någon som vet?

Adam

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Eftersom jag inte ägt så många hojar så kommer det en följdfråga ang lamellerna.
Är det svårt/dyrt att byta?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpte den.. :) En svart. Dock har jag en liten klump i magen av att jag blivit lurad (har alltid den klumpen när jag gjort affärer) :p.
Det knackar lite i motorn när man startar den, han sa att det kanske kunde vara kamkedjan som behövdes spännas, kan det stämma?
Och så slirar kopplingen lite i början, skall se om vajern är för hårt spänd i morgon. Vad kan det annars vara? Någon som vet?

Adam

När man köper så gamla maskiner från ngn man inte känner så får man ju alltid ha lite öppna ögon, dvs det kan vara ett renobjekt. I alla fulla fall så tycker jag att du ska börja med att inte bara ägna dig åt avhjälpnade underhåll, dvs blott pilla på de saker du misstänker är felande. Skaffa istället en mekhandbok och gå igenom hela hojens servicepunkter. Kolla skick, slitage och lagerspel på tex: bromsar, byt bromsvätska, kolla styr- och sving- och hjullager (glapp, fett osv), kedja, drev, koppling, ventilspel, kolla luft- och bränslefilter, skölj ur tank och flottörhus etc.

När du sedan på detta vis "nollat" hojen så står den där med ny olja och filter och du vet status på de flesta kritiska delar och kan planera förestående underhållsåtgärder vid nästa service.

Att köpa en så gammal hoj med okänd status för att direkt bara ge sig ut och åka är lite blåögt. Det är skillnad om du köpt den av en vän som kan dokumentera tidigare underhåll samt status på allt.

Lycka till med nya hojen! Fina cyklar det där! Torrsumpsystem! :kär

/J

Last edited:

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Hoj
VifferWaffe -88

Adam

nyköpta fordon vill alltid sätta sin nya ägare på prov, låta konstigt, hacka sig fram och allmänt spela allan..

oroa dig inte, den försöker bara få dig att bevisa din kärlek :D

Tror det är manuell kamkedjesträckare på de där :va , om förra ägaren slarvat så kan det nog va dags för det.

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
CB1300 & Rickman
När man köper så gamla maskiner från ngn man inte känner så får man ju alltid ha lite öppna ögon, dvs det kan vara ett renobjekt. I alla fulla fall så tycker jag att du ska börja med att inte bara ägna dig åt avhjälpnade underhåll, dvs blott pilla på de saker du misstänker är felande. Skaffa istället en mekhandbok och gå igenom hela hojens servicepunkter. Kolla skick, slitage och lagerspel på tex: bromsar, byt bromsvätska, kolla styr- och sving- och hjullager (glapp, fett osv), kedja, drev, koppling, ventilspel, kolla luft- och bränslefilter, skölj ur tank och flottörhus etc.

När du sedan på detta vis "nollat" hojen så står den där med ny olja och filter och du vet status på de flesta kritiska delar och kan planera förestående underhållsåtgärder vid nästa service.

Att köpa en så gammal hoj med okänd status för att direkt bara ge sig ut och åka är lite blåögt. Det är skillnad om du köpt den av en vän som kan dokumentera tidigare underhåll samt status på allt.

Lycka till med nya hojen! Fina cyklar det där! Torrsumpsystem! :kär

/J

Ledsen att göra dig besviken. 500:an har inte torrsump.

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Skaffa istället en mekhandbok och gå igenom hela hojens servicepunkter. Kolla skick, slitage och lagerspel på tex: bromsar, byt bromsvätska, kolla styr- och sving- och hjullager (glapp, fett osv), kedja, drev, koppling, ventilspel, kolla luft- och bränslefilter, skölj ur tank och flottörhus etc.
/J

Låter som att jag inte kommer hinna köra den här säsongen heller.. :gnissla
Nej men på riktigt så kan jag ju inget av det du säger, har kollat efter glapp i styre och hjullager osv, men är inte så begåvad så att jag kan skruva allt för mkt.
Ingick dock instruktionsbok, ganska kul eftersom den ändå är 31 år

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Låter som att jag inte kommer hinna köra den här säsongen heller.. :gnissla
Nej men på riktigt så kan jag ju inget av det du säger, har kollat efter glapp i styre och hjullager osv, men är inte så begåvad så att jag kan skruva allt för mkt.
Ingick dock instruktionsbok, ganska kul eftersom den ändå är 31 år

Det går på en dag att kolla igenom allt det där om man skruvar i snigeltempo som jag.

Det finns säkert många på SH som tycker att jag är pedant och att det är bättre att ut och bränna direCkt eftersom "livet är kort och rädda människor inte får knulla" osv osv. Men då kan man heller inte skylla på den 31 år gamla cykeln om man får soppastopp pga av oupptäck vatten och rost i tanken i söderledstunneln. Många som trivs med gamla cyklar ägnar sig ofta åt förebyggande underhåll. De som däremot tycker att gamla grejer generellt bara är junk ägnar sig oftast åt endast avhjälpande underhåll, men då ligger man alltid på suren och vet inte när nästa motorstopp kommer.

Om instruktionsboken inte innehåller underhåll som tex kontroll och byte av kopplingslameller etc: Kolla om du kan få tag i en Haynes-mekhandbok (Tex på motorboken.se)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...