KÖpa RD 350?

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Jag tror att RD 350 & 500 kommer att bli samlarhojar om de inte redan blivit det? Den RD 350 som du beskriver är sista generationens 350 och enligt mitt tycke den mest lyckade. Ser ut som en liten racer med helkåpan. Det tävlades en del med dem också. Behöver jag säga att de är roliga att köra?

Ta med en kompis som kan de där maskinerna. 15 000 kr är den helt klart värd om du inte måste riva den med en gång. Kan säga att du behöver inte plocka mycket med den förrän du gjort av med 10 000 kr. Akilleshälen på de där RD-maskinerna är avgasventilen (YPVS). Den måste ständigt göras ren/renoveras/bytas. Kolla när det är gjort senast. Cykeln kräver självklart service och underhåll. Men vilken Mc gör inte det? Kan glädja dig med att den är rolig att mecka med. Kvalitet i alla detaljer!

Med de bästa hälsningar
Wille

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Mitt tips är att du inte stirrar dig blind på inköpspriset, det är bara en del, viktigare är ägandekostnaden!

Har du dålig koll på bågar bör du köpa så ny hoj som möjligt, om du ändå vill satsa på en äldre så skulle jag satsa på en mindre rejsig som troligtvis levt ett lugnare liv.

Själv har jag ägt både en RD 350 -84 och en FZ 600 -88 och skulle inte rekomendera någon av dem pga deras usla väghållning...

Satsa istället på typ den här: :banana

http://www.blocket.se/view/5579870.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Last edited:

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Matski2k skrev:
ska köpa en yamaha rd 350 f2 -87 i rätt så ok skick han ska ha 15000 för den är den värd detta?

några mindre/större problem som finns med modellen för någon som inte är så kunnig o köper sin första mc?

funderade på en rd 350 för att jag inte kan hitta en tzr 250 :(

är det bättre o helt enkelt bara vänta lite o köpa en FZ ?

väldigt rörig post jag vet men tack för alla kommande svar :D

det är inte så att killen bor i Ekenässjön utanför vetlanada? känner en kille där som ska sälja sin RD

Matski2k

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
.
mjo det var den hittade en annan som en kille annonserade som en gul 1987 tänkte fan vad coolt 3 mil utanflr växjö o billig ... kommer dit ... cycklen är mer eller mindre paj o kåpan borta .. kul att man inte säger sådant =(.

så funderar på o köpa en gsxr 750 frå 85-86 eller en rd 350 ... men hör från entusiaster att dem är skitroliga o från vissa att dem bara går sönder hela tiden

åttieettan .. du vet ju säkert vilket skick den är i o så då =)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Tveksamt om RD350 blir en sammlarhoj inom överskådlig framtid, det finns mängder av dem och de tillverkades i många år.

RD500 är en helt annan sak, det finns få och den tillverkades inte alls länge, blanda inte ihop dessa 2 modeller, mycket mer än 2t och namnet har de ju egentligen inte gemensamt.

Det finns RD350N med som är kåplösa, sen har vi modlelen 83-84 som bara har en styrkåpa, så att du inte tror att alla RD350 ypvs har helkåpa.

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Matski2k skrev:
rd 350 ... men hör från entusiaster att dem är skitroliga o från vissa att dem bara går sönder hela tiden

RD350 ÄR skitrolig! Jag hade 3 st i rad när jag var 18. Och nu 14 år senare har jag varit tvungen att köpa på mig ett par igen bara för att dom är så :banana

Klart att dom kan gå sönder, men när det kostar som en större service för en fyrtaktare att repa en 350 så behöver man inte vara så orolig!

81-82 ska du INTE köpa, inte alls samma cykel och inte samma motor (utan ypvs..)

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Matski2k skrev:
mjo det var den hittade en annan som en kille annonserade som en gul 1987 tänkte fan vad coolt 3 mil utanflr växjö o billig ... kommer dit ... cycklen är mer eller mindre paj o kåpan borta .. kul att man inte säger sådant =(.

så funderar på o köpa en gsxr 750 frå 85-86 eller en rd 350 ... men hör från entusiaster att dem är skitroliga o från vissa att dem bara går sönder hela tiden

jag tycker den är i bra skick, vi har kört lite ihop o den går som den ska.
Här är annonsen http://www.blocket.se/view/5622157.htm?caller=jkl_s&l=0&c=1&city=0

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Wellcraft skrev:
Mitt tips är att du inte stirrar dig blind på inköpspriset, det är bara en del, viktigare är ägandekostnaden!

Har du dålig koll på bågar bör du köpa så ny hoj som möjligt, om du ändå vill satsa på en äldre så skulle jag satsa på en mindre rejsig som troligtvis levt ett lugnare liv.

Själv har jag ägt både en RD 350 -84 och en FZ 600 -88 och skulle inte rekomendera någon av dem pga deras usla väghållning...

Satsa istället på typ den här: :banana

http://www.blocket.se/view/5579870.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

RD Usel väghållning? Vad har du kört för nån som du jämför med då? För både min Rd 350 och Rd 500 hade en otroligt skön väghållning och var väldigt lätta att pressa till gränsen då man känner var den går. Jämfört med nyare hojar som FZR 600 och CBR 900 så är det betydligt svårare att känna vart gränsen går, tycker jag. Men den NTV:n var ju klart prisvärd men den lär få rejält med pisk av en otrimmad RD350 med en bra förare.

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Jag jämför med zx9:an zxr400:an och TRX850 som jag oxå haft och de tre kan jag rekomendera dock inte FZ600 och RD350 som kändes som de kom från stenåldern i jämförelse.

Att inte NTV är en racer är kanske bara bra om man är nybörjare... :va

Killawife skrev:
RD Usel väghållning? Vad har du kört för nån som du jämför med då? För både min Rd 350 och Rd 500 hade en otroligt skön väghållning och var väldigt lätta att pressa till gränsen då man känner var den går. Jämfört med nyare hojar som FZR 600 och CBR 900 så är det betydligt svårare att känna vart gränsen går, tycker jag. Men den NTV:n var ju klart prisvärd men den lär få rejält med pisk av en otrimmad RD350 med en bra förare.

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Ok. Kan ju bara säga att den enda hoj jag kört som hade bättre väghållning än RD350:n var en RGV 250. Men det beror ju lite på hur den är i skicket med. Polarns RD var ingen höjdare att köra innan vi fixade gaffeln på den och min var rent livsfarlig med utslitet bakdäck. Men allting är ju relativt. Det en uppfattar som bra kanske nån annan inte gillar. Fast det vore ju förvånande om de gjort en roadracing-cup tillängnad en hoj med "dålig" väghållning.

wizlow

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2005
Hoj
yamaha rd350
Flagga skrev:
Min RD350 hade gått 2000 mil med en "riktig" ägare. (Ägare nummer två saknade körkort, och hade bara kört cirka 50 mil - pga att han fick inte köra upp på den).

Växelspaken satt "upp-o-ner" (1:an uppåt), så den hade troligen gått en hel del på bana, saknade dock alla övriga "ban-attribut".

Efter 50 mil övningskörning flög kopplingen i tusen bitar, och en av "flärparna" i kopplingskorgen tittade ut genom oljekåpan. Hittade en begagnad för 400kr, satte i 7 nya lameller (100kr/st), sedan gick den 1000 mil till innan motorn var "slut" (vägrade starta, total avsaknad av komp). Krävde omborrning inklusive ny kolvar, och nu går den visst igen.

Rolig hoj, kul effektkurva, annorlunda sound, relativt billiga däck och reservdelar...men modellen med toppkåpa (1983-84) är mycket fräckare än den senare helkåpan, som ser väldigt touring-tråkig ut (typ FJ1100).

blev nästan rädd när jag läste det där. måste vara din gammla cykel jag äger :tummenupp

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...