Källare, bra eller anus?

Smagatusk

Guest
Hej, hej!

Jag ska bygga till huset nästa vår och har anlitat arkitekt som ritat tillbyggnaden. 60 kvm med balkong.

Min tomt är inte jättestor (800 kvm) och kommunen har gett mig dispens på den totala byggytan med ytterligare 10% till totalt 35% av tomtytan. Dock räcker det inte. Eller jo, det räcker men jag ska bygga ut garaget också, och ju mindre jag behöver bygga ut garaget, desto mer gräsmatta får jag. Så jag funderar på att istället för att bygga ut garaget så ska jag göra en källare under tillbyggnaden.

Men innan jag ens ber arkitekten att rita på det; är det värt det? Vad kostar en källare jämfört med att bygga ut garaget? För/nackdelar? Fukt?

Vad säger ni som har källare?

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Har varit på en hel del visningar senaste två åren.
Alltid när det funnits källare har det varit "källarlukt" eller dokumenterad fuktighet i ett besiktningsprotokoll, dessutom iskallt golv och ruggig känsla.
Det är inte säkert att det måste vara så men det verkar svårt att komma ifrån källarkänslan.

Däremot bygger man säkert mycket bättre idag, detta har ju varit 30-50 år gamla hus jag kollat.

De källare jag sett skulle duga till hobbyrum, garage, förvaring osv. så är tanken att göra sådana rum är det nog inga konstigheter.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
fritzl.gif

Något sådant du tänker dig? :brynad

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Källare Bra i rätt förhållande. Markfukt e väl den nästan enda dåliga grejen. Kolla omgivningen. E de en bergsluttning mot huset blir det lättare vatten som trycker på om inte dränering e tillräcklig.
Behöver inte synas i omgivningen heller då det finns olika jord fastheter som kan dra med sig fukten mot huset. Så egentligen e de bara o kolla dränering. Sen e källare ett skitbra alternativ. Utrymme utan o ta på plats, svalt på sommarn. Tvättstuga osv.
Bra men anus vid fel.

Smagatusk

Guest
.

De källare jag sett skulle duga till hobbyrum, garage, förvaring osv. så är tanken att göra sådana rum är det nog inga konstigheter.

Det är tanken att det skulle vara. Dock har jag sett på vissa hus att man grävt ut/ner vid fasaden och satt dit lite högre fönster för mer ljusinsläpp. Det tar bort lite av källarkänslan. Det heter nåt speciellt men har fan glömt vad det kallas.

Smagatusk

Guest
Källare Bra i rätt förhållande. Markfukt e väl den nästan enda dåliga grejen. Kolla omgivningen. E de en bergsluttning mot huset blir det lättare vatten som trycker på om inte dränering e tillräcklig.
Behöver inte synas i omgivningen heller då det finns olika jord fastheter som kan dra med sig fukten mot huset. Så egentligen e de bara o kolla dränering. Sen e källare ett skitbra alternativ. Utrymme utan o ta på plats, svalt på sommarn. Tvättstuga osv.
Bra men anus vid fel.

Vi bor femhundra meter från havet, här är platt som en pannkaka. Marken är bara sand men det finns MÅNGA hus här i området från 50-60talet med källare. Så det borde ju inte vara några problem.

Markfukten du nämner är en fundering jag har. Huset i övrigt har krypgrund. Är det någon speciell betong som krävs för den fuktiga miljön eller behöver man fuktspärra hela källaren?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag som inte gillar värme älskar källare, ett rum som alltid är svalt och skönt. Att jag dessutom trivs i lite skumrask gör ju bara källarna ännu bättre.
Men det är dyrt att gräva ur och bygga får jag hela tiden höra.

Brorsan bor i ett hus med källare under hela huset, så han har ett stort allrum, två sovrum och en walk-in-closet, plus tvättstuga, bastu och badrum. Och en toalett. Och en groventré. Huset byggdes i början av 80-talet, och han har inga fuktskador eller doftproblem i källaren. Lite avis på honom för den biten. :hihi

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Källare är utmärkt när den används till det den är avsedd för. Problem blir det när man gör om till bostadsutrymme med isolering och skit. Jag har garage, verkstad, tvättstuga och förråd i min.
Göra källare under en tillbuggnad kommer nog kosta mer än det smakar tror jag.

Smagatusk

Guest
Källare är utmärkt när den används till det den är avsedd för. Problem blir det när man gör om till bostadsutrymme med isolering och skit. Jag har garage, verkstad, tvättstuga och förråd i min.
Göra källare under en tillbuggnad kommer nog kosta mer än det smakar tror jag.

Det är precis det som jag har tänkt att använda den som, om det blir nåt bygge. Hur är miljön i din källare eftersom du inte har den som bostadsutrymme? Svalt och fuktigt? Ok att vistas några timmar i, men inte flera dygn?

Smagatusk

Guest
Lite avis på honom för den biten. :hihi

Just nu är jag avis på alla som en källare känns det som. Skulle vara så jävla gött att kunna smita ifrån familjen några timmar och pyssla med sitt eget i en ljudisolerad källare. :hihi

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Just nu är jag avis på alla som en källare känns det som. Skulle vara så jävla gött att kunna smita ifrån familjen några timmar och pyssla med sitt eget i en ljudisolerad källare. :hihi

Jag är nöjd med att huset har källare! När det gäller fordon kan vi, med få undantag, aldrig räkna hem kostnaden men med hus MÅSTE det vara så enligt somliga.

Jag har solfångare på taket. Går inte att räkna hem lika snabbt som andra uppvärmningssystem men jag gillar det så jag tycker det var värt det. Särskilt som när det igår var över 45 grader på taket som jag fick ner i ackutanken! :tummenupp

Så vill du ha källare så kolla vad det kostar extra och jämför med vad du skulle "tjäna" på att inte bygga.
Och jämför hur mycket du skulle sakna en källare om du inte byggde.

Livet är inte bara kortsiktiga vinster i pengar, du ska trivas också... :fakta

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag saknar källaren från gamla kåken. Den luktade källare när vi flyttade in, men efter att bytt golv till klinkers och betongfärg som andas, så blev klimatet ett helt annat. Ett par extra radiatorer gjorde utrymmena beboeliga. På sommaren var det perfekt att flytta ner sovrummet dit och kunna ha 19-21 grader på natten, när det uppe var snarare 27...

Naturligtvis med en verkstadsdel med arbetsbänkar och travers i taket. Det saknar jag idag :/ det finns bra teknik för att bygga varma och fuktfria källare om man gör det från början. Gör't bara!

Paul B

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2014
Hoj
Gs1000g bobber & YZF R1
Vi bor femhundra meter från havet, här är platt som en pannkaka. Marken är bara sand men det finns MÅNGA hus här i området från 50-60talet med källare. Så det borde ju inte vara några problem.

Markfukten du nämner är en fundering jag har. Huset i övrigt har krypgrund. Är det någon speciell betong som krävs för den fuktiga miljön eller behöver man fuktspärra hela källaren?
Man leder bort markvatten med hjälp av en så kallad dränering. Sen fukten som finns kvar tätar till säkert läge med hjälp av olika material emot husets sockel under markytan. Bor du vid havet är det troligt att vattnet i marken bär där åt. Sand släpper igenom mkt vatten. Vilket är bra fram till sin dränering. De e värre med densitetshög fuktig jord. Som leder vattnet i en riktning istället för att släppa igenom det. Du kan göra fuktprover i källaren om du vill kolla läget. Ofta ser man det på väggarna eller känner det i luften i källaren.
Försäkringsbolag eller Anticimex och flera andra firmor kan ta prover. Det är inget avancerat.

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Som tidigare sagts så ska källare främst användas som grovutrymme med minimalt med textilier osv. Med det sagt så är jag ett stort fan av källare.

Själv har jag garage, verkstad, tvättstuga, återvinningsrum, vinkällare och ett rum som småningom ska bli bastu.

Var är jag helst i huset? I källaren!

Mitt råd: Bygg källare, blir det pengar över så bygg ett hus ovanpå!

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Dräneringar är inte underhållsfria eller permanenta. Jag jobbar med markarbeten och ser en halverad kapacitet på bara 10 år. Överdimensionera därför dessa. Säger normerna 50 cm singel så tar du 1 m.(exempel). Betydligt billigare att göra det lite dyrare nu än att gräva upp hela skiten om 20 år. Singel och dräneringsrör är billigt.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Shysst dränering under å mot väggarna så är det inga problem....

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Klart det ska vara en källare, lätt att gå ner och pyssla en stund..
Godkänt utseende är detta: (inte min!)
Huset ovanpå är fö til salu, 13.5 mille.

Bifogat

• källare-bengt-rad.jpg
    källare-bengt-rad.jpg
    222.9 KB · Visningar: 175
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet