Källare, bra eller anus?

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Det är precis det som jag har tänkt att använda den som, om det blir nåt bygge. Hur är miljön i din källare eftersom du inte har den som bostadsutrymme? Svalt och fuktigt? Ok att vistas några timmar i, men inte flera dygn?

Ja det är svalt och lite fuktigt men man kan lätt vistas där i timtal utan att känna obehag. Skulle dock aldrig få för mig att inreda som bostadsutrymme.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Jag skulle strunta i källaren, helt... vet du tillexempel var du har för mark du kanske måste spränga och då medföljer besiktning av grannarnas hus. Min granne fick chakta och spränga som en dåre och det blev svin dyrt, nu i efterhand gråter han nog sig till söms. Jag skulle bygga ut garaget, Visst du blir av med lite gräsmatta men du har nog mer kvar i ponkan och slipper klippa så mycket gräs...

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Omöjligt att säga...blir ju merkostnad i schaktning/kanske sprängning. Ska du ha VA måste du kanske lösa problemet att du inte längre har fall ner till kommunala ledningen. Då behövs LPS brunn som pumpar vidare spillen. Har du fall måste du ändå schakta o koppla in dig på utgående spillen som ligger någonstans i backen utanför huset. Vet du inte vart o inte har ritning så måste du schakta hela vägen ner till tomtgräns. Sen har du ju merkostnader i allt material o byggtimmar. Så det är oavsett dyrare. Frågan är om det är dyrare eller myyyycket dyrare. Fukten är inte alls ett sånt stort problem som tidigare då man hade skitdålig dränering i botten (eller inte alls) O sen fyllde på med vanliga schaktmassor hela vägen emot källarväggarna. Dagens sätt att dränera är välfungerande med drängeringsrör, makadam och pordänskivor (som både isolerar och dränerar) o fiberduk.

Last edited:

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har en liten källar, skulle vilja ha en under hela kåken! Förbannat bra med förvaring och kallt på sommaren, bara fördelar. Lite lukt? Avfuktare löser det problemet! Har en i källaren här, luktar nada!

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Hus från 1955, fuktpåslag på baksidan, odränerat, endast asfaltfärg på grunden.
Putsen på väggarnas insida var i upplösningstillstånd när jag flyttade in, tidigare ägaren var en 80-årig farbror som troligen bara rört sig på övervåningen. Efter ett år med rörelse i hela huset var fukten borta och ingen källarlukt.

Hade sovrummet i källaren tills barnen kom och behövde tillsyn nattetid, suveränt att sova i den svala miljön !

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett souterränghus, så det är på sätt och vis källare, med bland annat tvättstuga, förvaring, dusch/bastu, verkstad och garage. Bakom huset ligger en bergknalle, och jag är sugen på att spränga ut några hundra kvadrat garage i kullen, och använda garaget som in och utfart :D Jag har nog varit runt i lite för många gamla bergrum från kalla krigets dagar :hihi Men jag har en sambo hemma som opponerar sig kraftigt och anser sig ha någon form av vetorätt :va

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ett souterränghus, så det är på sätt och vis källare, med bland annat tvättstuga, förvaring, dusch/bastu, verkstad och garage. Bakom huset ligger en bergknalle, och jag är sugen på att spränga ut några hundra kvadrat garage i kullen, och använda garaget som in och utfart :D Jag har nog varit runt i lite för många gamla bergrum från kalla krigets dagar :hihi Men jag har en sambo hemma som opponerar sig kraftigt och anser sig ha någon form av vetorätt :va

Jag håller med dig, hälsa de!:fakta

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Som en egen batcave? Jag röstar för! :tummenupp

Batcave_0015.jpg

Smagatusk

Guest
:gråta

Hade ett samtal med arkitekten nyss. Han var villig att rita på det, men han frågade om jag verkligen hade tänkt igenom det? Jag hörde på honom att det var nåt specifikt han tänkte på och det var hela grejen med att det befintliga huset kunde sätta sig om man inte säkrade upp det. Alternativt att man byggde källaren i etapper på nåt sätt som han förklarade på fikonspråk, för att på så sätt hålla grunden intakt som huset vilade på. Allt lät jättejobbigt och jättedyrt så...

Grattis till alla er med källare! Det blir ingen hos mig. :(

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
I vissa lägen är det kanske bättre att sälja å köpa ett annat bättre objekt för endamålet...

alex.johansson

Ny medlem
Gick med
27 Jan 2015
Hoj
-42 harley wlc, -75 harley järnsportster, -89 dr 600
Farsan byggde nedsänkt garage i samma nivå som resterande källare i resten av huset, med två rum över garaget.. Inga problem alls och det va väl 10 år sen nu. Enda gången jag hört han klaga va när jag plastade kåpor och lackade något ocv det luktade i resten av husetmen det upphörde väl för 5 år sen typ när jag skaffade egen kåk med liten verkstad:)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Gör det när hon inte är hemma!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Bra ELLER anus?
Bra SOM ett anus!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Källare är bra skit. Nuförtiden om man bygger en källare så sätter man ju bra dränering och isolering med pordrän, Isodrän eller liknande. Det går också att sätta tätande material typ platonmatta på insidan innan man inreder.

Har man bygggt en källare enigt modern standard med isolering och dränering både under och runt så är det inga problem att inreda boyta i en källare.

Många av dom saker som skrivs och sägs som nackdelar med källare härrör från att merparten av dom villakällare som finns är i gamla hus och då hade man inte samma standard vad gällde isolering under grunden och dränering runt källaren. Normalt sett gjorde gjöt man i stort sett bara plattan på ett lager singel och sedan kletade man kallasfalt på källarväggarna och sedan grävde man igen. Eller i bästa fall så lade man dränering i form av rör i lera runt sockeln.

Dom källarvåningarna var normalt sett byggda för att vara råkällare och i stort sett kunna användas för pannrum, garage, förråd eller liknande.
Då måste man vara försiktig och tänka sig för innan man inreder för annars kan det bli problem med fukt, dålig lukt mm.
Jag bor själv i ett hus me källare och det är byggt 1954 dvs ingen isolering under bottenplattan och runt huset var det bara dränerat med rör i lera. Dvs det fanns vissa teckan på fuktpåslag men inte så det orsakat mögel eller andra skador. Det är också något golvkallt i källaren men inte värre än att det funkar utmärkt om man bara har strumpor på sig. Det är också något som vi kommer att göra och och då lägga lite isolering eller fixa luftspalt under golvet så att det blir varmare golv.

Dock. Innan du själv skall bygga källare så ska du vara edveten om att om det är platt och det blir översvämning så kommer en källare att riskera att bli vattenfylld. Inte roligt.
Har du nära till berggrund så kan det krävas sprängning för att få ner källaren och då blir också dräneringen betydligt djävligare. Förutom det faktum att det blr dyrt som stryk att bygga med en massa sprängning mm. Om det är lättgrävt så är det väl inga större problem och inte särskillt mycket dyrare än att byga ovan mark. Förutom att du måste säkerställa att du inte gräver ur på ett sånt sätt att det befintliga husets grund sätter sig och du får problem med sprickbildning eller andra saker i det befintliga huset.

Man måste ju gräva en del för grunden även om man bygger bara ovan mark och att gräva lite djupare är inte sådär enormt dyrt. Men som sagt. Det beror lite på hur det ser ut under marken och vart berget är kan vara svårt att veta innan man står dr och har grävt halvvägs.

Smagatusk

Guest
Källare är bra skit. Nuförtiden om man bygger en källare så sätter man ju bra dränering och isolering med pordrän, Isodrän eller liknande. Det går också att sätta tätande material typ platonmatta på insidan innan man inreder.

Har man bygggt en källare enigt modern standard med isolering och dränering både under och runt så är det inga problem att inreda boyta i en källare.

Många av dom saker som skrivs och sägs som nackdelar med källare härrör från att merparten av dom villakällare som finns är i gamla hus och då hade man inte samma standard vad gällde isolering under grunden och dränering runt källaren. Normalt sett gjorde gjöt man i stort sett bara plattan på ett lager singel och sedan kletade man kallasfalt på källarväggarna och sedan grävde man igen. Eller i bästa fall så lade man dränering i form av rör i lera runt sockeln.

Dom källarvåningarna var normalt sett byggda för att vara råkällare och i stort sett kunna användas för pannrum, garage, förråd eller liknande.
Då måste man vara försiktig och tänka sig för innan man inreder för annars kan det bli problem med fukt, dålig lukt mm.
Jag bor själv i ett hus me källare och det är byggt 1954 dvs ingen isolering under bottenplattan och runt huset var det bara dränerat med rör i lera. Dvs det fanns vissa teckan på fuktpåslag men inte så det orsakat mögel eller andra skador. Det är också något golvkallt i källaren men inte värre än att det funkar utmärkt om man bara har strumpor på sig. Det är också något som vi kommer att göra och och då lägga lite isolering eller fixa luftspalt under golvet så att det blir varmare golv.

Dock. Innan du själv skall bygga källare så ska du vara edveten om att om det är platt och det blir översvämning så kommer en källare att riskera att bli vattenfylld. Inte roligt.
Har du nära till berggrund så kan det krävas sprängning för att få ner källaren och då blir också dräneringen betydligt djävligare. Förutom det faktum att det blr dyrt som stryk att bygga med en massa sprängning mm. Om det är lättgrävt så är det väl inga större problem och inte särskillt mycket dyrare än att byga ovan mark. Förutom att du måste säkerställa att du inte gräver ur på ett sånt sätt att det befintliga husets grund sätter sig och du får problem med sprickbildning eller andra saker i det befintliga huset.

Man måste ju gräva en del för grunden även om man bygger bara ovan mark och att gräva lite djupare är inte sådär enormt dyrt. Men som sagt. Det beror lite på hur det ser ut under marken och vart berget är kan vara svårt att veta innan man står dr och har grävt halvvägs.

Jag ansåg mig ha råd att bygga källare med alla tillkommande kostnader. Dock är det stor risk för sättning i huset då det bara är sand i marken här. Att säkra upp huset med ett speciallag som utför det har jag INTE råd med. Så det får vara nu.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag ansåg mig ha råd att bygga källare med alla tillkommande kostnader. Dock är det stor risk för sättning i huset då det bara är sand i marken här. Att säkra upp huset med ett speciallag som utför det har jag INTE råd med. Så det får vara nu.

Nej. det förstår jag. Just risken att marken under befintlig grund rör sig när man gräver drygt 2 meter djupt omedelbart intill är ju något man vill slippa och är det sand så kan den säkringen leda till en hel del merkostnader. Sen vet man ju dessutom inte om det blir så att man kommer ner 1,5 meter och hittar berg och blir tvungen att spränga eller spräcka en massa för att ta sig ner. då blir det ju ännu dyrare.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Påla hus är inte så dyrt som man kan tro, förutom när man måste göra det i efterhand.
Tänk igenom det en gång till, källare är billiga kvadrat och i ditt fall låter det som att du kommer sakna det när huset står färdigt.
I dagens läge är det inga problem att bygga en källare på ett sätt som gör att huset är torrt även om det blir en sjö utanför. Det finns tillsatser både till betongen och till putsen och till isoleringen.

Smagatusk

Guest
Påla hus är inte så dyrt som man kan tro, förutom när man måste göra det i efterhand.
Tänk igenom det en gång till, källare är billiga kvadrat och i ditt fall låter det som att du kommer sakna det när huset står färdigt.
I dagens läge är det inga problem att bygga en källare på ett sätt som gör att huset är torrt även om det blir en sjö utanför. Det finns tillsatser både till betongen och till putsen och till isoleringen.

Jag hittar ingenting som styrker det du skriver, att det inte är så dyrt att påla. Jag säger inte emot dig, men det enda jag hittar är personer och experter som skriver att "det är dyrt". Inga konkreta kostnader. Och i mitt fall, blir det inte lite som att göra det i "efterhand"? Huset står ju redan och det är det som ska stärkas i grunden?

Om du har tid (och vill), får du jättegärna hjälpa mig med lite länkar. Jag vet knappt vilka fackord jag ska söka på. Bor utanför Landskrona om det är av intresse.

Och du har helt rätt, bygger jag till huset utan källare kommer jag nog ofta att fundera på hur det hade varit med en. :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO