Känguru eller kossa?

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
R1
Var nyss och provade ett helställ igen. Men det funkade som vanligt inte då mina mått är 2 m och 115 välfördelade kilon. Antingen får jag lägga på mig massa fett kring midjan eller hugga av armar o ben.

Så nu är min plan att beställa ett måttsytt ställ från PSI. Någon som har erfarenheter? Första fråga är om man vill ha känguru- eller koskinn, fördelar/nackdelar?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kossa är bäst om man kör sporthoj, pga av den framåtlutande körställningen så är det ju himla mjukt och bra med juver, spenar och grejs där fram.

29115_silly_cow.jpg

Om jag ska vara seriös så tror jag att nackdelen med nötskinn är vikten, de mer exotiska hudarna som tex känguru tror jag är både lättare och tunnare än nötskinn med samma styrka. Tror det är därför mer renodlade racingställ ofta använder de mer exotiska hudarna.

Last edited:

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
taget... fler med erfarenheter???

Känguru ska väl va bekvämare och mer följsamt. Har det i mina handskar som är fantastiskt sköna. Men svårt att göra nån direkt jämförelse då jag inte haft några liknande handskar i kossa..

pinocchio

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2007
Hoj
1998 Suzuki Gsxr 750
Getskinn.
Lättare och upplevs mjukare än ett skinnställ i nöt. Mitt helställ väger drygt 2 kg som är ett Jernbergs (mått-sytt)

Ville bara göra dig uppmärksam på fler alternativ.

/ Peter

Last edited:

jensws

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
Ducati monster 600, Kawasaki ZX10r
Jag köpte ett Psi ställ i våras i koskinn.
Är väldigt nöjd, sitter helt perfekt efter som det är måttsytt.

Jag tyckte det blev lite dyrt med kängruskinn.
Men hade inte plånboken bestämt hade det nog blivit kängruskinn.

En annan rolig grej var att det kostade inte särkilt mycket extra att få sitt namn på ryggen av stället.

Kneedrag

Guest
Har nu helställ i känguruskinn (haft ko innan).
Har vurpat det också 3 gånger , med en del glid på asfalt i alla fallen , inga hål på ställen som blivit nötta igen.
Känguruskinn är lättare, tunnare och starkare.

mitt råd ,köp känguruskinn
det är förvånadsvärt starkt

Holme

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2008
Hoj
R1
ok..tack för svaren. Nu ska nästan alla kroppsdelar mätas (betoning på NÄSTAN:)), sen e det bara att försöka bestämma layout..har så jäkla svårt att bestämmam mig för färgerna.. förresten kör ni ngt extra skydd (typ syddsshorts) för att skydda höften, svanskotan mm eller nöjer ni er me det somm finns i insytt?

Giallo

Måste nog kliva på fler K-brunnar...
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
2014, Aprilia Tuono V4R APRC ABS
Jag beställde måttsytt från Gimoto förra året.
http://www.gimoto.com/eng/
De har en mycket bra websida för att laborera med bestyckning och färgsättning mm.
Valde känguruskinn för vikten (~30% lättare) och smidigheten, puckel, skydd och färger efter egna önkemål.
Är mycket nöjd med kvaliten och så är det ju lite skoj att ha ett egendesignat ställ också :)
Här finns lite rekommenderad läsning i ämnet: http://www.webbikeworld.com/custom-motorcycle-leathers/

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Har ett PSI ställ i kossa. du kan inte jämföra deras kossa med SIDI, alpinestars osv... PSI har dels tjockare läder som är bättre/mjukare garvat.... förövrigt det bekvämaste plagg jag äger. och passa på att göra stället personligt nu när du har chansen :D

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
S1000XR
En sak som inte nämns här är att känguru inte töjer sig särskilt mycket jämfört med nötskinn :mattias Jag köpte ett beggat känguruställ och försökte alla knep (smörja, duscha mm) men det slutade med att jag fick banta :D

Detta är ju ett mindre problem när man måttsyr............. tills ens kropp förändras. Tänk på det.
Mitt tips är ändå känguru om budgeten tillåter det.

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
mitt känguru är mycket mjukt och tunt. jag vill inte ha kossa i framtiden :D

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...