Känslig på gasen

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Har en Suzuki Dr650se som jag tycker är lite för känslig när man gasar. Tomgången ligger på 1500 och så fort man gasar lite så ökar varvet till ca 3000. För att hålla sig därimellan så måste man knappt gasa alls vilket gör att den kan gå ryckigt eftersom det blir lätt att man slå av och på med gasen. Är detta normalt eller är det någon förgasarinställning?

Och sen en undran angående motorbroms, är den inte så kraftig på en Dr jämfört med andra stånkor? Har läst om hur man kan låsa bakhjulet med en del stånkor men jag har inte lyckats med det på min förutom lite på grusväg på ettans växel. Är den höga tomgången en orsak? För jag tycker den bromsar kraftigare när den är kall och då än tomgången lite lägre.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kim86 skrev:
Har en Suzuki Dr650se som jag tycker är lite för känslig när man gasar. Tomgången ligger på 1500 och så fort man gasar lite så ökar varvet till ca 3000. För att hålla sig därimellan så måste man knappt gasa alls vilket gör att den kan gå ryckigt eftersom det blir lätt att man slå av och på med gasen. Är detta normalt eller är det någon förgasarinställning?

Och sen en undran angående motorbroms, är den inte så kraftig på en Dr jämfört med andra stånkor? Har läst om hur man kan låsa bakhjulet med en del stånkor men jag har inte lyckats med det på min förutom lite på grusväg på ettans växel. Är den höga tomgången en orsak? För jag tycker den bromsar kraftigare när den är kall och då än tomgången lite lägre.

Jag skulle kolla gaswiren så att deen löper fritt dvs ta loss den och kolla så den går lätt,det händer ibland att wiren får små huligar av att kapilärerna gått av då glider det inget bra i höljet.Ge dom lite smörja också.

Ja det är ju oftas bra motorbroms på stånkor,men det är ju också relaterat till fart,vikt,växel,underlag,varvtal osv.

Sen ju lägre varvtal ju mer broms,död motor =tvärstopp.

Jag har aldrig fått låsning bak på Duken fast jag kört "hårt" (nåja) med nedväxlingar osv.

Proffsen går ner iaf minst 2 växlar för att få ut en motard på sladd innan kurvan så det krävs en del om det sker i fart.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
på grusväg låser det väldigt lätt om du har lite för låg växel. Ang gasen så kan du inte gämföra med din TZR.. förstår att du kan vara ovan vid gasen på din nya hoj men när man kör stora offroadmaskiner är 80% av körningen gaskontroll. Min husa skullle jag gissa har ännu högre tomgång än din hoj om inte dubbelt så hög och den är väldigt pigg på gaspådrag. de 2-3 första växlarna så är de typ ingen skillnad på att stå och gasa på neutralen. :hihi
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kim86 skrev:
Har en Suzuki Dr650se som jag tycker är lite för känslig när man gasar. Tomgången ligger på 1500 och så fort man gasar lite så ökar varvet till ca 3000. För att hålla sig därimellan så måste man knappt gasa alls vilket gör att den kan gå ryckigt eftersom det blir lätt att man slå av och på med gasen. Är detta normalt eller är det någon förgasarinställning?

Och sen en undran angående motorbroms, är den inte så kraftig på en Dr jämfört med andra stånkor? Har läst om hur man kan låsa bakhjulet med en del stånkor men jag har inte lyckats med det på min förutom lite på grusväg på ettans växel. Är den höga tomgången en orsak? För jag tycker den bromsar kraftigare när den är kall och då än tomgången lite lägre.

Jag tycker nog att det låter som ganska hög tomgång. Strax under 1000 varv är väll mer lagom. Sen låser man ju inte riktigt bakhjulet vid motorbroms det bara snurrar långsammare, det är det som är det fina. Blir mycket bätte kontroll än om man sladdar med bromsen.
 

Kim86

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2005
Ort
Småland
Hoj
Susuki DR650SE
Tack för att ni svarade.

Gaswiren går fint så det är inte problemet.
Tomgången ska vara så hög enligt Suzuki.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban W skrev:
Jag tycker nog att det låter som ganska hög tomgång. Strax under 1000 varv är väll mer lagom.
Högre i regel på offroadarna stånkorna. :mattias dont ask me why.. men på husan kan de vara rätt skönt om den inte bara råkar slockna, rätt jobbig att starta :hihi
 

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
philsson skrev:
Högre i regel på offroadarna stånkorna. :mattias dont ask me why.. men på husan kan de vara rätt skönt om den inte bara råkar slockna, rätt jobbig att starta :hihi

Ok då mindes jag väll fel, har ju kört några mil på XT men när jag tänker efter är jag inte säker på någonting. :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Robban W skrev:
Ok då mindes jag väll fel, har ju kört några mil på XT men när jag tänker efter är jag inte säker på någonting. :)
jag kan ju också ha fel. Mina källor är inte allt de mäst tillförlitliga. I detta fallet fick jag det berättat från förra ägaren till min husa när jag anmärkte den höga tomgången. Han sa då att det var normalt för en stånka. På det spåret går det.
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Ligger strax under 1500varv på XT:n! lär dig det!!!! :fatta! :kocko :näsblod




Robban W skrev:
Ok då mindes jag väll fel, har ju kört några mil på XT men när jag tänker efter är jag inte säker på någonting. :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Långa farbron skrev:
Proffsen går ner iaf minst 2 växlar för att få ut en motard på sladd innan kurvan så det krävs en del om det sker i fart.
Nja, men den växel man ska dra på ut ur kurvan iaf! Man brukar använda två växlar för att träna in det, går bra gå ner bara en växel också, eller fem, eller ingen alls :)

Du låser inte hjulet med motorbromsen som du kan göra med bakbromsen eftersom att motorn fortsätter att snurra. (med låst bakhjul menar jag som i en panikinbromsning av en ovan förare då bakhjulet står still och föraren trycker hårdare å hårdare istället för att släppa upp), däremot så ska motorbromsen vara nog stark att går du ner ett par växlar så "drar den" bakändan iaf på gruset och ofta på asfalten.

Det där med att den "hugger" på botten fick jag veta att det antagligen är bestyckning, min motor står i delar just nu så jag har inte kunnat prova fram något än, men mina symptom är inte heller lika grova som dina.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top