Kärvande bromsar Volvo 740

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Främre bromsoket på förarsidan på min Volvo 740 började krångla. Bromsen låg på så jag köpte nytt ok, bromsslangar och bromsklossar.

Men felet kvarstår :va Bromsen ligger på som förut.

Jag tog bort anti skrik platan och det blev lite bättre men långt i från bra.

Bromsbelägen sitter fast i bromsokshållaren som inte är nya. Jag har bankat bort massor rost från den redan men jag funderar på om felet ligger är där. Bromsklossarna kanske inte glider tillbaka som dom ska fast jag smörjt med bromskloss-glidmedel. Kan felet vara där? :confused:

En duktig bilmek jag pratade med trodde det kunde vara det, men jag vill ändå ha lite idéer från SH att jobba med innan jag ger mig ut i skitvädret.

Edit: Tack för att moderatorn flyttade den till rätt forum :)

Last edited:

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Kolla först att beläggen löper fritt i hållaren, alltså går att röra lätt i sidled.

och varsågod :)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mmh, det är nog att det är rost och skit där beläggen ligger an och ska glida, det ökar friktionen markant. Ta en fil eller sandpapper eller liknande och polera rent de ytorna beläggen ska glida mot.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
4-kolvsok eller enkolvs?
Om det är enkolvsok så bör du byta glidpinnarna och gummitätningarna eller iallafall smörja upp dem som ett temporärt fulmeck.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
CP-858.jpg

Annars går inte ackordet ihop sig ;) Kompletteras med en stålborste och tre-fyrkantsfil, gärna en kort sådan.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Okej nu har jag gjort rent frambromskloshållaren från rost och de verkar funka. När jag är ute och åker alt när jag har dragit i handbromsen så låser sig bakbromsen i stället på förarsidan!? :brinnerup

Ren otur eller hänger felen ihop?

Bakbromsen är så rostig så jag vet inte om de går att lufta den :huvet

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Okej nu har jag gjort rent frambromskloshållaren från rost och de verkar funka. När jag är ute och åker alt när jag har dragit i handbromsen så låser sig bakbromsen i stället på förarsidan!? :brinnerup

Ren otur eller hänger felen ihop?

Bakbromsen är så rostig så jag vet inte om de går att lufta den :huvet
Nu börjar det kosta pengar, är den värd det?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Nej.

Men jag ska till fjällen på Onsdag å åker hellre Volvo 740 än Hunday Accent. Just nu verkar det som jag kommer åka japanskt :gråta

Men frågan kvarstår varför bakbromsen började krångla.

Fin bil i övrigt men det är inte värt att hålla på.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Nej.

Men jag ska till fjällen på Onsdag å åker hellre Volvo 740 än Hunday Accent. Just nu verkar det som jag kommer åka japanskt :gråta

Förmodligen har beläggen bak också rostat fast och när du trampade hårt på pedalen efter meket fram så flyttade du dom sekelgamla beläggen en mikrometer närmare skivan, och där stannar dom nu.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Nej.

Mkt. kan man säga om Hyundai men japanskt lär det nog aldrig bli =)

P-bromsen på 740 är modell trumbroms men ingen kan förutspå vad felet är utan det är bara att plocka ner och kolla det sedvanliga precis som i fram. Verkar färdbromsen ok ja då får du gå på p-bromsen och med färdbromsen isärplockad så märker du naturligtvis lätt om det är p-bromsen som är anliggande eller ej.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej.

Kan ju vara så att de varit lite sådär halvfast ett tag och att nu när frambromsarna fixats så märker du bakbromsarna. Det är bara att ge sig på bakbromsarna med, samma procedur där. Och som sagt så kan du ju passa på att kolla om handbromsen ligger emot. Var frambromsarna fastrostade så lär bakbromsarna vara det med.
Bara att fixa, så kan du köra volvo istället för den där andra bilen. :hihi

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag prövade en att kolla på bakbromsen men allt är så igenrostat där så det är ingen idé att hålla på. Man måste köpa nytt och jag har ingen tid att mecka :(

De blir till att sälja den.

Jag har drömt om en Saab Aero ett tag. Så det är väl bara att börja leta :)

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Hoj
24 växlad Trek
Ligger bromsen på ibak efter du användt handbromsen så väl det troligaste felet en kärvande vajer. Klipp vajern så kan du köra vidare iaf.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag har redan kontrollerat vajrarna och dom blir slaka när man släpper handbromsen.

Jag är inte 100% säker på hur handbromsen funkar i bakoken men något är det som kärvar där. Om det är hanbromskonstruktionen eller de vanliga bromsen vet jag inte. Men jag har gett upp nu :gråta

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Luftat bromsarna ordentligt på sistonde? Bytt bromsvätska?

Kan ju kommit in luft eller vatten som strular till det. Andra möjliga orsaker är väl typ skit i bromsrör eller liknande som hindrar bromsvätskan, och därmed bromskolv, att gå tillbaka ordentligt.

För övrigt hatar jag trumbromsar. Massa jävla vajrar, pinnar, fjädrar och brickor.

Jag hade iaf plockat av bromsskivan bak och kollat över mekanismen där. Kan dock inte hjälpa dig med hur det ska se ut, min handbroms sitter inbyggd i oket :yoparty

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag har redan kontrollerat vajrarna och dom blir slaka när man släpper handbromsen.

Jag är inte 100% säker på hur handbromsen funkar i bakoken men något är det som kärvar där. Om det är hanbromskonstruktionen eller de vanliga bromsen vet jag inte. Men jag har gett upp nu :gråta

Det brukar vara lite rostigt och fint, men det sitter ett par bromsbackar som trycks utåt på slitbanorna när vajern spänns, en fjäder och lite allmänt småskit och en skruvliknande pryl för att ställa in det hela. Inte så värst komplicerat när man väl våldat loss bromsoket.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO