Kärvande frambroms.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
På min daytona kärvar frambromsarna.
Bedömer att båda oken kärvar.
Har beställt nya packningar och ska ta isär oken så fort de kommer.
men ligger nu hos postnord och de håller på med tull och moms så vem vet när de kommer. Lagom till jul kanske.

hade loss oken idag och dränkte allt rörligt i brakeclean.
Plockade inte ur kolvarna utan tryckte bara ut dem så långt jag vågade.
Sprayade och torkade av med tops.
Kolvarna gick något lättare i mitt tycke efter det men när jag återplanterade oken så kärvar ändå frambromsen.
Vågar jag använda någon form av fet eller smörjmedel på kolvarna?
Tänker litiumet eller wd40.
Såg någon video där en kille dränkte kolvarna i wd40 och det hjälpte men inte säker på om man vågar spraya wd40 på kolvarna och hur det påverkar de befintliga packningarna.
Så vad kan jag göra mer utan att plocka isär oken helt för att smörja upp kolvarna?
Behöver nya packningar om jag plockar isär oken. Åtminstone den packningen där bromsslangen sitter enligt haynesmanualen.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Den enda vätska/smörja som ska komma i närheten av bromsok och dess packningar är bromsvätska, inget annat - exkluderat tvättvatten och regn. Bräklen på bromsskivorna och WD40 (det finns INGET användningsområde för det öht, förrutom som parfym) till återvinningen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Packningarna i bromsok tål absolut inget annat än gummi fett Och Bromsvätska samt vatten.

Alla andra petroleum baserade smörjmedel får dessa gummipackningar att svälla och allt går ännu trögare.

Brake clean är till för att rengöra metall delar i bromssystem inte gummi delar..

Broms fett (gummi fett) finns på biltema i 20 grams tuber, brukar finnas i dom flesta biltillbehör kedjor ochså.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Packningarna i bromsok tål absolut inget annat än gummi fett Och Bromsvätska samt vatten.

Alla andra petroleum baserade smörjmedel får dessa gummipackningar att svälla och allt går ännu trögare.

Brake clean är till för att rengöra metall delar i bromssystem inte gummi delar..

Broms fett (gummi fett) finns på biltema i 20 grams tuber, brukar finnas i dom flesta biltillbehör kedjor ochså.
Den hade jag missat. Dvs bromsfelet.
Redan pålägg till Biltema…
Stort tack.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Är det lite skit så räcker det med att ta loss ena oket, ta ut bromsbeläggen, lägga en tjock skruvmejsel emellan där bromsskivan ska vara, pumpa ut kolvarna och göra rent dom med tandborste och / eller
"Det Vita" på kökssvamp.
Sätta biltema Silikonfett för bromsar (20gramstuben) på kolvarna och trycka in kolvarna med fingrarna i oken. Klara du inte trycka in dom med fingrarna så verkar det var skit i spåren för gummipackningarna.
Torka av överflödigt silikonfett när kolven är intryckt i oket. Sätta tillbaka bromsbelägg och oket.
Och samma för det andra bromsoket.

Men räcker inte detta

Ta loss oket. Säkra tre kolvar med buntband och lägg en tygtrasa för den 4:e kolven. Tryck ut den 4:e kolven med tryckluft eller vatten från kranen om du kan fixa lämplig slang. Kör själv med tryckluft.
Lyft ut gummiringarna med O-ringsverktyg.
Jag siktar på att sätta spetsen i O-ringsverktyget mitt i gummit för att inte skada "kanterna" på 4-kantringarna.
För jag tror det är kanterna som tätar.
Gör rent 4-kantgummiringarna, cylindern och spåren för gummiringarna, med tandborste, hushållspapper och blås gärna med tryckluft.
Smeta in 4-kantgummiringarna med biltema Silikonfett för bromsar (20gramstuben).
Sätt tillbaka 4-kantgummiringarna.
Gör rent kolven.
Sätt en rand silikonfett på kolven längst ner. Den del som går in först.
Tryck in kolven med fingrarna. Det går numera lätt. :)
TORKA bort överflödigt silikonfett !
Säkra kolven med buntband.
Tryck ut nästa kolv med tryckluft med en trasa ivägen så den inte skjuts iväg.
Jag har gjort det här några gånger och det tar för två OK, 8 kolvar mindre än 4 timmar.

Sedan är det "bara" montera tillbaka bromsbelägg och ok. Fylla på bromsvätska och lufta.
Jag köpte själv alla 16st 4-kantgummiringarna för att byta ut de gamla. Men eftersom original var helt OK så medföljde de nya "16st 4-kantgummiringarna" när jag sålde Sprint RS 3000 mil senare.

Och du har väl bytt bromsslangar till stålomspunna så det inte är gamla gummirester som blockat nått av hålen i bromspumpan ?
Har själv stålomspunna dragna från bromsoken och framåt runt gaffelbenen och framför styrkronorna upp till bromspumpen för att
inte skava hål på kylaren (råkade en kompis ut för på sin Honda CBR600F(?).
inte fastna i tutan

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är du säker på att det är oken och inte huvudcylindern som har igensatt "returhål"? På GSX:en jag köpte för snart ett år sen kärvade bromsarna då returhålet i bägge bromspumparna vad igenkletade.

Fick ta isär pumparna och rengöra och renovera dom. Plockade också isär oken och rengjorde dom för det såg ut för hemskt i dom, bromsoljan kan knappast varit bytt nån gång i modern tid. Köpte nya packningar till oken men original var bra så dom får sitta i till jag snyggar upp och fixar till oken utseendemässigt.

Bromsslangarna kan ju också agera backventiler, är ju lätt att kolla om det är huvudcylindern eller bromsslangar som tjorvar, är ju bara att lossa banjobulten på oken och släppa på trycket och kolla om bromsarna slläppar då.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
WD40 (det finns INGET användningsområde för det öht, förrutom som parfym) till återvinningen.

Funkar inte WD40 i alla fall som krypande rostolja? Jag inbillar mig i alla fall det, att sen diesel eller nåt annat kanske funkar lika bra är väl en annan femma.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Är det lite skit så räcker det med att ta loss ena oket, ta ut bromsbeläggen, lägga en tjock skruvmejsel emellan där bromsskivan ska vara, pumpa ut kolvarna och göra rent dom med tandborste och / eller
"Det Vita" på kökssvamp.
Sätta biltema Silikonfett för bromsar (20gramstuben) på kolvarna och trycka in kolvarna med fingrarna i oken. Klara du inte trycka in dom med fingrarna så verkar det var skit i spåren för gummipackningarna.
Torka av överflödigt silikonfett när kolven är intryckt i oket.

Men räcker inte detta

Ta loss oket. Säkra tre kolvar med buntband och lägg en tygtrasa för den 4:e kolven. Tryck ut den 4:e kolven med tryckluft eller vatten från kranen om du kan fixa lämplig slang. Kör själv med tryckluft.
Lyft ut gummiringarna med O-ringsverktyg.
Jag siktar på att sätta spetsen i O-ringsverktyget mitt i gummit för att inte skada "kanterna" på 4-kantringarna.
För jag tror det är kanterna som tätar.
Gör rent 4-kantgummiringarna, cylindern och spåren för gummiringarna, med tandborste, hushållspapper och blås gärna med tryckluft.
Smeta in 4-kantgummiringarna med biltema Silikonfett för bromsar (20gramstuben).
Sätt tillbaka 4-kantgummiringarna.
Gör rent kolven.
Sätt en rand silikonfett på kolven längst ner. Den del som går in först.
Tryck in kolven med fingrarna. Det går numera lätt. :)
Säkra kolven med buntband.
Tryck ut nästa kolv med tryckluft med en trasa ivägen så den inte skjuts iväg.
Jag har gjort det här några gånger och det tar för två OK, 8 kolvar mindre än 4 timmar.

Sedan är det "bara" montera tillbaka bromsbelägg och ok. Fylla på bromsvätska och lufta.
Jag köpte själv alla 16st 4-kantgummiringarna för att byta ut de gamla. Men eftersom original var helt OK så medföljde de nya "16st 4-kantgummiringarna" när jag sålde Sprint RS 3000 mil senare.

Och du har väl bytt bromsslangar till stålomspunna så det inte är gamla gummirester som blockat nått av hålen i bromspumpan ?
Har själv stålomspunna dragna från bromsoken och framåt runt gaffelbenen och framför styrkronorna upp till bromspumpen för att
inte skava hål på kylaren (råkade en kompis ut för på sin Honda CBR600F(?).
inte fastna i tutan
Hade det varit pumpen så borde väll inte bromsvätskenivån gå upp när man släpper bromsen?
Satt stålomspunna slangar på min när jag köpte den tre år gammal.
Får för mig att det satt stålomspunna slangar från fabrik på Daytona 675.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Nej gummit i Packningar på bromssystem tål inte något annat än alkohol baserade ämnen, detta gummit sväller av petroleum produkter.

Dålig skrivet av mig, givetvis inte i bromssystem. Det är väl därför man ska använda siilikonbaserade fetter om man måste smörja i bromsarna, armaturfett till blandare (vattenkranar) lär också funka då det är silikonfett. Själv har jag endast smörja med bromsolja då jag monterat nya packningar i huvudcylindrarna och oken.

Menade som krypande rostolja överlag vid fastrostade skruvar. WD40 och gassvets har varit framgångsrikt några gånger i alla fall för mig, dock har jag hört att diesel funkar bra det med.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Hade det varit pumpen så borde väll inte bromsvätskenivån gå upp när man släpper bromsen?
Satt stålomspunna slangar på min när jag köpte den tre år gammal.
Får för mig att det satt stålomspunna slangar från fabrik på Daytona 675.

Har faktiskt inte tänkt på det, måste kolla på mina hojar om man ser nivåskillnad i behållaren då man bromsar. Men om oken kärvar borde väl inte nivån stiga för då är det väl inget som trycker tillbaka oljan, eller kan pumpen suga tillbaka då?

Ett enkelt sätt att utesluta slangar och pump är ju att lossa banjon på oket, släpper trycket då har man felet i slangar eller pumpen.

Är det inte bäst att köpa repsatser till oken och byta packningar, kostar väl inte så fasligt mycket?

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Sist jag behövde fixa kärvande bromsar på en RDLC, tog jag bara i sär bak, gjorde rent och smorde kolvpackningen med bromscylinderfett. Viktigt att få spåret för tätningen rent. Fram blev det ny kolv + tätning. Många anser att det går lika bra att smörja tätningen med bromsvätska. På den fick jag shimsa så att oket var i linje med skivan. Sen fick jag fila lite på oket, så att dom nya beläggen kunde röra sig fritt och att oket inte tog i skivan. Undrar hur föregående ägare skruvat i hop skiten.
Sen som Bosse skrev i #6, kolla att huvudcylindern är ok.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
WD40 är parfymerad diesel/fotogen. Spola fram till 8:25 för en sammafattning.
Förr hade Esso något som hette PlusGas som löste upp och släppte allt som satt fast.
Sedan upptäckte man att möss fick cancer av det och det försvann.
Nu finns det igen, och är i princip odugligt.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Har faktiskt inte tänkt på det, måste kolla på mina hojar om man ser nivåskillnad i behållaren då man bromsar. Men om oken kärvar borde väl inte nivån stiga för då är det väl inget som trycker tillbaka oljan, eller kan pumpen suga tillbaka då?

Ett enkelt sätt att utesluta slangar och pump är ju att lossa banjon på oket, släpper trycket då har man felet i slangar eller pumpen.

Är det inte bäst att köpa repsatser till oken och byta packningar, kostar väl inte så fasligt mycket?
Som jag skrivit innan så väntar jag på leverans av packningssats till oken.
Detta var för att får bromsarna att fungera under en kortare period.