Kåpor VS Naket

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Med risk att bli dum förklarad måste jag ändå fråga.

Är det STOR skillnad mellan en Naken street hoj tex. och en Hoj med mycket kåpor i vind drag och brus?

Tycker min Hornet är värdelös på motorväg, men är ju ny på hoj så jag undrar om det är ett fenomen man får leva med eller om det försvinner med massa kåpor? :confused:
 

Dark_Messenger

Guest
Låter som det är kåpor du söker:)

Om du tänker efter finns det en anledning att alla snabba hojar har just sådana.

Sen säger "dom" att kåphojar kan bli mer sidvindskänsliga än en naken fighter tex men det är marginellt. Har åkt både custom och naket och kåphoj och kåphojarna är överlägsna allt när det kommer till luftmotståndsreducering.
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Okej.. Var ungefär det svaret jag var ute efter.. Eftersom man är ny så vet man ju inte rikigt vad som är "normalt" Men jag är as nöjd med hojen, och fart vind lär man få hur man än gör, annars kan man ju lika gärna åka bil....
 

Dark_Messenger

Guest
Okej.. Var ungefär det svaret jag var ute efter.. Eftersom man är ny så vet man ju inte rikigt vad som är "normalt" Men jag är as nöjd med hojen, och fart vind lär man få hur man än gör, annars kan man ju lika gärna åka bil....

Fartvind kommer du givetvis inte undan helt, men en modern kåphoj har i alla fall de bästa förutsättningarna för att minimera motståndet rakt framifrån. Sätt dit ett förhöjt kåpglas också och det blir optimalt. Sen är det bara för dig som förare att krypa ihop så mycket du kan under kåpglaset.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Med risk att bli dum förklarad måste jag ändå fråga.

Är det STOR skillnad mellan en Naken street hoj tex. och en Hoj med mycket kåpor i vind drag och brus?

Tycker min Hornet är värdelös på motorväg, men är ju ny på hoj så jag undrar om det är ett fenomen man får leva med eller om det försvinner med massa kåpor? :confused:

Ja det är det om man håller lite tempo...hade en naken FZ6 -04 som precis som din Hornet var rätt jobbig så fort man klev över 120. Nu åker man kanske inte så mycket 40-milatripper om man har en sån hoj men det kan ju vara kul att ha den möjligheten (under någorlunda bekväma former)

Sen ska det väl sägas att det finns skillnader i hur sporthojars kåpor skyddar. Min SP1 har ett extremt lågt kåpglas så man får ligga platt på tanken för att komma undan fartvinden. Men visst blåser det mindre än helnaket.
 

jayjay

Jappsen jr
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CB750 -94, CBR600F -96
Jag har heller aldrig kört en riktig kåphoj, men monterade ett litet kåpglas på min hornet för att kunna krypa bakom vid de lägen som man behöver motorvägstoura. Det är en liten kåpa från puig:

Vision%20Fairing.bmp


Gör ingen större skillnad när man sitter upprätt men du har möjlighet att krypa bakom och då är inte 160+ några stora problem, kan dock bli lite jobbigt att hålla in benen, men det problemet finns även på kåphojar om än inte i samma utsträckning.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top