Kökörning olycka - Enligt lag/dom kan det vara annans fel

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Hej.
Någon som VET något fall där det varit en olycka när mc kört mellan bilar i kökörning och det inte varit mcns fel och då enligt lag och dom inte vad man kan tycka är rätt eller fel?

/Klämd

Edit: För de som undrar om måste man ha så bråttom, säger att det spelar ingen rolls vems fel det är den som kör mc är den som gör illa sig osv det var inte det jag frågade efter men kan lägga till för den som undrar att Nej jag tycker nu att det är inte värt risken, kommer inte göra likadant igen, osäker på hojkörning över huvudtaget med tanke på att detta hände nästan stillastående, vad händer vid 70 eller 120. Med alla skydd är man ändå jävligt oskyddad. Ta det försiktigt där ute.
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Du får köra i samma fält som annat fordon, om det finns plats för det, och det kan ske utan fara.
Skriv papper och skicka in till FB, sitt ner och vänta på utfall, lagar och regler är bara riktmärken när det kommer till FB
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Och sedan när blev det enligt en körkortsutbildning på en trafikskola utlärt att man ska köra mellan köande bilar vid t ex ett rödljus.Om jag har en stridsvagn, får jag då lov att köra över dessa bilar när min stridsvagn täcker bägge filerna !?. :D
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Och sedan när blev det enligt en körkortsutbildning på en trafikskola utlärt att man ska köra mellan köande bilar vid t ex ett rödljus.Om jag har en stridsvagn, får jag då lov att köra över dessa bilar när min stridsvagn täcker bägge filerna !?. :D

Vad någon självutnämnd professor på körskolan säger och vad som står i lagboken stämmer ofta ganska dåligt.
Körskolan lär ju ut att man alltid ska köra med raka armar på styret. Så frågan är om du följer det och alla andra 'råd' när du kör omkring på din sporthoj...
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Ankan: nu är du ute och cyklar kompis. Körskolan lär inte ut hur man ska ta sig fram i köer men det betyder inte att det är förbjudet. Parallellen tills stridsvagnen förstår jag inte alls.
 

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Hemma med hunden
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
Som någon skrev tidigare i tråden så är det tillåtet att två fordon kör i bredd i ett körfält om det finns plats till det. Om hastighetsgränsen dessutom är 70, eller lägre, så får man även passera till höger om ett annat fordon. (Notera att jag skrev "passera", det är tydligen någon obskyr skillnad mellan att "passera" och att "köra om", men jag har inte riktigt fattat vad...)

Så långt är det väl redan konstaterat i tråden... Nu till mitt tillägg efter att ha frågat ett flertal trafikpoliser om samma sak:

När man kör mc mellan köerna så bedöms 99 av 100 kollisioner som att mc'n har kört på det andra fordonet bakifrån, dvs. att mc'n får hela skulden.

Edit==> Ehm... Det är ju så klart "mc-föraren" och inte "mc'n" som får skulden... :tummenupp
 
Last edited:

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Har tyvärr inga konkreta case, men som andra tidigare sagt, fb gör sin egen bedömning. Ibland har det hänt att deras bedömning går emot eventuell polisrapport vad gäller skuldfrågan.

Har du vittnen?


...irrelevant...

Att du är negativ till "körbanedelning" har med all tydlighet framkommit i andra trådar och är totalt ointressant i den här tråden. Svara istället gärna på TS fråga.

(Notera att jag skrev "passera", det är tydligen någon obskyr skillnad mellan att "passera" och att "köra om", men jag har inte riktigt fattat vad...)

Passera betyder att du redan ligger i den "lediga filen" när ett annat fordon dyker upp. Som motsats till att kryssa mellan filer för att plocka "placeringar".

När man kör mc mellan köerna så bedöms 99 av 100 kollisioner som att mc'n har kört på det andra fordonet bakifrån, dvs. att mc'n får hela skulden.

Troligtvis också pga att det i de flesta fall är så att man som hoj kör in i en filbytande bil, dvs samma tumregel som för kollisioner mellan bilar i liknande situation.

Om man däremot som hoj blir påkörd vid kökörning, t.ex. att en bil byter fil och kör hojens bakhjul, då borde utfallet vara till hojens fördel. Dock är det nog försvinnande få av köolyckorna som går till så.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Har tyvärr inga konkreta case, men som andra tidigare sagt, fb gör sin egen bedömning. Ibland har det hänt att deras bedömning går emot eventuell polisrapport vad gäller skuldfrågan.

Har du vittnen?




Att du är negativ till "körbanedelning" har med all tydlighet framkommit i andra trådar och är totalt ointressant i den här tråden. Svara istället gärna på TS fråga.



Passera betyder att du redan ligger i den "lediga filen" när ett annat fordon dyker upp. Som motsats till att kryssa mellan filer för att plocka "placeringar".



Troligtvis också pga att det i de flesta fall är så att man som hoj kör in i en filbytande bil, dvs samma tumregel som för kollisioner mellan bilar i liknande situation.

Om man däremot som hoj blir påkörd vid kökörning, t.ex. att en bil byter fil och kör hojens bakhjul, då borde utfallet vara till hojens fördel. Dock är det nog försvinnande få av köolyckorna som går till så.


Det har ju redan varit uppe någon som klagade på att hans fot blev påkörd, finns lite andra trådar om folk som är ute och kör och en bil hindrar de från att köra om flera gånger men 'idioten' som skriver ska bara om trots att det är en kul söndagskörning och blir prejad.

Ibland kan det vara läge att fundera på vem som kommer få mest ont i kroppen, oavsett vem som har rätt och lugna ner sig lite. Är man på söndagstur kan man väl svänga åt sidan, lyssna en minut på fåglarna och prata med polaren och sedan fortsätta.

Eller är det lag att man ska hålla på sin rätt och bli invalid bara för att man har hjälm på huvudet?
Att det finns folk i volvo v70 som inte klarar att bli omkörda av hojar är redan känt, vill du provocera dig till diket?
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Körskolan lär ut hur kan ska köra SÄKERT, inte HUR man ska köra :tummenupp
 

jonteronte

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Majorna
Hoj
nada
Körskolan lär ut på ett sätt som gynnar deras plånbok bäst, skulle det vara kö och dom måste hinna tillbaka till skolan för att börja med nästa grupp får dom tydligen både åka på vägrenen på motorvägen och tränga sig före vid rödljusen. Eller får och får, dom verkar tycka det är ok iaf. Sen skämtar man bort det lite snyggt framför eleverna när dom kommit fram.
 

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Ort
Stockholm
Hoj
CBF600SA
Har skrivit av mig på det temat i någon tidigare tråd, orkar inte upprepa mig men man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Vill man komma hem utan skrubbsår på knäna så är det bra att komma ihåg.

Att ha rätt är en klen tröst när man väl hamnar i skiten.


Ibland kan det vara läge att fundera på vem som kommer få mest ont i kroppen, oavsett vem som har rätt och lugna ner sig lite. Är man på söndagstur kan man väl svänga åt sidan, lyssna en minut på fåglarna och prata med polaren och sedan fortsätta.

Eller är det lag att man ska hålla på sin rätt och bli invalid bara för att man har hjälm på huvudet?
Att det finns folk i volvo v70 som inte klarar att bli omkörda av hojar är redan känt, vill du provocera dig till diket?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Man skulle ju kunna tänka sig att körskolorna lär ut det som krävs för att klara en uppkörning, dvs köra trafiksäkert, hålla hastighetsbegränsningarna och sånt där tråkigt.

Sedan att en del Pellejönsar tycker att det är kvinnligt påverkar ju inte direkt deras uppdrag, att se till att folk är redo för trafiken och det inom lagarnas ramar.

Det är ju inte direkt någon hemlighet att det är när man tänjer på marginalerna som problemen uppstår. Ingen moralpredikan, bara ren fakta.
Inte direkt så man ha varit nära att skrota ut i skogen om man kört 70 på 70vägen kört in i arslet på någon när man har 3 sekunder mellan fordonen...
 

yamtt600r

Åker hellre än tokfort.
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Ja
Som jag skrev i första inlägget som en del av er förstod ;) det handlar inte om vad man får göra om inget händer eller om hur folk tycker man skall göra utan om det blir en olycka vems är felet enligt lagen.

Im mitt fall anser jag att plats fanns när jag började köra förbi men den försvann plötsligt och olustigt, polisen tycker att beviset för att plats inte fanns var att det blev en olycka men för mig låter det för enkelt. Finns det något annat i trafiken man får göra tills det blir en olycka och då är det ens fel oavsett hur olyckan gick till? Polisen jämförde med när de kör med blåljus men ser inte likheten eftersom de då bryter mot lagen t ex genom att köra mot rött, skippa högerregel eller köra på fel sida av vägen.

Jag frågade polisen om det visade att någan av de andra fordonen medvetet trängt mig sa hon att det fortf hade varit mitt fel eftersom man åker mellan bilarna på "egen risk" dvs jag hade fortf kört om med för liten marginal och den som kört på mig hade samtidigt åkt dit för vårdslöshet. Låter skumt tycker jag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Som jag skrev i första inlägget som en del av er förstod ;) det handlar inte om vad man får göra om inget händer eller om hur folk tycker man skall göra utan om det blir en olycka vems är felet enligt lagen.

Im mitt fall anser jag att plats fanns när jag började köra förbi men den försvann plötsligt och olustigt, polisen tycker att beviset för att plats inte fanns var att det blev en olycka men för mig låter det för enkelt. Finns det något annat i trafiken man får göra tills det blir en olycka och då är det ens fel oavsett hur olyckan gick till? Polisen jämförde med när de kör med blåljus men ser inte likheten eftersom de då bryter mot lagen t ex genom att köra mot rött, skippa högerregel eller köra på fel sida av vägen.

Jag frågade polisen om det visade att någan av de andra fordonen medvetet trängt mig sa hon att det fortf hade varit mitt fel eftersom man åker mellan bilarna på "egen risk" dvs jag hade fortf kört om med för liten marginal och den som kört på mig hade samtidigt åkt dit för vårdslöshet. Låter skumt tycker jag.

Rent generellt så är det så att när du kör mellan köerna så gör du det mer eller mindre på egen risk. Det är av den anledningen det inte finns några exakta regler för det. Du får göra det om det kan ske utan onödiga risker. Sker en olycka så kunde det inte ske utan onödiga risker.
Lite tror jag det är för att du gör något som kanske inte andra förare runt omkring förväntar sig. Du färdas dessutom i en hastighet som avviker från övriga trafikanter på vägen och då är det ditt ansvar att du har tillräckliga marginaler för om någon gör något oväntat. Klarar du inte att undvika en kollision när någon gör något oväntat så har du inte haft tillräckliga marginaler helt enkelt.

Jag är fullt medveten om att det händer att bilförare utan hjärna med flit tränger motorcyklister och då borde ju utfallet bli ett annat. Problemet är att det ju är i princip omöjligt att veta för en polis eller försäkringshandläggare som inte var med eller såg förloppet. Det enda man vet med säkerhet är att du var mellan filerna och då är ansvaret ditt.

Det är lite samma sak som gäller kring att köra efter att ha ätit läkemedel som kan inverka på körförmågan.
Det är tillåtet att köra med läkemedel i kroppen men om du tagit exempelvis morfinpreparat för smärta och sedan är inblandad i en olycka så har du ett lite sämre läge än om du inte ätit dom smärtstillande tabletterna.
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top