Vilka knivar använder proffsen då?
Och vad för bryne?
Googlade lite.
Som jag förstår det använder proffsen mer "robusta" knivar. Funktion före form. Rejäla trähandtag. Där är det inte snack om att knivarna skall se snygga ut i köket utan att man skall kunna jobba med dom i timtal.
Victorinox, Wüsthof, Zwilling verkar populärt hos kockarna.
Sen har vi alla amatörer som hackar lök och skär upp en köttbit..... Global, Porsche, MAC.... osv.
Jag hör till amatörerna men har tröttnat på Global. Använder nästan bara billigare knivar med träskaft. Bättre grepp och skär minst lika bra. Har en kockkniv modell kortare med ganska krökt egg (rullar liksom mot skärbrädan) och "non-stick" (stora hål borrade rakt igenom) så att en inte suger fast i kött eller vad man nu skivar. Den har blivit min favorit och är nästan den enda jag använder till vardags. Övriga 8-10 finknivar ligger bara och samlar damm och används bara om jag behöver göra nått speciellt. Filea/tranchera osv.
Köpte ett diamantstål på IKEA som jag tycker funkar skitbra. Tror det kostade 200.- men det var några år sen. Om man slipar sina knivar ofta tar det inte mer än 10s att få bra skärpa, så för mig som amatör kvittar stålet. Vilken kniv som helst funkar bara formen passar tycker jag.