hoppar på tråden lite
jag har jobbat 10 år som slaktare & har kvar knivarna sedan dess
dessa är ju inte direkt snygga i köket, så jag vill också byta ut
men gillar INTE global.
finns det några med stadiga grepp/handtag i bra prisklass ? tips om märke
Tex klockor, MC, bilar, hemmabio OCH kock-knivar hör dit för mig.
Bara man slipper rostfritt så...Ja, knivar är ju ett verktyg. Inte fan har jag alla verktyg uppradade för uppvisning i garaget, lika lite i köket. Funktion trumfar allt annat vad gäller verktyg.
Mina knivar är dock jävligt oimponerande, 10-15 år gamla ICA-knivar i nåt mjukt stål. Blir slöa fort, men lätta att få riktigt ordentlig skärpa i.
Folk är för övrigt helt anala med sina knivar. De skall sitta fint uppradade på en prickig skrytlist så att alla kan se dom, och gud förbjude att köra dom i diskmaskinen. Svenssonfjanteri.
Mina ligger i en enda hög i en kökslåda och körs dagligen i diskmaskinen. Med träskaft och allt
Dvs kör du knivarna i maskinen så tappar dom skärpan avsevärt mycket snabbare än om du handdiskar dom.
Faktum är att det märks skillnad redan om en kniv råkar gå med i maskinen en gång att den tappat en del skärpa.
Men gillar man att slipa knivarna eller inte bryr sig om dom är vassa eller inte så är det ju inget problem.
Förr jag körde allt I maskinen, men nu(tre år sedan) har jag börjat bara handdiska knivarna. Visst det är skillnad, men för mej som vässar knivar var 14dag och kör dom på slipstenen 1-2ggr per år kvittar det. Mina knivar är alltid riktigt vassa. Oavsett maskin eller ej.
Men då har jag ingen kniv med trähandtag.
Min ena favvo jaktkniv blir jag dock inte klok på, får inte skiten vass med vässtål. Går bara att bryna för den där riktiga skärpan. Antar att det har med det speciella greppet på den kniven att göra. Har en annan I samma stål men med annat grepp och annan form på bladet och den går perfekt.
Jag skulle misstänka att dina två knivar som du tror har samma stål i bladet faktiskt har lite olika stålkvaliteter där den ena är kinkigare vad gäller skärpstålet.
Ska vara samma. Står German 4116 Steinless på båda.
http://www.coldsteel.com/Product/20CBL/CANADIAN_BELT_KNIFE.aspx
http://www.coldsteel.com/Product/20SPH/PENDLETON_LITE_HUNTER.aspx
Ett vässtål är bara för att bättra på skärpan. Vässar gör man med bryne eller sten.
Men den jäkla Canadian blir bara slöare av vässtål. Den andra blir vassare.
Slaktare och använde kniv?
Låter brutalt.
vad menar du ? vad tror du att en slaktare använder då ? machete ? vi är i sverige & inte afganistan
Vad ska en slaktare använda för processen om inte kniv? En vass replik?Slaktare slaktar, styckare styckar.
Så om du slaktade med kniv så, ja, Afghanistan ligger nära till hands.
Vad ska en slaktare använda för processen om inte kniv? En vass replik?
Koldioxid eller slaktmask, beroende på omfattningen, är väl det vanliga.
Men visst funkar det med att prata omkull djuret, eller upp.
Slaktare slaktar, styckare styckar.
Så om du slaktade med kniv så, ja, Afghanistan ligger nära till hands.
det var inte mycket du visste om den saken
en slaktare föser boskapet från stall/box, till fålla, avlivar med slaktmask, avblodar, flår, skär av ben & huvud, tar ur tarm, sedan delar kroppen på mitten, sedan in i kyl
allt detta görs med kniv (bortsett från avhuda & dela på mitten)
styckaren får halvan från kylen & delar sedan upp i mindre bitar med kniv
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |