Angående lucktillverkningen så var den förlagd till Rumänien och Bulgarien tidigare men de har säkert en anläggning även i Ryssland. De präntar ju ut några kök i minuten så att säga...
Största anledningen till att de övergav Faktum-serien till förmån för Metod är ju för att Faktum hade svensk standard vilket var svårsålt i övriga världen. Nu håller den mer en internationell standard och de räknar med att sälja sjukt mycket mer kök för varje år som går.
Det stämmer som du säger att beslagen samt inredningen är det som skiljer mellan köken allt som oftast, melaminklädda spånplattor kan vilken apa som helst tillverka utan att misslyckas då metoden är uråldrig och fortfarande densamma förutom att man har bytt lim till blandningen några gånger under åren.
Tidigare använde Ikea beslag från Blum och man kan nog ganska snällt säga att Ikea är en av de stora anledningarna till att Blum är så stora som de är idag, lite som Hoppe när de fick huvudansvaret för Europas största fönster/dörrtillverkare någon gång på 80-talet och är störst idag.
När Ikea märkte att de kunde investera x antal miljoner på egen tillverkning av beslag så var de inte dummare än att de gjorde slag i saken och antagligen "köpte" Blums främsta ingenjörer och startade egen tillverkning.
Jag vet inte hur många köksbeslag jag har skruvat genom åren men det jag har märkt är att det är väldigt liten skillnad mellan Ikeas och Blums beslag, dock till Blums fördel.
Att det skulle skilja så mycket i antal öppningar ställer jag mig dock tveksam till, däremot är Blums gejdrar av kraftigare materialval och håller för 30-40% mer belastning om man ska ha mycket porslin i lådorna.
Man får vad man betalar för, så är det ju alltid. Jag är dock övertygad om att Ikea genom sin masstillverkning kan hålla lägre priser än konkurrenterna men ändå behålla vinstmarginalerna.
Apropå det så ska jag faktiskt reklamera ett antal luckor ur Faktumserien då de har 20 års garanti men mina är bara 4 år gamla och har börjat svälla av fukt på två av dem. Det ska bli kul att se hur de löser det, inte en enda lucka av dessa mått gick att uppbringa i hela Europa sist jag kollade