Köp av CBR600, tacksam för råd.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Tjena.
Ska kolla på en CBR600F -93 imorgon. Hojen är följande: BLOCKET

Pratade med ägaren nyligen och förutom allt som står i annonsen har han även kvitton på ventiljustering vid 6000 mil. Finns dock ingen servicebok längre. 13 st ägare.

Det jag är orolig över är antalet ägare, antalet mil samt att det inte finns någon bok med stämlar i. Är den stora kollen vid 6000 mil tillräcklig för att jag ska veta att cykeln är i bra skick eller bör jag strunta i denna hoj?
Självklart ska cykeln vara i relativt god kondition för att jag ska köpa den men vad tycker ni?

Tacksam för råd samt även tips på annat som bör kollas.

Peace! :tummenupp

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Jag tycker att kvitton för en 6000 mila inkl ventiljustering väger minst lika tungt som en välstämplad servicebok. Är allmänskicket okej är det bara att slå till tycker jag. Ang antalet ägare, inte mycket att bry sig om, känns som en rätt vanlig 1a sporthoj som man kanske inte nöter med år efter år. Den har ju uppenbarligen hållt bra eftersom den rullat 7000 miljoner mil! :)

/Fredde

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Serviceboken tar slut efter ett antal servicar så kan vara därför den inte finns!

Sen tar det lite emot att se centralstöd på en hoj men men jag ska inte kasta första stenen...

7000mil är mkt oavsett hoj...antalet ägare ser du på fordonspapperen från VV!

Gå dock igenom den noga dvs mkt nogrannare än du behöver göra med en ny hoj! Självklart måste man kolla nya hojar men vissa delar berörs inte speciellt de första 1-2000 milen!

Lycka till!

mr-putte

Putte
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
95 honda CBR
den e ju gammal ! e säkert snart dax för byte av framhjulslager och renovering av framgaffel. lysna på motorn å att växlarna funkar som dom ska

annars e de svårt att veta

Beaker

Ny medlem
Gick med
19 May 2008
Hoj
KTM 950 SM -05
CBR 600 F e en mycket trevlig första hoj tycker jag, då det e fallet för mig :)

Om du vill får du köpa min istället.. (kolla mitt garage)

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Serviceboken tar slut efter ett antal servicar så kan vara därför den inte finns!

Sen tar det lite emot att se centralstöd på en hoj men men jag ska inte kasta första stenen...

7000mil är mkt oavsett hoj...antalet ägare ser du på fordonspapperen från VV!

Gå dock igenom den noga dvs mkt nogrannare än du behöver göra med en ny hoj! Självklart måste man kolla nya hojar men vissa delar berörs inte speciellt de första 1-2000 milen!

Lycka till!

Min servicebok går till uppemot 30000 mil om jag inte missminner mig, så det är knappast det som är anledningen. Troligtvis är det ett resultat av alla ägare. Annars håller jag med, i dylika fall måste man vara jefligt noggrann. Tänk också på att den kan vara svårare att kränga nästa gång om det är fyrtioelva ägare plus dig.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
den går för sakta den e tjejkörd
Det påstår ju janne som skall sälja iaf:tummenupp

Tjejkörd betyder väl att den någon gång har körts/provsuttits av en tjej... eller att nån någon gång har haft en tjej bak... eller en flickvän samtidigt som han ägt hojen.

(finns det NÅGON som skulle betala mer för att en hoj är "tjejkörd"?)

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Generellt sett så är en CBR 600 en skottsäker modell men precis som alltid så hänger det på hur ägaren har skött oljebyten, luftfilter etc. 6000 mil är inga problem förutsatt att ägarna har skött om den. Kolla dom vanliga sakerna. Läckande packpoxar från gaffeln, olja på motorn. Går hojen jämnt och fint på tomgång? Däck, drivpaket. Som någon sade så kan det ju vara så att svinglager och hjullager börjar ta ut sin rätt när den gått 6000 mil.

Edit: Såg att han ville ha 20k vilket jag tycker är i överkant. Jag gav 23000 för min 93a förra året och den hade inte gått mer än 2800 mil då. Runt 18k känns rimligare. Det är en skitsumma men har man en budget så har man :)

Ill-k

:¬þ
Gick med
4 May 2008
Hoj
1996 Honda Cbr 600f
medic. är inne på att sälja min med. finns bilder i "mitt garage". skicka ett pm om du är intresserad :p

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Sålänge hojen är skött så borde inte 7000 mil vara nån större fara.. Dock får man ju räkna med att fjädringen är slut, många slitdelar behöver bytas osv.. men det är fortfarande en kanonbra hoj, min 93:a hade gått 6700 när jag blev av med den. Drack inte en droppe olja, bara att tanka o köra. kanonhoj!!
tydligen var det fler som tyckte det eftersom nån snodde den av mig.. :mad:

har förresten lite prylar som ligger o skräpa till en såndär..om nån e intresserad..

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
du kan alltid dra en kontrollbesiktining av den. Kan vara värt att lägga pengarna om det betyder att du ev. sparar 20k.

medic

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
CBR600F4
Var och tittade på den idag. Motormässigt samt andra delar var bra. Dock många skönhetsfel som behöver åtgärdas samt andra problem gör att jag inte kommer köpa den. Men kanske slänger iväg ett bud på runt 16 000 kr så får vi se. Annars en kanonhoj!

En fråga bara. När jag bromsade hårt så började det att låta från bromsarna fram. Inga vibrationer utan ett skrapande ljud. Kollade beläggen innan och högra bromsokets var nästan slut. Skulle det räcka att bara byta dem eller är det tecken på ett större problem?

Ska kolla vidare! Tack för hjälpen!

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Var och tittade på den idag. Motormässigt samt andra delar var bra. Dock många skönhetsfel som behöver åtgärdas samt andra problem gör att jag inte kommer köpa den. Men kanske slänger iväg ett bud på runt 16 000 kr så får vi se. Annars en kanonhoj!

En fråga bara. När jag bromsade hårt så började det att låta från bromsarna fram. Inga vibrationer utan ett skrapande ljud. Kollade beläggen innan och högra bromsokets var nästan slut. Skulle det räcka att bara byta dem eller är det tecken på ett större problem?

Ska kolla vidare! Tack för hjälpen!
Det räcker med att byta klossar. Kolla bara så att skivorna inte tagit stryk av dom dåliga beläggen.

En annan tanke. Du kanske inte kan begära att en hoj som är 15 år gammal och som det begärs 20k ska vara kosmetiskt perfekt. Den är som sagt gammal och har sett sina mil. Se till funktionellt skick istället som däck, drivpaket och hur hojen går rent generellt istället. Du får nog väldigt svårt att hitta en 15 år gammal sporthoj som där inte är skönhetsfel på. Det är trots allt ingen tourer ;)

jocke-j

Med dryg stockholmsdialekt!
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
Yamaha YZF600R
Tror som sagt inte du ska vara orolig för mätarställningen, självklart ska en högmilare betinga ett lägre pris, men det är ju skicket som avgör. Jag blir alltid lite funderad när jag ser gamla hojar 85-90årsmodell som kanske har 2500-3000mil på mätaren 100-150mil om året i snitt är ju ingenting, har det varit stora fel på dem så de stått flera år eller är de mätarskruvade?!.. Rent generellt brukar man ju inte se så många hojar tillsalu med mer än 3500-4000mil är det då skruvningen tar fart samt serviceboken försvinner?.

Så på såhär gamla hojar som en 93:a är så skulle jag iallafall gå efter skicket. en hoj kan ta slut efter 3000mil, eller 6000mil eller 12000mil, allt beror på hur den är skött.

Lycka till med eventuella köpet.
//Joakim.J (som själv kör en högmilare)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept