Köp av cross...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag testade att köra KTM 380 SXS ex shane king ( vann 500 vm 95) den var duktigt brutal man fick hålla i hatten när man öppnade fullt :skrämd

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
BYTA OLJA VAR 5:E TIMME?????
Skämtar ni? Jag som tyckte jag var petnoga på hojar med att byta mellan var 200-400 mil beroende på körstil. Vad är det som gör dessa så vrangliga (Obs! Eget påhittat ord. Betyder.... något som jag inte kan komma på)

Okej, Quitte hade en CR 250 att sälja. Man kanske vågar slänga upp flickan på en sådan (Hennes far har en 250 4-takt som hon kört lite). Vad kostar egentligen slitagedelar till en sådan leksak? Kolv går på hur mycket då? Vad kör man med för olja med tanke på de täta bytena? Någon som vet vad en "cykelhänganordning" kostar, dvs en sådan som man sätter på dragkroken? Har inget släp och att e-regga verkar ju jobbigt.

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Hehe....Jag bytte oftare... Det sitter mellanskivor av ALU i kopplingen som skräpar rätt duktigt. Billig mineralolja, billig.....
Kolvkit c:a 1400:- Dragkrogsställning c:a 1000:-
Freppa skrev:
BYTA OLJA VAR 5:E TIMME?????
Skämtar ni? Jag som tyckte jag var petnoga på hojar med att byta mellan var 200-400 mil beroende på körstil. Vad är det som gör dessa så vrangliga (Obs! Eget påhittat ord. Betyder.... något som jag inte kan komma på)

Okej, Quitte hade en CR 250 att sälja. Man kanske vågar slänga upp flickan på en sådan (Hennes far har en 250 4-takt som hon kört lite). Vad kostar egentligen slitagedelar till en sådan leksak? Kolv går på hur mycket då? Vad kör man med för olja med tanke på de täta bytena? Någon som vet vad en "cykelhänganordning" kostar, dvs en sådan som man sätter på dragkroken? Har inget släp och att e-regga verkar ju jobbigt.

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Och kolven går i cirka 30-40 timmar innan man byter den? Det här kan bli en dyr leksak :)

Drifter

Kungen av bilköer
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
Yamaha XSR900 & Suzuki Burgman 400
Det låter som att du är ute efter en DR350 eller XR250/400 i mina öron.

Dessa modeller går hur länge som helst utan några kolvbyten etc.
Förutsatt att du får tag på en i bra skick vill säga.

Sen att fjädringen skulle pajja så fort man tar ut dem på en crossbana gäller inte för nybörjare, speciellt inte för en tjej som i allmänhet inte väger lika mycket som en kille.

Om man skall ta död på fjädringen måste man ta sats rejält i hoppen!

/C

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Freppa skrev:
Och kolven går i cirka 30-40 timmar innan man byter den? Det här kan bli en dyr leksak :)
Kolven går betydlit längre än så på en 250 med en nybörjare på. Man kan sikta på att byta kolv en gång per säsong. Fast vem sa att det är en billig sport :)

Skillnaden mellan 250 2-takt och 4-takt är enorm. En 4-takt har ung samma effekt som en 125a men med ett helt annat vrid(bästa köpet om man har råd är yzf250). En 250 2-takt är ett monster i jämförelse.

Jag skulle inte släppa ut damen på en 250 2-takt om hon är så gott som helt nybörjare. Risken är att hon av misstag drar på för mycket gör en jättemölla (stor vurpa) och blir rädd för att köra.
Min kära moder (38 år) började köra cross för 5 år sedan och hon gjorde ovanämnda och beordrade mig att köpa henne en 125a istället vilket hon är nöjd med sen dess.

YamahaJojje

Hojlös
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
- SÅLD -
Drifter skrev:
Om man skall ta död på fjädringen måste man ta sats rejält i hoppen!

/C

JAg har krökt en sån gaffel rejält :D Har iofs krökt en yz 250 öhlinsgaffel också :D Men som du säger till en tjej kan man juh skaffa hårdare fjädrar. Sen är det inte en så jättedyr sport. Sköter man bara hojen klarar man sig på ett par tusenlappar över säsongen. 3200 kr i försäkring om man har motocross för XR250 är en enduro

Reaper

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2004
Hoj
Yamaha YZ 426f
Freppa skrev:
First time poster, long time reader....eller nåt :)
Troligen fel forum, men hoppas att någon här vet.

Flickvännen vill köpa sig en cross och leka med (läs: Hon kör, jag leker). Eftersom jag är något av en klåpare på att mecka (läs: Det är bara kul när man känner för det vilket inte är ofta) så tänker jag mig en 4-takt mellan 250-650cc. Jag tänker mig en BILLIG jäkel, dvs den kan se ut som skit, men vara maskinellt funkis. Någon som har några förslag på typ av hoj alternativt sidor på internet att titta på? Vet att det finns någon svensk cross-sida som folk ibland rekommenderar men som jag alltid glömmer bort.

/Freppa

Husqvarna 610 är en billig hoj i inköp och den går hur länge somhellst!! behöver fan knappt byta olja på den. Kolv vart 5 år och sådär...

det är mitt tips..

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kaw kdx200/220 kanske. Enduro visserligen, lite lugnare, skräms inte så mycket, går så det räcker.
/u

Raggarn

Ny medlem
Gick med
17 May 2003
Hoj
KTM660, strypt å sänkt
5 timmar på oljan?!
det är ju bara en liten skvätt i växellådan/kopplingen... im min suka är det bara 7 dl typ...

jag brukar byta efter 3 gångers körning/8-10 timmar...men oftast äre inge filter på 2taktarna (vad jag erfar)

går på 5 min att byta luftfilter/olja

Köp 2takt, en 125 är den lättaste (vikt!) instegshojen...kolla bara in Supercross i usa,,,där piskar de skiten ur 125:eek:rna.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0