Klart du ska ha custom om du gillar custom, lyssna inte på negativt tradigt folk
Jag övningskörde inför tungt kort på morsans gamla Virago 535. Fruktansvärt tråkig och ful hoj, men jag har ändå modellen kär av nostalgiska skäl. Köp absolut inte en sån.
Körde lite blandade landsvägshojar under tiden man hade mellanbehörighet, när jag väl fick tungtungt kort bytte jag upp mig till en Bandit 1200, därefter en Vulcan 1500 och har nu landat in på min HD Heritage Softail som jag trivs otroligt bra med. Den har allt enligt mig, rätta utseendet, rätt ljud, rätt gång, rätt komfort etc. Men det är ju just det där, enligt mig. Skon ska passa foten den ska sitta på, har vi helt olika tänkt om vad som utgör en bra båge så kanske den är helt fel för dig även om jag tycker den är klockren. Man måste prova och känna och bilda sig en egen upfattning om vad som funkar för just en själv.
Personligen älskar jag custom. Det är något med utseendet, ljudet, gången... Det är något speciellt helt klart. KAnske inget för den som gillar fart och fläkt, men man kanske kan jämföra det med vilken typ av bilar man gillar. Gillar du ettriga sportbilar som går fort och som ligger som strykjärn på vägen, köp sporthoj. Gillar du tunga mullriga jänkare, köp en Custombåge. Lite så tänker jag kring de olika lägren
Vilken båge man ska köpa och hur man ska utrusta den för sina personliga behov är ju upp till var och en, alla har vi ju våra egna preferenser. Jag åker gärna lite längre och har därför en båge med både packväskor och ruta, och jag har dessutom monterat förarryggstöd vilket jag verkligen kan rekommendera!
Själv gillar jag inte att ha fötterna långt fram, min Vulcan hade framflytt och det trivdes jag inte alls med. HD:n har sina originalfotplattor och det tycker jag är rejält mycket bekvämare. Sitter lika skönt på bågen som i en gosig fåtölj, kan kuska många mil i sträck utan bekymmer (eller ja, runt 30 är väl max, sen är det dags att tanka).
Jag gillade min Vulcan, men det fanns skäl till att jag bytte. Det största skälet är nog motorerna. Det är skillnad på twin och twin, HD har en speciell gång, ett speciellt ljud och ett speciellt utseende som jag personligen anser slår japsarna med hästlängder. Just Kawas 1500-motor ser märkligt fyrkantig ut och har ett tråkigt sound jämfört med HD:n, skulle jag ha en japan igen skulle jag nog satsa på Yamahas Wildstar eller Midnight star. Har aldrig provkört någon av dem så kan inte uttala mig om hur de är att äga och köra, men de ser sjysta ut och låter riktigt bra för att vara japscustom
Men jag är som sagt väldigt nöjd med min HD, den har allt jag vill ha, har alltid varit pålitlig och bekymmersfri, ser bra ut, låter bra, har skön gång... Ser inte att jag kommer byta bort den i första taget.
Ge dig ut och provkör är mitt råd, testa olika märken och modeller, olika konfiguration på styre, fotpinnar, med/utan ryggstöd etc. Kom fram till vad som funkar för dig. När du hittat en båge som du gillar kan du ju alltid montera annat avgas och customisera så att den passar din individuella smak. Det finns eftermarknadsprylar att välja och vraka bland till de flesta modeller.
Här är min hoj:
https://www.youtube.com/watch?v=LBSqZboYKh4
HD Heritage 03:a, 88cui twincam förgasarmotor med V&H 2-2 Big Radius