Köp av Ducati 749 eller 999

ipren_400mg

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
Hojlös
Hej alla hojälskare!

Nu är r6'an såld och siktar mot något med lite mer drag, Vad tycker du om en ducati 749 eller 999. Något som har haft en sådan?

Några tips på vad man ska tänka på vid köp?
 

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Skippa 749 och gå på 999 direkt, eller 1098 om du har råd.
Provkör, det är enorm skillnad mot R6 på alla sätt.

Räkna med att du kanske inte kommer gilla ducce, om du inte haft en förut. Men ger du det tid kommer det ge sig. Lite som Grappa, inte gott första gången men man lär sig.
 

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Ort
Stureby/Enskede
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Ska bli ball att höra svaren, har alltid själv varit sugen på en Ducati, men de har liksom aldrig blivit av.
Tycker 999 e riktigt fräään
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ducce är skitballt, jag hade kört på en 999 direkCt om jag skulle ha en ducce.
 

Kraschpucken

Stånka.. De e najs!
Gick med
22 Aug 2004
Ort
Skillingaryd
Hoj
KTM SMC-R
Om det är mer drag du är ute efter så är det väl 999:an du ska kika på. effektskillnaden 749-R6 är väl ganska så marginell... Nu är det ingen Ducati jag har iofs men bytte själv från radfyra till twin och än så länge är jag bara nöjd. Det är kul att vara lite annorlunda...
 

kruger

socio #4104
Gick med
9 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
SXF 250 -07, 999$ -03
Nu är jag ju lite partisk eftersom jag ska sälja min 999s. Det enda kända felet som jag vet om på 03-04 modellen är att det kan komma in fukt i främre tändspolen, Får man problem med det märks det väldigt tydligt och det är vädligt enkelt att åtgärda.
Annars kan jag bara rekommendera att köpa en S modell så du får Öhlins komponenterna, dom gör väldigt stor skillnad :tummenupp

Har du några speciella frågor är det bara att höra av dig.

/ Micke
 
Last edited:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Som sagts innan.. från en R6 till en 749 ger ingen mer effekt.

Från en R6 till en 999 så blir framförallt vridet och mellanregistret den stora förändringen. 999:an är en kanonhoj.. Titta som sagt på S´n som ger både mer pulver och bättre fjädringskomponenter samt något lättare vikt. Var beredd på att priserna är väsentligt högre än motsvarande japanska motorcykel även om just 999:an dalat i pris på beg. marknaden.
 

gurkis

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
LULEÅ
Hoj
KTM RC8R-09, CBR1000RR -10
Har ägt en 749 -05, men jag skulle gå på en 999 -05 och nyare. Du vill ju ha mer pulver än i R6:an, så då måste det bli en 999. Det blev en hel del uppdateringar from 2005, bla sving toppkåpa, motoreffekt mm.
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Haha 1098 e lite för dyr:mad:

Är det några kända "fel" som man ska ha koll på vid köp

Det fanns några typfel på tidiga 749/999, alltså -03. Fukt i instrumentet och läckande oljekylare. Båda byttes på garanti/återkallande så det bör vara fixat på alla hojar vid det här laget.

Batterikablarna sitter lite utsatt till. Om hojen är trött på startmotorn bör man se över och ev. byta batterikablarna INNAN man byter batteri. När damen köpte sin 999a räknade jag med att byta batteri, men jag bytte kablar för 200 kr istället och kör fortfarande med samma batteri efter tre år och den startar alltid perfekt!

Klockren hoj med nöjd ägarinna!
13241473.jpg
 

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Har ägt en 749 -05, men jag skulle gå på en 999 -05 och nyare. Du vill ju ha mer pulver än i R6:an, så då måste det bli en 999. Det blev en hel del uppdateringar from 2005, bla sving toppkåpa, motoreffekt mm.

Allt stämmer i det du skriver, utom det med effekten. Den är den samma. Lätt förklarat så kan man säga att dom valde att uppge effekt på utgående axel, istället för på bakhjulet f.om -05
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top