Hej!
Jag står i valet och kvalet att köpa min första hoj, och jag har provkört en Honda CBR600FA från 2011 som jag fastnade för. Tråkigt nog schabblade Svedea bort sig med försäkringsofferten, då jag initialt fick en offert på 14000:-/hel/år, men när de sedan tittade specifikt mot detta fordon så hade den plötsligt fördubblats och landade på 27500:-. Således försvann den möjligheten, även om det lät lite för bra för att vara sant (26 år, bor i centrala Stockholm och A-körkort utfärdat i år).
Jag har nu istället vidgat vyerna, om än bara lite, och tittat på äldre modeller som saknar ABS, men som tack vare sin ålder får ned försäkringspremien något. Jag har dock svårt att avgöra vad för och nackdelarna mellan dessa hojar är, och tänkte att några här kanske kunde komma med insiktsfulla tankar kring det hela.
Modell: Honda CBR600F4
År: 2001
Pris: 27900:-
Miltal: 3500
Övrigt: Nyservad, nybesiktigad. Står i Partille. Säljs via återförsäljare.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Modell: Honda CBR600F3
År: 1998
Pris: 19000:-
Miltal: 5000
Övrigt: Nyservad, besiktigad till 2016. Står i Kristinehamn.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Modell: Honda CBR600F4i
År: 2002
Pris: 26000:-
Miltal: 5500
Övrigt: Nya däck + drivlina. Stor service utförts vid 5100 mil. Står i Södertälje.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Vissa fördelar är ju uppenbara, såsom att det är möjligt att ta bilen och åka till två av hojarna för att provköra och se dem på nära håll. En av dem väger ju även tyngre på priset, men det är en F3, och där når inte mina kunskaper till när det gäller att jämföra den med en F4:a.
Jag hittade en intressant artikel om F4:an, där det mest utstående är jämförelsen med F3:an och stycket:
Sen är det ju det där med förgasare och insprut, F4 och F4i. Är det någon man bör ta med i beräkningen, eller är det lite hugget som stucket?
Vad har ni för allmänna tankar kring det här?
Jag står i valet och kvalet att köpa min första hoj, och jag har provkört en Honda CBR600FA från 2011 som jag fastnade för. Tråkigt nog schabblade Svedea bort sig med försäkringsofferten, då jag initialt fick en offert på 14000:-/hel/år, men när de sedan tittade specifikt mot detta fordon så hade den plötsligt fördubblats och landade på 27500:-. Således försvann den möjligheten, även om det lät lite för bra för att vara sant (26 år, bor i centrala Stockholm och A-körkort utfärdat i år).
Jag har nu istället vidgat vyerna, om än bara lite, och tittat på äldre modeller som saknar ABS, men som tack vare sin ålder får ned försäkringspremien något. Jag har dock svårt att avgöra vad för och nackdelarna mellan dessa hojar är, och tänkte att några här kanske kunde komma med insiktsfulla tankar kring det hela.
Modell: Honda CBR600F4
År: 2001
Pris: 27900:-
Miltal: 3500
Övrigt: Nyservad, nybesiktigad. Står i Partille. Säljs via återförsäljare.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Modell: Honda CBR600F3
År: 1998
Pris: 19000:-
Miltal: 5000
Övrigt: Nyservad, besiktigad till 2016. Står i Kristinehamn.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Modell: Honda CBR600F4i
År: 2002
Pris: 26000:-
Miltal: 5500
Övrigt: Nya däck + drivlina. Stor service utförts vid 5100 mil. Står i Södertälje.
Halvförsäkring: ~16000:-/år
Blocket annons
Vissa fördelar är ju uppenbara, såsom att det är möjligt att ta bilen och åka till två av hojarna för att provköra och se dem på nära håll. En av dem väger ju även tyngre på priset, men det är en F3, och där når inte mina kunskaper till när det gäller att jämföra den med en F4:a.
Jag hittade en intressant artikel om F4:an, där det mest utstående är jämförelsen med F3:an och stycket:
Head-to-head, the F4 retains the same character of the venerable F3, but it does just about everything better.
Sen är det ju det där med förgasare och insprut, F4 och F4i. Är det någon man bör ta med i beräkningen, eller är det lite hugget som stucket?
Vad har ni för allmänna tankar kring det här?