Köp av lätt mc.

luvas

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2008
Hoj
Druvsockerdriven Cresent
Hej Sporthoj :)

Nu är det snart dax för inköp av en lätt mc :D
Jag bor mitt ute på landet så jag har funderat på en Yamaha DT r eller en Honda Crm. Budgeten ligger på 14000-17000 kr.
Men jag har lite frågor om dessa :)

Vilken bränsleförbrukning??
Försäkringskostnader??
Andra kostnader typ reservdelar mm.

Skriv gärna mer viktig information eller tips om andra hojar (2-takt):)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Drar runt 0.6

Reservdelar, vet ej. Men du kommer nog inte undan billigare med någon annan modell.

Försäkring vet jag inte heller. Men samma här som för reservdelar, blir nog inte billigare.

Köp den du tycker är snyggast. Både Crm och Dt är bra cyklar. Tänk på att provköra ordentligt!

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
crm 125cc SMR, mxb och Hsun kinascooter
Jag hade valt crm men det är ju bara för att jag tycker den är roligare att köra.

Bensinförbrukningen har ingen betydelse, specielt när man väljer 2-taktare. De drar väl mellan 0,4-0,8 beroende på om de är strypta, orginal eller trimmade och hur du kör.

Försäkringen kan liga lågt om du väljer rätt bolag. Ett annat bra tips är att vissa bolag godkänner att du registrerar den på en vuxen och att du ändå får köra på den fast en högre självrisk. Jag gjorde det och då gick det ner till 100kr i månaden eller 1000kr om året. Annars hade det kostat runt 2000-3000 om året.

Reservdelar behöver du sällan byta på dessa slitvargar. Om du ändå behöver byta något så brukar det vara billigt. De saker som kan kosta lite mer är kolvbyte, cylinderbyte eller lamell byte. Fick betala runt 3500 för en hel cylinderrenovering. Då byte jag kolv, kolvringar, kolvbult, nållager och packninger.

Mendoz

Sporthojsnörd
Gick med
5 Jul 2009
Hoj
Yamaha XSR 900 2017
Här kan du få ganska bra försäkring: http://www.bilsport-mc.com/
När jag körde min DT125 strypt så drog den ca 0.35 l/milen, nu när jag plockade bort strypningarna och satte dit Gianelli drar den 0.5-0.6 l/milen.
Kan ju inte säga nått om CRM men min DT är jag nöjd med. Lätt att mecka med, går att få den snabb, kvaliten är bra.. Men man bör väl köpa den som man kan få bäst pris på.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Fördel för DT är att du kan få en nyare sådan för den summan och att DT tillverkades längre, därmed har du lättare att få tag på delar till DT

Men CRM sägs ha lite bättre chassi så du får väl göra en avvägning där.

Lycka till :)

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Hade köpt en DT... verkar vara stabila maskiner.
Känner 4 stycken med dt 125 och alla verkar hållt jäkligt bra, och helt okey hoj att köra också även om det såklart finns värre 125;or...

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Men CRM sägs ha lite bättre chassi så du får väl göra en avvägning där.

Lycka till :)

Frågan är om det är det, ingen som har jämnfört.
Men förövrigt så har crm:en ett ordentligt crosschassi, inprinsip samma som cr 250. Därimot så är jag inte vän med fjädringen.

varför man tog ett så pass grovt chassi var för att i italien så fick man inte köra motorväg och fick inte gå över 90. (Tror det var samma regler som i tyskland) Den skulle se större ut och sen skrev man inte cylindervolymen på själva cyllen på de som gick i italien.

Kan vara en rövar-historia det sista men det är så jag har hört det och det låter inte helt ologiskt. :tungan

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
ska du trimma annars är en 4takt ett smartare köp då är det bara att köra:banana

Du formulerar dig dåligt, jag hoppas du menar att han ska skaffa en 4-taktare om han inte ska trimma för annars har du fått allt om bakfoten :brinnerup

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jo det är klart, men en ktm kommer jag inte ha råd med :näsblod

Du kan ju köpa min KTM :tummenupp
Visserligen ingen värsting enduro men en jävligt bra offroadhoj enligt mig.

Även om en annan LC2 skulle duga (om du hittar en i sverige), men jag ser helst att du köper min :D

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
ne jag menar att han ska trimma en 4 takt för det är mycket lättare och ger mer effekt än en 2 takt:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

säger en sak och det är att du ska gå hem och gör dina läxor så kommer du förstå. Säger inte det för att vara dum utan för att det kan vara bra att vara lite mer påläst.
2-taktare är i överläge i hästkrafter och det är en mycket simplare motor att trimma. Det är ett factum.

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
ska också köpa 125a, har tänkt på en Honda NSR, men blir jobbigt om ja ska upp i skogen och på vintern, Så sen kom ja till Suzuki ts 125 eller en yamaha dt 125, Vilken tror ni på?

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
ska också köpa 125a, har tänkt på en Honda NSR, men blir jobbigt om ja ska upp i skogen och på vintern, Så sen kom ja till Suzuki ts 125 eller en yamaha dt 125, Vilken tror ni på?

Du behöver inte köra så hårt bara för att du är ute i skogen. Vinter? är det inte då motorcyklar står i ide, iaf när isen alternativt snön kommer. Välj det du känner att du tycker om och vill köra.

NSR125_94

Njuubie
Gick med
31 Dec 2006
Hoj
Honda NSR 125 -98 ||| Honda cr 250 -91
Du behöver inte köra så hårt bara för att du är ute i skogen. Vinter? är det inte då motorcyklar står i ide, iaf när isen alternativt snön kommer. Välj det du känner att du tycker om och vill köra.

Nee klart man kör i vinter:D(dubbat), om man har en DT eller nått liknande så.
Hittade en Honda NSR 125 1998 för 12 som ja ska köpa nu snart..
Mvh

Kvisten

Elektrikern
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Nee klart man kör i vinter:D(dubbat), om man har en DT eller nått liknande så.
Hittade en Honda NSR 125 1998 för 12 som ja ska köpa nu snart..
Mvh

Jag körde med racingslicks inne i stan när det blivit underkylt regn. (resultat: isgata) Skitsköj var det att drifta runt tills det blev lite halare nästa dag när jag skulle åka hem :näsblod

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Men vad kostar inte den i underhåll, och vad ska du ha för den. 30000 - 40000 kr?? :näsblod såna pengar har jag inte :gnissla

Notera att det inte är en EXC
DT-motor med högre kompression (mer botten ungefär samma toppeffekt) så servicen är nära nog obefintligt (kolven håller väl ca 2000 mil)
Nej jag kräver inte 30-40k :p
Tänkte lägga ut den för 18

Volume

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Honda Cbr 125r 07
.

säger en sak och det är att du ska gå hem och gör dina läxor så kommer du förstå. Säger inte det för att vara dum utan för att det kan vara bra att vara lite mer påläst.
2-taktare är i överläge i hästkrafter och det är en mycket simplare motor att trimma. Det är ett factum.

hahah lite trögflytande i hjärnan kanske jag tyckte iaf att det vara ganska lätt att förstå ironin med tankepå alla gubbar som dunkar huvudet i tegelväggen

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha