Köp av LCD-tv! Vilken?!

Santo skrev:
2361348En sak jag inte fattar dock, varför, varför bara EN hdmi... man man behöver ju en till xboxen, en till ps3:an, en till dvd:n, en till ngt annat och en till ngt annat. Vad kan det kosta att bygga in ett par fler?

Tjoho!
Riktigt fläskiga modeller brukar ha flera HDMI-ingångar. Tillverkaren vill förstås att köparen ska ges konkreta motiv att köpa deras dyrare maskiner.

KaliZ skrev:
2363464 Har hört talas om en ny generation hösten 2007!

(Nedanstående stycke är spekulationer baserad på tidgare erfarenheter av teknik i allmänhet)

Våren 2008, då denna nya generation TV-apparater äntligen finns för försäljning i Sverige, efter att ha funnits ett par månader i Asien och USA, står du inför valet och kvalet. Som all ny teknik är det fantastiskt, vilket lyft, oj så mycket bättre! Men i samband med alla dessa positiva tillrop kastar du en osäker blick på prislappen. Självfallet är denna nya teknik betydligt dyrare än den som finns nu. Till slut tar snikvargen över, det blir ingen ny TV just nu. De nya TV-apparaterna är ju dubbelt så dyra som den modell du funderade på att köpa hösten 2006 så det känns för dyrt. Du har iofs råd att köpa en "gammal" LCD men vem vill ha det gamla nu när det nya finns. Näe, i Augusti i år 2008 är det OS i peking. Elkedjorna kommer samla på sig stora lager med apparater med den nya tekniken... ...och EFTER OS lär de sälja dem billigt.
Våren blir till sommar, Augusti kommer och OS avnjuts på din nu alldeless för gamla 28-tums CRT. Snart, snart snart.. Snart är priserna lägre. Snart är det "Efter-OS-utförsäljning".

September 2008. NU börjar det, superrean!
Du springer som ett lyckligt barn mellan elkedjorna bara för att upptäcka en dyster sanning: Visst, de priskrigar, men bara om "gamla" plasmor och LCD. Dina top of the line grejor är bara marginellt prissänkta.

Nåja, får väl vänta till efter jul då du fått en julslant av mor och far.

Januari 2009, julslanten ligger i plånboken, priserna har sjunkit en aning ytterligare, ÄNTLIGEN har du råd, en sån däringa TV ska bli din!

Weeeeeee!

Du loggar in på sporthoj.com för att fråga vilken av dessa apparater du ska köpa. Folk svarar, ger tips, råd, länkar och det är ungefär då du upptäcker det..... Hösten 2010 så kommer en ny generation TV-apparater. Dubbel upplösning. Svärta som är svartare än natten och apparater som väger mindre än tio kilo. Fantastiskt.... Blir nog till att vänta på en sådan....

Våren 2012. Din uråldriga CRT ger upp. Din hyresvärd sopar upp resterna av den från parkeringen nedanför din balkong. De snälla männen i vita rockar finner dig, gråtandes i fosterställning vid din numera tomma TV-bänk.

...sensmoral.. jorusåatte...

mb skrev:
2364526 Riktigt fläskiga modeller brukar ha flera HDMI-ingångar. Tillverkaren vill förstås att köparen ska ges konkreta motiv att köpa deras dyrare maskiner.

Jo tack... men denna modell är deras värsta lcd-modell... men ändå

korvgubbe skrev:
2364555
(Nedanstående stycke är spekulationer baserad på tidgare erfarenheter av teknik i allmänhet)

Våren 2008, då denna nya generation TV-apparater äntligen finns för försäljning i Sverige, efter att ha funnits ett par månader i Asien och USA, står du inför valet och kvalet. Som all ny teknik är det fantastiskt, vilket lyft, oj så mycket bättre! Men i samband med alla dessa positiva tillrop kastar du en osäker blick på prislappen. Självfallet är denna nya teknik betydligt dyrare än den som finns nu. Till slut tar snikvargen över, det blir ingen ny TV just nu. De nya TV-apparaterna är ju dubbelt så dyra som den modell du funderade på att köpa hösten 2006 så det känns för dyrt. Du har iofs råd att köpa en "gammal" LCD men vem vill ha det gamla nu när det nya finns. Näe, i Augusti i år 2008 är det OS i peking. Elkedjorna kommer samla på sig stora lager med apparater med den nya tekniken... ...och EFTER OS lär de sälja dem billigt.
Våren blir till sommar, Augusti kommer och OS avnjuts på din nu alldeless för gamla 28-tums CRT. Snart, snart snart.. Snart är priserna lägre. Snart är det "Efter-OS-utförsäljning".

Du springer som ett lyckligt barn mellan elkedjorna bara för att upptäcka en dyster sanning: Visst, de priskrigar, men bara om "gamla" plasmor och LCD. Dina top of the line grejor är bara marginellt prissänkta.

Januari 2009, julslanten ligger i plånboken, priserna har sjunkit en aning ytterligare, ÄNTLIGEN har du råd, en sån däringa TV ska bli din!

Weeeeeee!

Du loggar in på sporthoj.com för att fråga vilken av dessa apparater du ska köpa. Folk svarar, ger tips, råd, länkar och det är ungefär då du upptäcker det..... Hösten 2010 så kommer en ny generation TV-apparater. Dubbel upplösning. Svärta som är svartare än natten och apparater som väger mindre än tio kilo. Fantastiskt.... Blir nog till att vänta på en sådan....

Våren 2012. Din uråldriga CRT ger upp. Din hyresvärd sopar upp resterna av den från parkeringen nedanför din balkong. De snälla männen i vita rockar finner dig, gråtandes i fosterställning vid din numera tomma TV-bänk.

:hihi :hihi :hihi :hihi WORD!!

korvgubbe skrev:
2364555

Våren 2008, då denna nya generation TV-apparater äntligen finns för försäljning i Sverige, ....

Ahh...ångest! Drar iväg och kikar på en Sharp idag. Det är ju f-n med att det ska vara så komplicerat att få reda på vad som gäller nu och ett tag framöver.

En 42" plasma är ju riktigt fet med ruggig bild. Hur dåliga är plasma-tv:en eg. Då jag i slutändan vill använda tv till all min datoranvändning (musik, internet, spel, film, bilder m.m) Kommer jag sabba plasman rätt omgående med att saker bränner fast?

//KaliZ

KaliZ skrev:
2370228 Ahh...ångest! Drar iväg och kikar på en Sharp idag. Det är ju f-n med att det ska vara så komplicerat att få reda på vad som gäller nu och ett tag framöver.

En 42" plasma är ju riktigt fet med ruggig bild. Hur dåliga är plasma-tv:en eg. Då jag i slutändan vill använda tv till all min datoranvändning (musik, internet, spel, film, bilder m.m) Kommer jag sabba plasman rätt omgående med att saker bränner fast?

//KaliZ

Är tanken att du i huvudsak ska mata skärmen från dator så rekommenderar t.o.m jag LCD.
Återigen hänvisar jag till http://www.prisjakt.se och systerforumet http://www.minhembio.com/ för att få höra omdömmen om mer eller mindre alla tänkbara apparater.

Så fort du börjar skriva enamnet på en modell i sökrutan uppe till höger filtrerar sidan fram produkter och forumtrådar som passar in (innan du skrivit färdigt alltså).

De flesta populära apparater har egna officiella trådar där folk diskuterar den specifika produkten.

KaliZ skrev:
2363464 Japps...tackar! :tummenupp
Dåså mina herrar. Jag funderar på att skjuta mitt köp på framtiden. Har hört talas om en ny generation hösten 2007! Om några slags elektrodrör som motsvarar varje pixel... och att detta då ska vara något sagolikt... då den är släckt när den ska vara svart och lyser starkt då den ska lysa m.m.
Någon som vill yttra sig om detta???
Okaj..länge att vänta på en tv...men va f-n det är ju bara repriser på tv iaf..så det jag missar kan jag se 2008! :D
//KaliZ
Det kallas för LED-bakgrundsbelysning och kommer förmodligen redan nu i sept/oktober. Och ja, kontrasten blir högre, svärtan djupare, men framförallt för du en fläskigare gamut med upp till 120% av NTSC-normen. Priset blir självklart fläskigare också... sen kommer denna teknik först i skärmar från 40-tum och uppåt. Är man ute efter en 40-tummare så kommer marknaden att drälla av rejäla maskiner med Full HD nu till hösten. (1920x1080p)

...men eftersom du tänker köpa en yttepytte-tv runt 32-tum så kommer det inte bli några revolutionerande skillnader framöver, förutom att de bra maskinerna kommer att komma ner i den prisklassen som du nu söker maskin i. Och så kommer det alltid att vara.

korvgubbe skrev:
2364555 OS avnjuts på din nu alldeless för gamla 28-tums CRT.

Våren 2012. Din uråldriga CRT ger upp.

Jag visste inte att det var bäst före datum på CRT???
Om min CRT håller till 2012 så är den över tjugo år, och har således hållit längre än någon LCD/Plasma hittils, då köper jag en ny CRT.
Det finns väl inget tekniskt hinder hinder att bygga HD-CRT?

Jag ser inget självändamål med att köpa platta TV-apparater, när man ändå måste ha en hylla/skåp av något slag att ställa DVD/förstärkare/X-box/mitthögtalare/annat krafs på.
Så länge dom grejorna är fyrkantiga och bygger ut från väggen, varför inte ha en TV med bättre bild (svärta/kontrast) som kostar mindre ?

GuW skrev:
Så länge dom grejorna är fyrkantiga och bygger ut från väggen, varför inte ha en TV med bättre bild (svärta/kontrast) som kostar mindre ?
För att de inte säljs i någon utsträckning nu (föruom beg.), är max 36-tum och inte ens det om du mäter.

morlock skrev:
2371703 För att de inte säljs i någon utsträckning nu (föruom beg.), är max 36-tum och inte ens det om du mäter.

Fast sist jag var in hos en radio/tv handlare så hade han fler CRT än LCD/Plasma framme i butiken, till mycket bra priser dessutom, för att alla andra lever efter devisen:
"We spend money we don't have, on things we don't need, to impress people we don't know."

Antingen är TV tittandet otroligt mycket viktigare för alla andra, eller så är köpt staus mycket viktigare för alla andra...

Jag är jävligt nöjd med min Sony KDF-E50A11
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=64067

Frågan är om man kan få bättre för dom pengarna, om man inte måsta hänga skiten på väggen. Svärtan är väl det enda negativa, men helt i jämförelse med alla (dyra) LCD. Fläktarna hörs när det är tyst i rummet. Annars überfunkis.

korvgubbe skrev:
2364555

Weeeeeee!

Hehe klockrent inlägg, instämmer till fullo. :D :D :tummenupp

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick