Jag har aldrig äkt någon av de billigaste hojarna, men det mesta har varit made in china grejer. Förgasare, däck, dämpare, gaffel, och kylare har varit från andra länder, resten har alltid varit kina. Mitt första lager i svingen kommer eventullt behöva bytas nu efter ett antal år. Kör på tills lagren går finns ingen större mening med att byta, om du nu inte ska in i motorn och byta lager men den tiden det tar att byta lager på vevaxeln och dyligt kan du lika gärna jobba över och köpa en ny motor när den pajar.
Har haft lite små strul med de flest återförsäljarna men aldrig att det inte kunnat redas ut på ett trevligt sett via telefon.
Det förekommer tyvärr ofta lite glapp i grejerna, speciellt mellan svingen och bakdämparen. Antingen får du fixa det själv eller leva med det. Jag har glapp i min men det stör mig inte.
Det kan tyvärr förekomma lite ytrost på nya prylar, så det ska du se upp med.
Motorerna är känsliga för förgasar inställning vilket brukar skapa de flesta klagomålen. Fråga om du kan få med lite munstycken till förgasaren när du köper. Både låg och hög farts. Förgasaren brukar vara anpassad för lite varmare väder än vad vi har nu, så du behöver troligen gå upp lite i munstycks storlek nu för att sedan byta igen när det blir varmare väder.
Billiga motorer som fungarar okej: Lifan, YX, Loncin och Zongshan. 3000-7000 kr för en motor mellan 125-160c
Mellan pris motor: Daytona. Ritas i USA tror jag men tillverkas i Kina. 7000-12000 kr 125-150cc
Dyra motorer: Kitaco och Takegawa. Riktiga racing motorer från Japan. Pris runt 50000. Har själv aldrig prövat eller ägt en sådan motor.
Svagaste länken i dessa motorer är kylningen enligt mig. Ska du få grejerna att hålla använd dig av en olja som klarar hög värme, kör inte för lång tid åt gången och se till att ha en bra oljekyl. Sen måste jag säga att kineserna har blivit allt bättre på att bygga, har funnits många problem med växellådor, koppling mm som faktiskt fungerar utmärkt på de nya motorerna, brukar komma någon uppdatering på motorn varje år där brister åtgärdas.
Jag har köpt grejer från, snakepit, 24moto, exxo, minidelar, bbr, swebike ooracing, sport-toys och ahp minis. Det har fungerat bra för mig.