Köp av Midsize

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Är lite sugen på att köpa en midsize och latja lite med men funderar om det är värt besväret att det första man gör, riva motor,swing, styre m.m. och byta ut ALLA kullager i cykeln till nåt i högre kvalitet?
Har hört att det i första hand ska vara kullagren som strular sen om det är sant eller inte hade jag hoppats att nån här kanske kan svara på?

Dessutom, vilken modell och vilket märke är att föredra i billighets kategorin och vad vill jag undvika?
Samma gäller för leverantörer, vilka är seriösa och vilka ska man akta sig för?

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Jag har aldrig äkt någon av de billigaste hojarna, men det mesta har varit made in china grejer. Förgasare, däck, dämpare, gaffel, och kylare har varit från andra länder, resten har alltid varit kina. Mitt första lager i svingen kommer eventullt behöva bytas nu efter ett antal år. Kör på tills lagren går finns ingen större mening med att byta, om du nu inte ska in i motorn och byta lager men den tiden det tar att byta lager på vevaxeln och dyligt kan du lika gärna jobba över och köpa en ny motor när den pajar.
Har haft lite små strul med de flest återförsäljarna men aldrig att det inte kunnat redas ut på ett trevligt sett via telefon.

Det förekommer tyvärr ofta lite glapp i grejerna, speciellt mellan svingen och bakdämparen. Antingen får du fixa det själv eller leva med det. Jag har glapp i min men det stör mig inte.

Det kan tyvärr förekomma lite ytrost på nya prylar, så det ska du se upp med.

Motorerna är känsliga för förgasar inställning vilket brukar skapa de flesta klagomålen. Fråga om du kan få med lite munstycken till förgasaren när du köper. Både låg och hög farts. Förgasaren brukar vara anpassad för lite varmare väder än vad vi har nu, så du behöver troligen gå upp lite i munstycks storlek nu för att sedan byta igen när det blir varmare väder.

Billiga motorer som fungarar okej: Lifan, YX, Loncin och Zongshan. 3000-7000 kr för en motor mellan 125-160c

Mellan pris motor: Daytona. Ritas i USA tror jag men tillverkas i Kina. 7000-12000 kr 125-150cc

Dyra motorer: Kitaco och Takegawa. Riktiga racing motorer från Japan. Pris runt 50000. Har själv aldrig prövat eller ägt en sådan motor.

Svagaste länken i dessa motorer är kylningen enligt mig. Ska du få grejerna att hålla använd dig av en olja som klarar hög värme, kör inte för lång tid åt gången och se till att ha en bra oljekyl. Sen måste jag säga att kineserna har blivit allt bättre på att bygga, har funnits många problem med växellådor, koppling mm som faktiskt fungerar utmärkt på de nya motorerna, brukar komma någon uppdatering på motorn varje år där brister åtgärdas.

Jag har köpt grejer från, snakepit, 24moto, exxo, minidelar, bbr, swebike ooracing, sport-toys och ahp minis. Det har fungerat bra för mig.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90

Tackar så hemskt mycket för infon Limpster :)

Om jag förstått dig rätt så bör man alltså sikta på den nyaste årsmodellen som finns tillgänglig för att slippa så mycket barnsjukdommar som möjligt?

Köpet blir nog inte av för ens i maj i vilket fall så förhoppningsvis så behöver jag inte byta munstycke men tack ändå för tipset!

Vad rekommenderar du för olja till kylningen och i motorn? Är helsyntet att föredra som vanligt?

Har sett mig omkring lite och Ten7 samt Pitpro verkar vara det som gäller om man inte vill köpa på sig rent skräp. Nån tanke om detta?

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Helsyntet är helt klart att föredra, det gör det lättare att kicka. Jag kör faktiskt med en svensk oljekyl från setrab som jag köpt från snakepit, finns inte på hemsidan utan du får ringa dit och säga att du ska ha en racing kylare. Pitpro, ten7, dbr, exxo och snakepit håller ungefär samma klass. Skulle inte förvåna mig om de tillverkas i samma fabrik i kina. Ska du hoppa bör du undvik aluminium ramar.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Helsyntet är helt klart att föredra, det gör det lättare att kicka. Jag kör faktiskt med en svensk oljekyl från setrab som jag köpt från snakepit, finns inte på hemsidan utan du får ringa dit och säga att du ska ha en racing kylare. Pitpro, ten7, dbr, exxo och snakepit håller ungefär samma klass. Skulle inte förvåna mig om de tillverkas i samma fabrik i kina. Ska du hoppa bör du undvik aluminium ramar.

Har suttit och tittat runt lite och ser att midsize motorstorlekarna varierar mellan 125cc till 160cc och att alla utav dom tillverkarna som du sa var lite bättre använder sig utav Lifan för 125-150cc och Yx för 160cc.

Hur stor motor rekommenderas? Är 125cc för litet eller blir 160cc för klumpig?
Om det spelar nån roll så är jag 177cm lång och väger 75kg.

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Har suttit och tittat runt lite och ser att midsize motorstorlekarna varierar mellan 125cc till 160cc och att alla utav dom tillverkarna som du sa var lite bättre använder sig utav Lifan för 125-150cc och Yx för 160cc.

Hur stor motor rekommenderas? Är 125cc för litet eller blir 160cc för klumpig?
Om det spelar nån roll så är jag 177cm lång och väger 75kg.

Ingen skillnad på eventuell klumpighet. 125cc får du ut cirka 7 till 9 hästar på bakhjulet. 150-160cc får du ut cirka 11-14 hästar på bakhjulet. Nya Lifan 150c som kommit i år ska tydligen gå ganska bra, inga kända barnsjukdommar än. YX160 går oxå ganska bra men vissa får problem med växellådan, YX160 finns det mer trim till. 125cc är nog lite mer utvecklade och håller kanske bättre.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Ingen skillnad på eventuell klumpighet. 125cc får du ut cirka 7 till 9 hästar på bakhjulet. 150-160cc får du ut cirka 11-14 hästar på bakhjulet. Nya Lifan 150c som kommit i år ska tydligen gå ganska bra, inga kända barnsjukdommar än. YX160 går oxå ganska bra men vissa får problem med växellådan, YX160 finns det mer trim till. 125cc är nog lite mer utvecklade och håller kanske bättre.

Okej, lite kraft vill man ju ha så då får det nog bli en 150cc eller 160cc motor då :)
Trim är inget jag tänkt lägga pengar på, möjligtvis om nåt rasar att det blir att ersätta delen med en trimdel men annars är det nog bra.
Problem med växellådan klarar jag mig utan så i sånna fall lutar det åt en Lifan 150cc, såg att Exxo Bullet 150cc -10 går lös på 11 900 kr vilket känns som ett rätt bra köp i sånna fall!

Funkar www.exxo.se bra att beställa ifrån, hört nåt?

Några rekommenderade modifikationer? Har hört folk säga att luftfiltret bör bytas ut snarast samt att det kan vara idé att locktighta motorfästena, nåt mer?

Tackar så mycket för all hjälp! Nu ska jag bara invänta lite cash :)

Limpster

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2010
Hoj
Fiddy
Exxo eller motorbiten är bra att ha att göra med. Finns en kille där som kan mycket om både fiddy och midsize. Bullet när nog en av de modeller du får mest för pengarna i nuläget. Det finns folk som tävlar med bullet ramarna inom svefi. Tror inte du behöver göra ett endaste dugg med den hojen. Bara att ut och köra.

R&B

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
GSX 750F -90
Exxo eller motorbiten är bra att ha att göra med. Finns en kille där som kan mycket om både fiddy och midsize. Bullet när nog en av de modeller du får mest för pengarna i nuläget. Det finns folk som tävlar med bullet ramarna inom svefi. Tror inte du behöver göra ett endaste dugg med den hojen. Bara att ut och köra.

Okej, kanon! :)

Tack för all hjälp!

Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Helgen efter midsommar arra...

Svedea bidrar med 718.000 kronor till SMC

Roger Berzell, generalsekre...

Uppgraderad KTM-garanti erbjuder 4 års täckning

KTM erbjuder nu sina kunder...

Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag