Köp av motard!

Haraldsson87

Det bästa med sthlm är tåget till gbg
Gick med
15 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Raptor 700 gixxer 750
Hej!

Jag hadde tänkt att skaffa ny sm till vintern/våren.
prisklass 30 000 till max 40 000

Har kollat lite på ktm lc4 och husaberg fs650

Men jag gillar inte lc4rans utseende men jag älskar husabergens utseende.
Det har dock skrivits mycket om att husabergen är mycket mekka med och att under 04 inte är nån bra hojj att satsa på ?

Skulle någon som har / haft husaberg fs650 kunna upplysa mig om vad som skulle kunna hända och vad man skulle kunna tänka på?

Är jätte intresserad av liknande montard om nån har nått tipps.

Är van vid att mekka då jag har en Badboy 200cc ala skruva så det är inget problem.

Tacksam för svar!
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Du menar väl motard:pannkyss


Vad är det för fel på utséendet på denna:va
LC4(625)

Husaberg ligger intervallerna på 5-10 timmar (ventlier, olja, filter).

På KTM's lc4or så är det 500 mils intervaller. Dock så är det 250 mil på 625 resp. 660 som kom före 04.
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Service är inga svårigheter.

På Husan så är det inga som helst problem med att byta olja samt filter själv. Det gör du på 15 minuter. Ventiljusteringen är inte heller den några som helst problem enligt dom som har skrivit här på forumet. Finns bra instruktioner på hur man gör.

Den stora servicen där man måste klyva motorn är säkert en aning besvärligare, men det är ju inte så ofta den ska göras. Har för mig att det är mellan 80-100 timmar, men rätta mig om jag har fel.

Köp en husa. En mycket rappare cykel. Hade en 640 som jag bytte förgasare på och satte på ett Akrasystem, men den kommer ändå inte upp i husans klipp. Dessutom så skiljer det sig ca 30 kg i vikt på dom båda cyklarna.

Ska du bara ha en ren leksak eller tävlingsmaskin så ska du köpa en Husa. Om du däremot ska sitta och pendla lite längre sträckor på landsväg så är nog en KTM att föredra. KTM är inte heller den speciellt rolig att köra långa sträckor på landsväg eftersom den också vibrerar en del över 110.

Detta är mina egna erfarenheter av dessa cyklar. Det finns säker andra som tycker annorlunda.

Lycka till med köpet vad än det nu blir.
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Instämmer med föregående talare.

Gillar du inte att pilla på hojen och bara vill köra runt mycket så är KTM att föredra. På husan så skall man byta olja (5h), filter (10h) o ställa ventiler (20h har det blivit för mig) . Det är en racemaskin, mycket roligare för lek, mycket rappare och smalare. Men om du börjar leka mycket så upptäcker du snart att annat går sönder då det händer att man trillar :). Om du kan (har ekonomin) så köp gärna en 05 o frammåt. Fram till 03 så är det kick som gäller, och 04 har en benägenhet att rasa ramlager pga högre effekt.

Om du kör KTM och sedan sätter dig på Husan så förstår du direkt. Det är egentligen det enda sättet och så får du det du vill ha.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
och 04 har en benägenhet att rasa ramlager pga högre effekt.

Njaäee.. för tight schimsat ramlagerspel var det väl.

Annars händer allt ifrån inget till rejäla ras, det beror mest på ägaren. Bara för att den har rykte om sig att vara en racemaskin gillar den inte toppfartsräjsing nån längre stund, till exempel.

Lättmeckat och lättmeckat...det beror väl på vad man menar, ställa ventilerna är rätt enkelt, men ska man dela motorn för renovering vilket man bör lite då och då kräver det lite mera skills.
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Njaäee.. för tight schimsat ramlagerspel var det väl.

Annars händer allt ifrån inget till rejäla ras, det beror mest på ägaren. Bara för att den har rykte om sig att vara en racemaskin gillar den inte toppfartsräjsing nån längre stund, till exempel.

Lättmeckat och lättmeckat...det beror väl på vad man menar, ställa ventilerna är rätt enkelt, men ska man dela motorn för renovering vilket man bör lite då och då kräver det lite mera skills.

jag klyver inte motorn själv. låter enginehardware göra allt sånt. men husa har väl inte shimsade ramlager/vevar. det är väl ktm som har det. som jag förstått det har 04 644 kubik medans resten har 628 kubik. den högre effekten gör att veven flexar och ökar slitaget på ramlager.

men det är som du säger att det beror ju på ägaren. inga husor gillar bakhjulsåka i flera kilometer och höghastighets tester över längre sträckor.
 

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Ort
södermalm
Hoj
KTM 625 SXC - 05
sen finns ju Honda XR650R. Samma serviceintervall som på KTM 625/640/660 -05.

Jag är mycket nöjd med min 625a
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
men husa har väl inte shimsade ramlager/vevar. det är väl ktm som har det. som jag förstått det har 04 644 kubik medans resten har 628 kubik. den högre effekten gör att veven flexar och ökar slitaget på ramlager.

Jo det har de, och om du tittar in i en husa så står det KTM på massor av grejer:) Alla drev i lådan till exempel.

Huvudorsaken till ramlagerhaverierna på -04 var för litet axialspel i ramlagren. Att veven flexar mer med mera effekt och därav mera slitage är inget jag protesterar emot, men det var inte huvudosaken.

Jag tror dessutom, att de husor som hade för lite lagerspel har rasat klart och problemet är åtgärdat. Det var inte alla -04 som var drabbade.

jag klyver inte motorn själv. låter enginehardware göra allt sånt.

Jag syftade på trådskaparen som verkar bygga sin mekerfarenhet på nån kinaraket:)
 
Last edited:

paerre89

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2007
Ort
stockholm
Hoj
929a Gul och fin.
varför tror folk att det heter montard. Att EN person råkar höra fel och får för sig att d heter så är väl inte så konstigt. men ja tycker ja stöter på nya hela tiden med samma missuppfattning.. knasigt :)
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Det är klart att det är kul med en 4hjuling. Speciellt en Raptor. Jag hade kul när jag körde mina polares 4hjulingar i snön och i sandtag. Men man får inte ut lika mycket av en 4hjuling som man får av en hoj. Det kommer alltid fattas något om man inte kör hoj.

Kul att du har ditt intresse, men du är snart tillbaka på två hjul. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top