Köp av ny mc (till sommaren)

Lovemachine

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
2000 Honda Hornet 600
Tjenare!
Jag ska köpa en hoj till sommaren är tanken, har inte kört mycket så jag är ute efter en 600cc, däromkring. Tanken är att jag ska ha den under sommaren och sedan sälja den pga studier.
Hur som helst så undrar jag vilka som är att föredra, modeller och märken, för och nackdelar.
Berätta gärna om era erfarenheter av olika modeller osv.
De modeller jag har i huvudet nu: Xj6n, Hornet cbf600, Er-6n, Ducati monster, gsr600.
Dessa modeller, (nakna) eller liknande är jag ute efter, tänkte lägga ut 40-50 någonstans för enbart hojen.
Jag har som sagt inte kört mycket mc förut men då jag har tävlat hela mitt liv i Motocross så spelar ändå motorn en stor roll i det hela, vilken är roligast? Hur skiljer sig försäkringarna? Jag vill fortf ha en liten hoj runt 600cc, inte över 700. Det jag ska göra med den i sommar är att lära mig åka bättre samt leka lite, gärna något som med lite vilja går att få upp på bakhjulet.
Tacksam för svar!
P.s ska man köpa en hoj nu när det inte är säsong eller tjänar man på att vänta till sommaren? Det är ju ändå nästan ett år. d.s.
Edit: Längd 182cm vikt runt 75kg.

Last edited:

vany

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2010
Hoj
ktm-brunkare
Låter som om du ska köra motard faktiskt. Om du nu inte är trött på allt vad cross innebär. Tror nämligen du hade varit en gud på bakhjulsåka på en motard :tummenupp

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Prisbilden brukar vara bättre på hösten/vinter. Framför allt är går objekten inte så fort så man behöver inte känna sig stressad. Man kan ju även köpa en hoj som inte är servad/nya däck/m.m. (=dra av på priset) sen fixa själv över vintern om man vill.

Jag har alltid köpt mina hojjar på våren men önskar jag hade is i magen att vänta till hösten någon jäkla gång :)

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Nu vet jag ju inte hur du känner menär du gammal crossåkare tror jag du tröttnar snabbt på de nakna 600cc du angett.

Motard är väl ett alternativ men idag får du en schysst 600 sporthoj lätt för 40tkr.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hornet 600 är en kunglig hoj!
Du kan dessutom märkesförsäkra den och då blir det riktigt billigt.

Monstern ser ju lite "hårdare" ut och är en fin cykel (kikade själv på några såna), men i slutänden tyckte jag att Horneten var så mkt mer hoj för t om mindre pengar än en monster.. mer hk, mer kvalitetskänsla,, mer allt..

Och vad gäller motorn så har du pulver så det räcker och blir över i en modern 600:a.. det är lika roligt varje gång man är på en bana och ser de som är duktiga på att köra komma på sina R6or och liknande och varva alla amatörer (t ex mig) som tror att vi är kungar på våra 1000cc..

Last edited:

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag ska försöka att bli av med mina två 125:eek:r och köpa Varadero 125 för pengarna sen :yoparty

Om jag klarar uppkörningen.

Lovemachine

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
2000 Honda Hornet 600
Ja det kanske är sport jag borde ha istället, men det känns som att priset går upp ganska mycket då? Motard är jag inte jätte sugen på då jag kört så mycket cross, vill ha något som skiljer sig lite mer från det jag haft.
Hur mycket skiljer sig sporthojar i pris från dem jag angett?
Tack för tipsen hittills anyhow! :tummenupp

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja det kanske är sport jag borde ha istället, men det känns som att priset går upp ganska mycket då? Motard är jag inte jätte sugen på då jag kört så mycket cross, vill ha något som skiljer sig lite mer från det jag haft.
Hur mycket skiljer sig sporthojar i pris från dem jag angett?
Tack för tipsen hittills anyhow! :tummenupp

Skiljer inte så mkt i inköpspris, men mycket i försäkring... (om du inte är typ 40+ )

Lovemachine

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
2000 Honda Hornet 600
Ah det glömde jag, och då kan vi glömma sport nu också ^^ har inte råd med allt för dyr försäkring. Men någon som kan nämna någon modell ni rekommenderar?
Känns som att hornet borde gå hyffsat bra?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
känns försäkringen för dyr på en ny sporthoj så går de ju alltid att snegla på dom äldre hojarna, som är 20 år eller äldre.

Runt 1600kr för helförsäkring är ju inte fel, om man inte absolut måste ha det nyaste o värsta....:rolleyes:

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Ska jag vara ärlig så tycker jag också att det låter som "ganska lätt att bli less på hojar", jag körde 600a i en halvsäsong sen blev det 1000cc och jag skulle absolut inte vilja byta ner mig. Visst en hornet 600 är lättkörd osv men kanske inget man får värsta adrenalinkicken av. Håller med en föregående talare om att en KTM Duke kanske vore något eller varför inte en 05as superduke (dock 1000cc men otroligt smidig). Men dock så är ju en motard otroligt kul att leka på annars. Men hojar liknande de du har nämnt så kan tilläggas fz6-n.

I övrigt är det mesta en försäkringsfråga, om det finns pengar att punga ut på försäkringar så är en R-hoj det du kanske söker om inte annat en okåpad R-hoj. Fighters är skoj :)

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Triumph street triple, galet kul maskin med billig märkesförsäkring Du får iofs gå upp någon 10k, men det är det värt :tummenupp

Lovemachine

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
2000 Honda Hornet 600
Kanske får bli att köpa någon R maskin då, dem jag nämnde verkar ju inte få någon toppkritik här. En r6, dem är tilltalande tycker jag, hur mycket ska man vara villig att ge för en sån? Hyffsat ny vill man ändå ha den men om jag ska betala 40-45k för hojjen, vilken årsmodell ska man ha då? (Om man gör en helt ok deal)
Men det känns som att det är för sportigt, jag vet inte men jag ska bara ha den över sommaren och inte kört mycket väghoj förut.
Samtidigt som det skulle vara trist som tusan att köpa en hoj man tröttnar på efter några veckor...

AndreasBastard

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Retta -01
Street triple

Håller med Evil.Irish. Street triple är en hejdundrande hoj. Jag har aldrig blivit så positivt överraskad vid en provkörning tidigare, provade en R men den har ju stora likheter med standard lill tripeln.
Den har ett gött bottendrag samt ett register som aldrig tar slut. Drar frisk från 2000-14000rpm. Den är underbart smidig och väger i stort sett ingenting. Bromsar och fjädring håller mycket hög klass. Har inte kollat försäkring men tippar på att den är överkomlig.

Såg även nån nämna Superduke. Körde sån förra sommarn, den var helt klart underhållande. Smidig och med en underbar motor, dock 1000cc.

Du tjänar nog några laxar på att köpa nu under hösten inkl ränta. Kräver dock ett starkt psyke att sitta och titta på den nyinköpta hojen hela vintern utan att få köra.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Är du väldigt färsk så kanske en R-maskin är att ta i, även fast jag tipsade om det innan. Men problemet är att du verkar vilja ha en busig hoj och tyvärr är inte de du kikade på innan speciellt busiga. Har du kort för att köra en större hoj alternativt pengarna att lägga köpa t ex street triple skulle jag satsa på något av dem.

Annars kan jag tipsa om en gsx-r 750, lite mera pulver men ändå inte för stor cc samt bra försäkring via märkesförsäkring. Du kan ju antingen välja att köpa den äldre modellen eller den lite nyare (00-framåt) som dels är snyggare och bättre. Bra pris också ca 40-45k.

R6or kan jag tyvärr inte men så länge den inte har gått massor av hårdkörda mil och ser fräsch ut så borde det inte vara några problem.

Men känner du att en R-hoj kanske är för sportigt och att du inte klarar av det så skaffa dig något annat, tills du känner att det är hojen som sätter begränsningarna och inte föraren. En er-6 är en väldigt populär och bra hoj men i mina ögon och för mig själv så skulle jag inte vara speciellt nöjd med köpet då jag inte tycker att den har tillräckligt med wow faktor. På några veckor hinner du inte tröttna på hojen nästan oavsett vilken du köper, observera nästan..men om man bara ska köra några få veckor så vill man ju fortfarande att de milen ska vara riktigt roliga :)

Det bästa brukar vara att provköra, klämma och känna på de hojarna man är sugen på så brukar det lösa sig vilken men ska köpa. Känslan brukar fungera bra den med :)

Lovemachine

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
2000 Honda Hornet 600
Jag har ju trots allt tagit kortet, och tävlat Motocross många år så jag är ju inte helt färsk men ändå så var det något år sedan jag tog kortet och inte kört mer än några få gånger sedan dess. När jag körde kusinens Hornet 600 (2003) så tyckte jag det var roligt men det var ju bara en snabb provkörning precis när han köpt den så jag lekte ju inte så mycket, vet inte om man har den möjligheten med den?
Sitter och funderar mellan någon nyare Hornet (Känns som att det är mest kräm i den av dem nakna streethojarna) eller en lite äldre (inte äldre än 2000) R, zxr eller r6 lockar mest.
Triumph street triple ligger så jäkla högt i pris och dem äldre ser för ******* ut, ursäkta språket men jag gillar dem verkligen inte.

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag har haft en Honda Hornet 600 -98 och det var en riktigt rolig hoj. Extremt lättkörd, smidig och bra drag i motorn. Den enda nackdelen var att den är hyfsat törstig vilket kan bli lite drygt då Horneten har rätt liten tank (iaf den första modellen). Med din budget kan du ha råd med den uppdaterade versionen som kom -04 (tror jag).

Har kört en hel del olika hojar och jag är övertygad om att du kommer att få många roliga timmar i sadeln på en 600:a. I de flesta länder säljs det mest 600:eek:r, men i Sverige är allt under en liter en tjejhoj... :hojraket

Eld

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Hoj
XSR900
Skulle jag köpa en hoj nu skulle jag definitivt titta på en Street Triple. Verkar vara en sjukt rolig hoj. Under 700cc, fast över din budget. Men jag tror det kan vara värt det på alla sätt och vis. Gillade verkligen inte utseendet först, men det har växt mer och mer. Jag kan bara föreslå att du gör detsamma (tittar dvs), speciellt då du inte har den nämnd som ett alternativ ;)

Jag äger en XJ6. Försäkringen är kanon för mig som precis tagit lappen, men då bör nämnas att den är registrerad som mellanklass och att den således är strypt. Därför kan jag tyvärr inte på ett seriöst sätt utvärdera den åt dig, och jag har inte mycket att jämföra med heller. Har förvisso kört ER6 också, och då föredrar jag XJ6. Fast jag kan ju också säga att utseendet på XJ6an tilltalar mer än på någon annan, naken, hoj. Det ligger helt rätt i min smak i alla fall ;)

Vi får se om jag stryper av denna säsong så att jag kanske kan återkomma med lite mer information.

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...