köp av SH

redcarpet

Ny medlem
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
snart ;)
Håller på med kortet och tänkte köpa mig en äldre hoj runt -98 och har kollat en del på cbr900 och zx9r..

några för/nackdelar?:va

eller andra förslag på hoj?

MVH//Danne

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Du kommer att köra ihjäl dig direKct.:rolleyes::)

Iom din erfarenhet och du ställer frågan, så ska jag vara vuxen o säga att en SV650 eller liknande twin är utmärkta kurvmaskiner.
Gillar du posering och köra rakt fram tillsvidare så rekommendera jag firebladen. 900:an har relativt "snälla" egenskaper och är en snygg hoj.

I övrigt så finns det lika många svar som användare, men literhojarna är inte direkt några nybörjarhojar....

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
YAMAHA TÉNÉRÉ 700 EXTREME 2024 | HONDA VFR 750FJ 1988
En R1:a skulle jag satsa på. Jag är sjukt nöjd med min. Det kan vara värt att spara nån tusing till.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nytt körkort + sporthoj med mer än 100 hk = DÅLIG IDÉ

Var förståndig nu och hjälp ditt omdöme på traven. Håll dig borta från kryssningsmissiler tills du lärt dig köra dem. (Vilket tar några år!) Ett körkort betyder bara att du klarar av minimikraven som ställs på motorcylkister. Tro inte för en sekund att ett körkort betyder att du kommer att kunna utnyttja prestandan i en dylik sporthoj.

Vad vill du mest syssla med för sorts körning? Vill du ha en billig och rolig kurvmaskin så kanske en TRX850 vore ett intressant alternativ.

Ju färre kåpor man har på sin första hoj desto klokare kommer man att inse att man var i början av sin MC-karriär ... :)

Last edited:

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Kollat in Thundercat/Thunderace?
Andra liknande hojar mellan 95-00...
CBR 600F
YZF 750R
RSV 1000 Mille
VTF 1000F
GSXR 600/750/1000R
R6/1
Finns många fler, men ett axplock vad som kan falla dig i smaken.

Ett tips är att kolla vad dem kostar att försäkra för dig INNAN du köper en hoj.

Ju färre kåpor man har på sin första hoj desto klokare kommer man att inse att man var i början av sin MC-karriär ... :)

Ett mycket bra tipps tycker jag, det börjar kännas när man kör fort på ett mycket påtagligare sätt än en plastraket. Vet själv när det är kåphoj man sitter på så blir det lätt +50kmh fortare än på motarden, men det kanske bara är jag.:näsblod

Last edited:

Gasolina

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2009
Hoj
velar som f*n
ER& eller CBR? ABS?

Jag har också mega svårt att kunna välja.... har uppkörning nästa vecka o känner mig redo. så förhoppningsvis ska jag fixa det.. sen vill man ju gärna köra lite den här säsongen så man inte är heelt skogsgrön 2010... :va

Jag skulle gärna vilja köra mera sportigt .. har kollat på cbr600, gsrz750 och r6.. men jag har ju aldrig kört en sporthoj på riktigt! Känner att detta är största problemet för mig, vill ju inte köpa en hojtyp jag aldrig kört... men jag råkade snubbla över en kawa er6, gillade den direkt och priset va ju helt OK för en "ny" med ABS! Abs gör genast att jag känner mig mycket säkrare.. SMC kurserna står högst på min lista, hoppas hinna med steg1 i år.. vill verkligen lära mig köra säkert o förhoppningsvis ngn ggn på bana också :gnissla

Vad säger ni som vet? Bra val? Ska man satsa på det man VILL ha, eller på det smartaste alternativet? Finns det ngn annan bra lite mera sportig nybörjarhoj som jag missat?

Tacksam för tips! :Bugar

dema2

www.bombrepa.se
Gick med
28 May 2006
Hoj
Stentvättad K4 med silvertejp
Tjöp den du vill ha,passar det inte är det bara att sälja/byta :tummenupp

Att säga att man inte kan utnyttja en R1:a eller liknande bara för att man har nytaget kk tycker jag bara är dumt - hur många medlemmar på SH kan utnyttja prestandan på en sån? :va

Det är som alltid högerhanden + insidan av skallen som avgör,sen tycker jag det låter utmärkt att du redan börjat kika på SMC-kurser:tummenupp,ska själv gå steg 2 på Gälleråsen den 6/9 så den 7/9 är min hoj till salu :tummenupp

mina 2 cent
/dennis

Loffe1

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
RSV4 R
Många som skriver att det är en dålig ide med liter hoj direkt :(
Det behöver det inte alls vara. Köpte själv en 954 som förstahoj och det är ingenting som jag ångrar. Kör man bara med insidan så är det inga problem.

Däremot kan det vara en bra ide att gå någon broms och kurvkurs eller sporthojskurs när du fått kortet. Mycket lärorikt och framförallt roligt.
Köp den hoj som passar dig bäst. Lycka till med kortet :tummenupp

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Utan att låta överentusiastisk, eftersom jag själv kör TRX, så kan den rekommenderas. Den räcker en bit även för vana hojåkare. Inget effektmonster men helt klart en kurvmaskin. Gör man rätt som chaufför så märker man det. Inte sagt att den är elak om man slarvar lite.
Bra försäkringspremie så man har råd att lägga stålarna på nått roligt i stället, bandagar och kurser t.ex.
Inte überhigh-tec så har man inte tummen mitt i hand så kan man pilla rätt mycket själv med den.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Utan att låta överentusiastisk, eftersom jag själv kör TRX, så kan den rekommenderas. Den räcker en bit även för vana hojåkare. Inget effektmonster men helt klart en kurvmaskin. Gör man rätt som chaufför så märker man det. Inte sagt att den är elak om man slarvar lite.
Bra försäkringspremie så man har råd att lägga stålarna på nått roligt i stället, bandagar och kurser t.ex.
Inte überhigh-tec så har man inte tummen mitt i hand så kan man pilla rätt mycket själv med den.

Jag har själv aldrig kört en TRX850 men jag har alltid haft ett gott öga till den modellen. Den verkar mycket vettig och förbaskat kul. Jag har däremot kört en TDM900 och tanken på att ha en mycket snarlik motor i ett lite sportigare chassi gav mig lite väl barnsliga tankar ... Skulle inte alls ha något emot att ha en TRX som ren nöjesmaskin på de lite kurvigare vägarna. :)

Jag har faktiskt svårt att tänka mig många vettigare hojar för den sporthojsfrälste nybörjaren. Den tycks vara billig, sansad, tämligen okomplicerad och kul.

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Hoj
Yamaha
Jag har också mega svårt att kunna välja.... har uppkörning nästa vecka o känner mig redo. så förhoppningsvis ska jag fixa det.. sen vill man ju gärna köra lite den här säsongen så man inte är heelt skogsgrön 2010... :va

Jag skulle gärna vilja köra mera sportigt .. har kollat på cbr600, gsrz750 och r6.. men jag har ju aldrig kört en sporthoj på riktigt! Känner att detta är största problemet för mig, vill ju inte köpa en hojtyp jag aldrig kört... men jag råkade snubbla över en kawa er6, gillade den direkt och priset va ju helt OK för en "ny" med ABS! Abs gör genast att jag känner mig mycket säkrare.. SMC kurserna står högst på min lista, hoppas hinna med steg1 i år.. vill verkligen lära mig köra säkert o förhoppningsvis ngn ggn på bana också :gnissla

Vad säger ni som vet? Bra val? Ska man satsa på det man VILL ha, eller på det smartaste alternativet? Finns det ngn annan bra lite mera sportig nybörjarhoj som jag missat?

Tacksam för tips! :Bugar
glöm inte Yama FZ6 S2, 100 hk, typ 30 mer än er6-an. Den tröttnar man inte lika lätt på.

stinky06

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
HD
glöm inte Yama FZ6 S2, 100 hk, typ 30 mer än er6-an. Den tröttnar man inte lika lätt på.

Kan ju vara kul att ha en hoj som man kan gasa lite med utan att det går så inåthelvete fort, min måste man tex ligga på 9k + för att få effekten och då går det fort speciellt på allmän väg om man vill behålla kk. men på bana:tummenupp:tummenupp

tommi

Guest
Jaha var det en hoj du skulle ha?

Trodde swedie hade fått dåligt med stålar efter hemmabio och uteplatstråden och behövde sälja sajten ... :D

Waterboy

Bygg en bana i sthlm för helvete!
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
07 Yamaha FZ6-N Suzuki DR 650 -91
hehe

FZ6-N (nude) 78 häst men går att ändra till 98 i en handvändning:tummenupp
plus att den går Grymt BRA:yoparty

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Och som första hoj spelar inte effekt/kubik någon roll :)
Jag köpte mig en cbr1100xx super Blackbird som allra första motorcykel... 150hp och lika snäll/lättkörd som cb750:n jag fick köra på körskolan!
Man kan lika lätt köra åt h-e på en moppe som 125:a så allt beror ju på vad man trivs på och ger sig tid att lära hantera på tex SMC:s BKK-kurser.

Du ska helt enkelt köpa den mc du vill ha, vill betala dyr premie för och den du har råd med... Kolla upp försäkringspremie, reservdelspriser, och lyssna med dom som kör den modell du kikar på.... Kör med förnuft och ha kul när du väl kommer ut på vägarna!
Spela inte Allan vid korvmojjen så löser sig det mesta :)

Är försäkringen lika dyr som hojen bör du kanske tänka om vad gäller typ av cykel?

Jag är över 30 och har lärt mig mina begränsningar någorlunda och nöter på BKK-kurser varje vecka för att kunna hantera cykeln så gott jag kan...

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Även om jag tycker du bör köpa cykeln du vill ha och den du trivs med avråder jag samtidigt från att börja med en såpass extrem hoj. Du kommer INTE ha nytta av all effekt och du kommer definitivt inte kunna hantera den helt ut i början, iaf inte på ett säkert sätt.

Sedan bör du först och främst kolla vad försäkringspremien blir för hojen du trånar efter så man inte står där med hakan i golvet i telefon med försäkringsbolaget och "nya" hojen i garaget. Plastraket och ny lapp är inget rabattgivande hos bolagen direkt...

SoLdIeR_boy

push it to the limit
Gick med
25 Aug 2007
Hoj
Långsam men underbar
först och främst tycker jag du borde köpa vilken hoj du faller i smaken och skit i vad alla andra säger.. det är du som ska köra den..

till er alla som säger att det är för extremt för någon att sätta sig på en för kraftig hoj. som nybörjare är bara rent skitsnack.. ni vet inget om killens tidigare erfarenhet för det andra så är det helt idividuellt.. det är trots allt han själv som ska köra hojen och det handlar bara om mentaliteten på personen.. det är helt och hållet det som styr hur man kör ett fordon i överhuvudtaget.. så som det låter på er borde killen köpa en moppe o vara glad.. THE END

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024