Köp av sporthoj, frågor angående olika modeller

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
försök o få tag på bikes köpguide ,, står en massa info om de flesta hojar
både för o nackdelar ,,, har en liggandes om du inte får tag på ngn

Heale

Guest
Har haft både 600 och 1000cc. Just nu en R1a, men funderar på att byta den mot en CBR600rr eller liknande. Visst är R1an kul när man gasar "rakt" fram, men på rätt vägar så väljer jag 600 vilken dag som helst.
Hondan är den som jag blivit mest kär i men du får helt enkelt prova dig fram. R6an borde iaf vara lätt att hitta för din tänkta budget. 600f är kanske ett bra alternativ som blir lite billigare att äga?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Som nån skrev, kolla försäkring, men gör det först. Antar att du är ganska ung, så de flesta coola sporthojar kommer kosta absurt mycket att försäkra, du kan få offerter på hundra lax.
På så sätt slipper du läsa in dig på hojar du ändå aldrig har råd med.

rbobin

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
kxf
Fan så snabba ni är på att svara här på sh! :tummenupp
Får helt enkelt kika igenom försäkringspremier på olika bolag och åka och provsitta lite olika hojar, och ang. 1000cc hojar, så tror jag att en 600 får bli bra till att börja med!
Visst är abs bra, men i prisklassen jag ligger i känns det väl inte så aktuellet, dessutom borde det vara bra att inte ha abs som nybörjare så man får lov att lära sig att bromsa bra själv?

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Fan så snabba ni är på att svara här på sh! :tummenupp
Får helt enkelt kika igenom försäkringspremier på olika bolag och åka och provsitta lite olika hojar, och ang. 1000cc hojar, så tror jag att en 600 får bli bra till att börja med!
Visst är abs bra, men i prisklassen jag ligger i känns det väl inte så aktuellet, dessutom borde det vara bra att inte ha abs som nybörjare så man får lov att lära sig att bromsa bra själv?

Instämmer i snacket mellan 1000 vs 600 när det gäller att åka rakt fram eller svänga. Problemet med mig är att jag gillar både och, vilket gjorde mitt val enkelt!

GSX-R 750 00-02 är byggd på 600:ans chassie (t o m lite lättare än den pga fler komponenter i alu, totalt 166 kg) och har HK i närheten av 1000cc (141). Så där har du en hoj som svänger som en 600 och förlorar inte mer än en noslängd 0-200 mot en 1000cc av motsvarande årsmodell.

Makalöst rolig hoj att köra och utvecklas på. Se bara till att vara beredd att lägga några extra kronor än den billigaste på Blocket, eftersom många av dessa är sönderkörda.

I 600-serien vill jag slå ett slag för Kawa 636 eller Daytona 675.

Vill du prompt börja med en "1000cc" kolla in Hondorna (929 och 954 fireblade)...rätt snällt och brett register och bra kvalitet i grejjorna.

Lycka till! :tummenupp

rbobin

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
kxf
Ja, gixxer 750 är ju tokfrän! :tuttar
Hur många mil är långt på en sporthoj? 4-5000? Lager börjar ge sig kan tänkas?

edit: angående bikes köpguide så verkar det ju gå att läsa om olika modeller på deras hemsida! Sen har jag sett att motousa kör årliga shootouts på sporthojar, ska sätta mig in i det lite!

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
..alla är bra nog. :) Det är mer förare än hoj när vi pratar mc. :) Shoppa den du tycker du sitter bra på, och har råd att försäkra. :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln