Köp av tung hoj!

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Hallå!

Såvitt jag vet så får man väl övningsköra med tung mc när man är 17 år? Och införskaffa begränsat kort när man är 17.5 år. Så jag har börjat leta lite vilken modell jag ska ha. En 600 blir väl bra första tunga hoj? Har tänkt mig en lite äldre sporthoj som jag tänkt bygga om lite till streetfighter.. Är körställningen jobbig på en sporthoj? Vilken hoj rekkomenderas? R6 eller Daytona 675?
 

Salander

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
Göteborg
Hoj
'03 Hornet 900
Du måste vara 17,5 år för att övningsköra och 18 för att få göra förarprov för A begränsad.
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Får man svar på frågan? Som sagt en 600, alltså ingen supertung hoj men den räknas ju dit
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Har tänkt mig en lite äldre sporthoj
Vilken hoj rekkomenderas? R6 eller Daytona 675?

hur ska du får tag i en äldre 675'a :gnissla R6 e ju inte direkt så gammal heller.

Vill du ha en fighter så köp en som är fighterkittad redan, brukar vara billigare än att köpa en standard hoj.
Så köpa en standard hoj och sen bygga om till fighter (varför nu man skulle göra det utan att crasha först) är ju loss loss, först blir hojen dyrare, sen köpa mer grejer till
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Har du köpt teoriboken för mc så ser du alla åldrar som gäller...
Annars kan du läsa om de olika kraven här

Om någon ska ha en chans att kunna ge några tips bör du ange prisklass
och så bör du kolla på försäkring, så att du inte får en chock sen när du
får en räkning på 12k för trafikförs...
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Min ficka är hyfsat stor. Inte en helt nya menar jag, jag menar en 00-03 har jag tänkt köpa. Är det bekvämt att köra sport, det är det jag undrar?

I denna klassen:

http://www.blocket.se/vi/21420891.htm?ca=5_s

http://www.blocket.se/vi/21471585.htm?ca=5_s

Streetfighter bygget är bara en liten idè, blir det bra och bekvämt att köra sport så blir det nog ingen ombyggnad.

En begränsad hoj har ju bara 25 kW, kan väl inte vara så hög försäkring?
 
Last edited:

Martin_08

Vad fan är Zatzy?
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha R6
Nej, det är inte bekvämt att köra sport.

Man sitter gravt ihopvikt med jäkligt skarp benvinkel.
Om det är värt det? Självklart.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Du måste vara 17,5 år för att övningsköra och 18 för att få göra förarprov för A begränsad.

Jo, men jag har för mig att reglerna är sådana att när man är 17,5 år så får man övningsköra för A-begränsad, ja.
Men bara om någon sitter bak på hojen samtidigt. :näsblod
Annars är det bara att vänta till man fyllt 18 om man vill övningsköra själv.
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Ja det stämmer! Men blir en 600 bra? Blir en sporthoj bra för en 180cm lång kille? En bra förstahoj? Vilken passar som första tunga hoj? 675 eller r6? Jag är sugen på nån av dom
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
den du länkade till e ju en daytona 600, inte 675. 675an kostar en slant mer.

Man sitter bra på sporthoj, är bara stelbenta gamla halvpensionärer i 40års kris som gnäller, klart en goldwing e bekvämare men det e ju en mercedes 600 med.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Ja det stämmer! Men blir en 600 bra? Blir en sporthoj bra för en 180cm lång kille? En bra förstahoj? Vilken passar som första tunga hoj? 675 eller r6? Jag är sugen på nån av dom

Den ende som kan svara på det är du själv. Vilken gillar du mest? Ta den. Hur sitter du på den? Tja, vi andra har inte din kropp, testa vettja. Provsitt, provkör prooova!
Huruvida sådana cyklar är bra förstahoj? Därom tvistar di lärde. Köper du en effektsvag hoj så blir du snabbt trött på uteblivet drag. Köper du en effektstark hoj redan från början så finns risken att du blir rädd för den. Har du råd att köpa en "mindre" hoj och sen byta upp dig när du känner att tiden är mogen? Ja, men gör det då! :)
Summasummarum, det finns ingen som kan svara på detta mer än du själv. Ta den hoj du gillar och var nöjd med det.

Ta bara försäkringspremien i beaktning.....
 

johanlund

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2009
Ort
Karlskrona
Hoj
honda cb 125 t -81 kawa kx 250 2-t
Den ende som kan svara på det är du själv. Vilken gillar du mest? Ta den. Hur sitter du på den? Tja, vi andra har inte din kropp, testa vettja. Provsitt, provkör prooova!
Huruvida sådana cyklar är bra förstahoj? Därom tvistar di lärde. Köper du en effektsvag hoj så blir du snabbt trött på uteblivet drag. Köper du en effektstark hoj redan från början så finns risken att du blir rädd för den. Har du råd att köpa en "mindre" hoj och sen byta upp dig när du känner att tiden är mogen? Ja, men gör det då! :)
Summasummarum, det finns ingen som kan svara på detta mer än du själv. Ta den hoj du gillar och var nöjd med det.

Ta bara försäkringspremien i beaktning.....

Bra svar! Jag får väl provköra lite då!

den du länkade till e ju en daytona 600, inte 675. 675an kostar en slant mer.

Man sitter bra på sporthoj, är bara stelbenta gamla halvpensionärer i 40års kris som gnäller, klart en goldwing e bekvämare men det e ju en mercedes 600 med.

Jo jag har märkt det nu. Jag säger bara en "daytona" istället.
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top