Så ja, jag ska inte stämma någon eller påstå att jag har en massa rättigheter. Jag undrade bara om någon visste vad som går att göra om man råkade köpa fel cykel.
Kontentan så här långt är: Det går inte att göra något, köper du fel cykel är du dum i huvudet. Om oljan är milkshake-färgad efter 10 mil eller om tråget är fullt av skrot vid hemkomst så är det ditt eget fel.
Jag håller inte helt med om kontentan. Dels skulle du kunna ställa som krav till säljaren att få provköra den 10 mil om han vill göra affär och därefter kolla oljan. Låter allt annat än omöjligt. Jag skulle inte heller säga att du är dum i huvudet om ett dolt fel visar sig efter köp. Det kan hända den bästa och det är inte säkert att säljaren visste om det heller. Shit happens, ibland har man bara världens otur. Hade man kunnat vara säker på att få en klockren 15 år begagnad hoj så hade den kostat därefter. Sen är det fortfarande skillnad om du köper privat mot en hos en handlare. Jag länkade ju som sagt till SMRs
rekommendationer. Du omfattas också av konsumentköplagen vid köp hos handlare. Jag skulle säga att kontentan är: Vid köp av privatperson ligger ansvaret helt på dig. Du har möjligthet att stämma säljaren i efterhand men din chanser är mycket små. Vid köp av handlare är det viktigt att kolla upp vilken garanti de ger dig. Trafiksäkerhetsgaranti gäller exempelvis inte för milkshakeolja. Vid köp av hoj från 2006-2009 är det oftast just trafiksäkerhetsgaranti, eller ingen garanti alls, som är brukligt.
http://www.smr.se/kopa-mc/smr-garanti/trafiksakerhetsgaranti/
Som flera andra varit inne på så är det viktigt att kolla upp skulder på fordonet. Det är enkelt gjort. Där har du förvisso bättre chanser att vinna en rättsprocess mot säljaren men å andra sidan så är det tveksamt om säljaren ens kan betala även om du vinner. Har läst om flera på forumet som köpt hojar med skuld på och som köst det tillsammans med säljaren innan/under köp. Många har lån på fordon utan att det behöver vara konstigt.
Det jag mest av allt vill få fram är: Var inte så orolig. Du verkar göra din hemläxa och kolla upp grejerna ordentligt. Fortsätt med det och kontrollera hojen så noga du kan vid köp. Om allt känns bra så köp, kör och var lycklig!