Köp en trisslott! (Avåkning med happy-ending)

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Thunderace -96
Ska se om de är nån som känner sig träffad nu...

Satt å fika hos föräldrarna då de åkte förbi en sporthoj (med passagerare tror jag, ev. ryggsäck) i lämplig fart, verkade inte sakta ner så mycket och låg rätt långt ut till höger innan en rätt skarp högerkurva utan sikt.
Tänkte för mig själv att de där kan nog gå dåligt (vet om att de är en rätt ordentlig grop mitt i kurvan också), och mycket riktigt, ett litet skutt i gropen, bromsljuset tänds, hojen rätas upp och dyker ner i diket. (nu är hojen ur synhåll från vårt håll)
Far säger dock att "jag såg en hjälm susa förbi därborta" och att han alltså klarade sig, jag synade, och sen far de förbi några bilar som inte stannade så han hade väl rätt då.

Åkte senare förbi med hojen å såg att han hade haft lämplig med tur som ni kan se på bilderna.

Så de är nån som borde ta å köpa en trisslott, gått av vägen 1m tidigare så hade de tagit tvärstopp, å möte med bil...ja ni förstår...

Ganska klantigt av föraren tycker jag att först ligga väl fort på 50 vägskruva, och sedan så dum placering. Visst utan gropen hade de kanske gått bättre men tveksamt att han kunnat bomma ev. bil.

Men nu står de iaf 1-1 mellan mig å far att syna ut hojar som ska ner i de diket är nog säkert 1 per sommar som kollar djupet där.

Bifogat

• IMAG0335.jpg
    IMAG0335.jpg
    242.1 KB · Visningar: 893
  • IMAG0337.jpg
    IMAG0337.jpg
    244.4 KB · Visningar: 789
  • IMAG0336.jpg
    IMAG0336.jpg
    242 KB · Visningar: 778

zTeve

Ny medlem
Gick med
7 May 2008
Hoj
Thunderace -96
många verkar vilja ha kvar gropen som ett fartgupp liksom, och den har faktiskt lagats rätt nyligt med den fortsätter att sjunka ner. Kör man med huvvet så är de inte alls nån farlig grop.

Men visst en varningsskylt kan ju kanske vara på sin plats, men ska man sätta upp en sån vid varje liknande grop på vägarna här uppe blir de många skyltar.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Alla vägarna ser ut så här i norrland alla pengarna går ju till vägarna i södra sverige :huvet + mitt vajer.

Samma värmland,snabellagas och ett tag senare är hålet där igen,lika stort och på samma ställe. :gnissla

Tur vi betalar så mycket i vägskatt som vi gör,tänk om det skulle vara så lite som faktiskt används till vägarna,då skulle antingen vägarna vara skabbiga som fan eller några socfall vara tvugna att klara sig själva.....

Henrik

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
En tanke ploppar upp i mitt huvud, eller två förresten

1. USA som sägs ha så fina vägar, vad betalar dom för att få det så fint?

2. Även fast alla andra vägar i din närhet ser ut sådär så kanske det iaf är värt att sätta upp en hemmagjord skylt för dina mckompanjoner så slipper du se på när brandkåren plockar likdelar utanför din tomt i det strålande sommarsolskenet.
Jag tror det skulle vara väldigt uppskattat.

Unidoc

президе&
Gick med
18 Mar 2005
Hoj
Nope

2. Även fast alla andra vägar i din närhet ser ut sådär så kanske det iaf är värt att sätta upp en hemmagjord skylt för dina mckompanjoner så slipper du se på när brandkåren plockar likdelar utanför din tomt i det strålande sommarsolskenet.
Jag tror det skulle vara väldigt uppskattat.

En skylt är ju inte dumt,men håller man 50km/h som det är där så ska det
inte behövas plockas upp "likdelar"

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Alla vägarna ser ut så här i norrland alla pengarna går ju till vägarna i södra sverige :huvet + mitt vajer.

Det är ALLTID samhällets fel... Ni har mycket kälskått norröver av förklarliga skäl. Att kasta pengar på dessa konstant vore ju knapast smart någonstans. Kör efter förhållandena eller flytta.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är ALLTID samhällets fel... Ni har mycket kälskått norröver av förklarliga skäl. Att kasta pengar på dessa konstant vore ju knapast smart någonstans. Kör efter förhållandena eller flytta.

Sant,men hade åtminståne hälften av den till vägen från början inkrävda skatten gått till vad den var avsedd till så hade kanske potthålen flyttat på sig åtminståne,nu kommer dom bara tillbaka.....

Henrik

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sätt upp en skylt om att det är ett hål eller be vägverket att fixa hålet istället för att vänta att det ska hända en olycka! ! :mad:

Kör saktare så slipper det bli såhär pass spännande. Här uppe i Piteå (och övriga städer i norr- och västerbotten) så har de flesta vägar naturliga fartgupp av rätt så kännbar storlek.

God framförhållning och lämplig fart är mitt råd, då slipper mat utsätta sig för onödiga situationer (som denna).

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Euhm... Vid 50 knyck så krävs det en mindre krater för att studsa av där....
30-50 är väl helig mark? :va

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Euhm... Vid 50 knyck så krävs det en mindre krater för att studsa av där....
30-50 är väl helig mark? :va

Ja det trodde jag med...

Den kurvan ser inte särskillt skarp ut om man håller sig i närheten av 50...

Jag röstar på att killen som körde av lämnar in körkortet DiReCt!!!!!11

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja det trodde jag med...

Den kurvan ser inte särskillt skarp ut om man håller sig i närheten av 50...

Jag röstar på att killen som körde av lämnar in körkortet DiReCt!!!!!11

Nja.. killen var ju felplacerad. Ingen vet ju egentligen hur fort det gick.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Off topic.

1, USA har troligen världens bästa vägar men det är ju inte så konstigt. Större delen av landet drabbas aldrig av frost så de har nada tjälskador. Bygger man en fyrfilig motorväg där så behöver den inte underhållas på några decennier. Sen så är USA konstruerat för bil. USA är ett u-land när det gäller kollektivtrafik/tåg. Alla pengar har gått till vägar.

Back to topic.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sätt upp en skylt om att det är ett hål eller be vägverket att fixa hålet istället för att vänta att det ska hända en olycka! ! :mad:

Fast det ser ju inte precis ut att vara ett lämpligt ställe att köra räcerfort på. Men att be vägverket om att fixa det låter ju klokt men ibland får fan folk skylla sig själva.:mattias

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
70+ gick det iaf, i 50 kan man ligga hur fel som helst å ändå klara kurvan så länge man vet vilket håll man ska svänga styret.

Av allmänt intresse.. Om du kommer in i en högerkurva i 50 km/h, vrider du då styret åt höger eller vänster?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa