Köp enduro och lasta på släp?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Så... då står nu Rockmorsan och fastnat för en KTM 200 exc... eller ja på pappret i alla fall. Jag har inte vågat sitta upp och provköra än. Sambon skrämmer mig och säger att jag kommer få panik och dra i backen för det är mycket mer svårkört än min rockkatt (sporttourern) så jag ska börja på asfalt rakt fram och öva lite innan jag får ge mig på den gamla hästhagen på min tomt. Det är väl okej, men nu har jag hittat en hoj som jag vill åka och titta på och jag måste åka själv. Vad ska jag titta på? Vad ska jag fråga om? (kolvarna bytta för 4 timmar sen fick jag veta). I övrigt vet jag inte mer än att det är en tvåtakt och att det är en sån där jävel utan sidostöd så jag får panik bara att tänka på det... (faan ta min inre rädsla).

Och vågar jag provköra om nu hojen står ute i på en friluftstomt? Ärligt... jag vill inte ramla på en provkörning och jag är ju SKITSKRAJ för allt som inte är plan asfalt. Jag har aldrig kört moppe och aldrig kört annat än typ min nuvarande hoj. Kört omkull två gånger och det är utanför asfalten... snacka om att det sitter i.

Och om jag nu mot förmodan vågar köra... vad ska jag känna efter på, lyssna efter?

Sen då... OM jag köper. Hur lastar jag den på ett släp så jag får hem den utan att den flyger av? Finns det någon bra sida att läsa på/länk/video eller hur gör man? Och klarar man det själv? Tänker att dra upp den på släpet är svårt, hur gör jag för att surra utan att ha något sidostöd, hur surrar jag?

Och kan man köpa en hoj utan att provköra? (och jag vet svaret.. klart man ska provköra, men om man inte vågar när någon ser på då? Åhhhh.... )

Tacksam för alla svar för här är bara massa frågor...
:Skitskraj

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Kolla så den startar lätt både varm och kall, känn igenom alla växlarna så dom går i lätt och inte hoppar ur. Ha bakhjulet fritt och ryck upp och ned och i sidled och känn efter glapp, kolla allmänskicket ;)
Lasta den i mitten på kärran med framhjulet mot framlemmen och ett spännband på var sida i styret och spänn nedåt/framåt så gaffeln trycks ihop en 10cm och känn så den står stadigt, det brukar räcka.

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
När de gäller att lasta så är de inga större problem att få upp på en kärra, beroende på hur hög och så den är. Men i värsta fall brukar man kunna nyttja lemmen för att då upp den på flaket. När man spänner fast den så är de enklaste och snabbaste sättet att ha ett spännband till vardera sida om styret likt bilden nedan.

Smidigast är sk. snabbspännare med gummibeklädda krokar i ändarna, finns på biltema/jula m.fl billigt om du inte har sådan redan.

Sen så spänner man bara fast den så tight de går mot framänden av vagnen i lastöglorna längst fram, beroende på storlek på vagnen så kan man antingen klämma fast bakdäcket mot bakre lemmen eller så sätter man ett spännband eller två i lastöglor där bak för att hålla bakhjulet på plats.

attachment.jpg

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Fixa en planka som ramp, så slipper du lyfta hojen på släpet.

200´n är snäll i motorn, du behöver inte vara orolig ....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
JAg har väl inte sagt att du kommer dra i backen, bara att du kommer bli överraskad av hur motorkaraktären på en tvåtaktsenduro är och skillnaden mot en snäll fyrtaktsradfyra, och det då antagligen är bättre med en rak, platt och fin asfaltsväg än bakgården med träd, buskar och stenar tills du känt dig för lite. :) Speciellt mtp att du är ovan vid alla andra underlag.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
JAg har väl inte sagt att du kommer dra i backen, bara att du kommer bli överraskad av hur motorkaraktären på en tvåtaktsenduro är och skillnaden mot en snäll fyrtaktsradfyra, och det då antagligen är bättre med en rak, platt och fin asfaltsväg än bakgården med träd, buskar och stenar tills du känt dig för lite. :) Speciellt mtp att du är ovan vid alla andra underlag.

Sant... my bad... men som du beskrev det så la jag till konsekvensen av det ... att jag kommer köra omkull ja. 1/5 gasrulle = full gas, en motor som inte alls är snäll som min rockkatt... Ger mig faan på att hojen står på en grusplan igen med bara för att. Ja ja... jag har ett mål att köra enduro i år och då får jag väll tugga lite grus på vägen, det hör väl till. Och sluta vara rädd det lär ju vara lika troligt som att vattnet slutar vara blött.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tror vi har remmar hemma, och jag vet att sambon har en ramp, men att den var väldigt stor och tung och då jag flyttade den i garaget bara så var den otymplig... får kolla lite närmre. Ska köra släp för första gången med... bara en sån sak :gnissla

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
riktigt dyrt, fraktat en hel del cross genom åren och en sånhär http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Depastod-och-transport/Gaffelstod-82401/ är grymmt bra, sne 2 spännband bara :) eventuellt ett band om bakhjulet med så det inte kan kasa så mycket i sidled om man bara har en hoj på flaket

Ehhh... hur funkar den där prylen egentligen? Finns den på bild då den används? Min erfarenhet av Biltema är att instruktionerna är urkass för att förstå hur saken funkar.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Klart morsan ska ha enduro.
Om du rasar på provkörningen så är affären klar, inte mer än så :banana
Tänk på gasen som en av-och-på-knapp. Det är ungefär så man upplever effekten när man kommer från en rad4:a med jämn linje.

Vad du bör kolla är redan avklarat. Växellåda, hjullager, styrlager, lättstartad, allmänskick och servicedokumentation.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Geggmoppe, bara lägga den på sidan på kärran. :crash Jag har varit med när brorsan provkört sin cross på asfaltsplan med en snygg vurpa som följd, det kan vara ganska halt med crossdäck på asfalt. Just sayin. Kan du behärska 250kg Suzuki tror jag nog du fixar 110kg enduro ganska lätt!

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Behövs inga fancy stödgrejor. Senaste året kört rätt många olika hojar på släp och brukar göra så här: Kör upp den. Ställ framhjulet i hörnet, hojen snett på släpet med bakhjulet mot sidosargen. Dra fast hjulen med remmar. Då står den redan rätt bra. En rem från vardera hållet högre på MC-n så den inte kan välta. Dessa behöver inte ens dras hårt.
Vill han (hon?) ha den såld blir det väl att hjälpa till att lasta?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Behövs inga fancy stödgrejor. Senaste året kört rätt många olika hojar på släp och brukar göra så här: Kör upp den. Ställ framhjulet i hörnet, hojen snett på släpet med bakhjulet mot sidosargen. Dra fast hjulen med remmar. Då står den redan rätt bra. En rem från vardera hållet högre på MC-n så den inte kan välta. Dessa behöver inte ens dras hårt.
Vill han (hon?) ha den såld blir det väl att hjälpa till att lasta?

Mmm... En tjej som säljer :) Jag sa att jag inte kört och bad till och med henne visa hojen ordentligt för mig eftersom jag bara kört sporttourer tidigare. Så jag hoppas innerligt att det är en juste säljare nu som inte bara ser sin chans att luras. Pruta lär jag nog ha sabbat mina chanser för men det är inte högst upp på min lista över att fixa 1) fixa provkörningen utan att klota 2) kolla alla delar 3) lasta och köra hem...

har en känsla av att jag antingen är jätteglad i morgon kväll eller heldeprimerad... :gnissla

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
När jag läser TS första inlägg kan man ju inte låta bli att undra om det här egentligen är en bra idé men k1322 kan inte ha sagt det bättre:

Klart morsan skall ha en enduro :)

Enduro är skitkul, go for it :tummenupp

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
En enduro har stöd, ska ligga omkullkörd på gruset och en 200 tvåtakt är hur snälla o fina som helst i motorn.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
När jag läser TS första inlägg kan man ju inte låta bli att undra om det här egentligen är en bra idé men k1322 kan inte ha sagt det bättre:

Klart morsan skall ha en enduro :)

Enduro är skitkul, go for it :tummenupp

Tja... man får ju ha fördomar mot överviktiga tvåbarnsmorsor som är skiträdda för allt... men jag har lärt mig i livet, och jag är tillräckligt gammal för att säga så, att livet börjar utanför ens komfortgräns. Jag vet att jag kommer ha skitkul med en enduro, jag är bara helt jävla livrädd, men det är sån jag är... ni får nog, precis som jag själv gör, bara acceptera att det är sån jag är och jag bjuder gärna på det så andra fegpottor kan få tummen ur och göra det som de drömmer om.

(och bor man som jag, 3 km, från två endurobanor i skogen så får man faktiskt bjuda till lite extra och prova)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Du kommer att ångra dig om du köper en enduro (första gången du är ute och åker).
Sedan kommer du ångra dig att du inte köpte en tidigare (Det är tok-kul när man börjar få koll på grejjorna :banana )

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
En enduro har stöd, ska ligga omkullkörd på gruset och en 200 tvåtakt är hur snälla o fina som helst i motorn.

Denna har inget stöd på bilden, och den jag tittade på igår hade heller inget stöd... båda har bara ett hål förberett för stöd och sån gummirem för att fästa upp det vid plasten :( hade så gärna sett ett sidostöd på plats redan men det går väl o köpa till antar jag

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!