Köp enduro och lasta på släp?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, visst fan ska det skaffas enduro. :D Speciellt när vi har endurospår på brappa-dit-på-grusvägarna-med-enduron-avstånd icke desto mindre! Jag hejar på allt jag kan från ringhörna.

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Bara en tanke... TÄNK om ALLA morsor hade en enduro och brappa runt på... tänk så världen hade sett ut då :fyllisar

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Krångla inte till det, se det som en förväxt moped. :)

Lasta gör du enklast med att ställa den lite på diagonalen, med framhjulet i ett av hörnen i kärrans framkant, då kan inte det sticka om det studsar och har sig...så spännband/remmar från styret ned mot lämpliga fästpunkter (triangulering is the shit...).

Och noja över allt och enduro hänger inte ihop alls. Ens lite. Så det lär du glömma av, försök ha kul med det istället, vurpa kommer du göra, men går du in med inställning a'la dödsångest och panikar kommer det hända oftare...

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Denna har inget stöd på bilden, och den jag tittade på igår hade heller inget stöd... båda har bara ett hål förberett för stöd och sån gummirem för att fästa upp det vid plasten :( hade så gärna sett ett sidostöd på plats redan men det går väl o köpa till antar jag
då ligger det i en låda brevid, bara skruva dit.

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ska du hyra släp så ta ett med hage.
Ställ hojen på diagonalen med framhjulet i hörnet och bakhjulet så det tar i andra sidan på släpet. Styret rakt.

Sedan tar du två remmar, dra från styret och rakt ut i hagen och fäst på lämpligt sätt, en från varje handtag.
Biltemas MC-rem med påse på mitten är kanon, de med krokar är också bra men då brukar jag ha två remmar på ca 25cm som jag fäster i styret och sätter sedan krokarna i dessa korta små öglor som blir.
Jag är lite rädd att krokarna ska göra illa broms- och kopplingskolvarna på styret. Det bryter så hemskt.

Växel i, bensinkran av.

Några remmar runt hjulen behövs inte.
Snorenkelt.
Ramp behövs inte heller om man är två men eftersom markfrigången är hög brukar man kunna ta baklämmen.

200cc tror jag blir kanon, min erfarenhet av dem är att de är supersnälla.
Ramm-beddi-bamm-bamm-bamm.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det räcker med två spännband, ett runt vardera gaffelbenet, antingen vid nedre kronan eller nere vid navet, och framhjulet mot framlemmen på släpet. Så har mina racemoppar alltid åkt, och dom har aldrig flyttat på sig! :tummenupp

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Mer frågor: Nu sa säljaren att hojen inte är landsvägsreggad vilket sas först utan den är bara enduroreggad, sjunker priset då antar jag och hur mycket är det värt?

Last edited:

Snowman89

Guest
Mer frågor: Nu sa säljaren att hojen inte är landsvägsreggad vilket sas först utan den är bara enduroreggad, sjunker priset då antar jag och hur mycket är det värt?

Det beror väl helt på hur du tänkt köra. Men det blir onekligen jobbigare med en e-reggad hoj.
Sen skulle jag absolut betala mindre för en e-reggad hoj. Men om du tänkt köra lite grus med den så går den ju bort direkt då du bara får köra till och från träning/tävling med e-reggade hojar.

Som MrRoos säger så tycker jag du ska försöka hitta en med stöd, lv-reggad samt har delarna som behövs för att få bruka den på väg. Annars går det ju alltid att fixa stöd, blinkers och sånt men det är oftast en hel del pill med att få det att funka på äldre endurohojar.. Hojen jag köpte hade aldrig haft de monterade och elsystemet var allt annat än roligt när jag försökte montera allt och få det att funka :död

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Leta efter rätt hoj, ha inte för bråttom - är det die-hard-mf-enduro på riCktigt vi pratar om, spelar det mindre roll, har man licens och skall tävla kan det nästan vara bättre med en e-reggad cykel (just för att länsman kan ha åsikter om avstrypta hojar som på papperet skall ha 6 kW...).

E-reggningen är direkt jämförbar med hur en rallybil är reggad med diverse dispenser för transport på allmän väg mellan specialsträckor/träningar.

Det råder ingen brist på endurohojar därute...

/J

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
Sålde min 200exc i våras och det var ju inte så man blev nerringd precis fick dessutom gå ner en del i pris. Så våga leta upp rätt hoj och var kräsen, provkör ett par st så kommer du till sist märka skillnad mellan dem.

Svårt att ha is i magen när man bara vill ha hem en hoj och köra med. Jag lyckas aldrig med det när jag skall köpa. Så jag köper dyrt och säljer helst inte alls :)

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...

Du kan söka runt på SOE hur mycket som helst i ämnet, tror inte jag hört någon som blivit stoppad för att dom kört E-reggat. Polisen vet knappt vad det är. Fördelen är att du inte behöver montera på blinkers o skit inför besiktningen vartannat år. Vet däremot några som blivit stoppade med LV-reggat och fått böter när det saknades. En 200exc är ju inget som du ligger och tourar med på grusvägar runt halva sverige, utan den körs ju just i endurospåret så jag ser nästan E-reg som en fördel. Lättkörd o kul hoj, kööööp:tummenupp

Snowman89

Guest
Du kan söka runt på SOE hur mycket som helst i ämnet, tror inte jag hört någon som blivit stoppad för att dom kört E-reggat. Polisen vet knappt vad det är. Fördelen är att du inte behöver montera på blinkers o skit inför besiktningen vartannat år. Vet däremot några som blivit stoppade med LV-reggat och fått böter när det saknades. En 200exc är ju inget som du ligger och tourar med på grusvägar runt halva sverige, utan den körs ju just i endurospåret så jag ser nästan E-reg som en fördel. Lättkörd o kul hoj, kööööp:tummenupp

De har ju dock ändrat nummerplåten för e-reggat så det kommer vara ruskigt lätt att se hur hojen är reggad.
Finns lite mer att läsa om det här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Sveriges-registreringsskyltar-forandras/

Men jag håller med om att e-regg inte spelar någon roll om hojen huvudsakligen brukas i endurospåret och nån vända på grus. Däremot vet jag inte hur det är med försäkring på en e-reggad hoj ifall du är ute och söndagsåker på grusvägarna och vurpar? Kontrollerar de ifall man faktiskt var på väg till tävling/träning och det visar sig att man inte var de så kan man nog glömma ersättning för ev personskador..:död

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad är det för årsmodeller ni kollar på egentligen?
O vart ligger budgeten?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Kollat en 99 o nu en 00. Budget max 15k. Vet att jag vill ha 2takt för att kunna lära mig meka själv. Primärt är det motionsåka endurospåret 3 km hemifrån, lära mig grusvägar, bli bättre på att ramla, öva balans o om jag nån gång vågar lära mig köra bakhjul så är det bonus.
Sovit på saken o kommit fram till att jag vill ha lv reggat från start, så jag bokar av kvällen :(

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Om det är den budgeten och årsmodeller som gäller så kommer du nog inte hitta någon lv-reggad enduro eftersom "alla" är enduroreggade. Tror att du får gå upp till 2004-2005 någonting och nyare. Bara ett tips:)

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!