Köp - handpenning?

Keep it! Definitivt...a deal is a deal :D

Bifogat

• Testar webcam.jpg
    Testar webcam.jpg
    16.5 KB · Visningar: 60
  • Sporthoj.jpg
    Sporthoj.jpg
    125.6 KB · Visningar: 81
Japp! även om det känns taskigt så har du gått miste om chanser o sälja hojen o fått lida ekonomiskt själv av det.Samtidigt kan det kännas lite surt om du träffar killen ute sen när ni kör hoj o är mc bröder.
Lyssna på dej själv o gör vad du känner är bäst för dig.
Vill du gå den lagliga vägen osv ta reda på vad som gäller tror jag nog du kan vända dig till konsumentrådgivning o det kostar inget heller.
Lycka till!

Behåll pengarna!

Dom var ju ett bevis på att ni ingått ett avtal angående köpet!
Backar köparen ur så förlorar han pengarna.

Så är det!

Om du tycker att dom är sjyssta och du känner att du inte vill vara stenhård så möt dem halvvägs..1500:- är ju inte helt orimligt. Så hade nog jag gjort!?

Det som jag tror spelar in nu är att avtalet är muntligt.
Vi har inte skrivit något kvitto på handpenningen eller så tror jag.

Jag funderar även på att posta tråden till honom som "svar" på hans mail.

BlueNote skrev:
Varför det?

Svara själv istället. Personligen skulle jag undra vad det var för tomte jag hade att göra med om han postade mig en diskussionstråd som svar på en fråga.

Den här tråden innehåller för övrigt inget konkret svar, det är bara blandade åsikter, några för och några emot. Bestäm dig själv och tala sedan om för grabben hur du ska ha det istället för att maila diskussionstrådar.

BlueNote skrev:
Det som jag tror spelar in nu är att avtalet är muntligt.
Vi har inte skrivit något kvitto på handpenningen eller så tror jag.

Alla avtal, muntliga eller skrivna är bindande. Ett skrivet är bara ett bättre bevis. Men tråden har ju inte direkt handlat om att han förnekar avtalet. Eller hur är det med det?

En annan grej som kan hjälpa en lite att behålla pengarna utan att känna sig o-fin är att fokusera på att han kan ju faktiskt slippa *bli av* med pengarna. Han behöver bara köpa bågen - som han lovat. Han har ju två val. Det kan ju vara så att han blev osäker och har hittat ett annat objekt. Han kan absolut leva med avbruten deal. Han kan också leva med att köpa din hoj. Men han vägrar förlora 3000 på en handpenning. Han provar att lirka tillbaka pengarna med utvägen att köpa hojen. Iskallt rävspel m a o.

Det är du som håller på att bli lurad av honnom. Tala om för honom - köp bågen nu som vi har avtalat!

Handpenningen lägger man för att säkra affären, backar köparen så är handpenningen säljarens. Se till att han köper hojen, man brukar vara i princip 100% säker om man lägger handpenning.

Det var något med att hans vän inte kunde skaffa hoj så han ville inte åka ensam eller nåt sånt.

Men om jag säger "nä antingen hämtar du hojen eller så behåller jag dina 3000".

Så ska han komma hit och köpa hojen.. lite pinsamt att jag tvingat hit honom. Men 3000 skulle inte sitta helt fel, då har man ju råd att strypa och köra några mil med nya hojen! Å betala hoj-uppkörningen med för den delen!

Så blir det väl dock inte om han hämtar hojen :gnissla

/Blue

"nä antingen hämtar du hojen eller så behåller jag dina 3000" är precis vad jag hade sagt. Det är ju exakt så handpenning fungerar. Skumt att han lägger en handpenning utan att veta vad det innebär och sen vill ha pengarna tillbaka :kocko

Tror man tjänar på att vara övertydlig i alla affärer, så ingen kan komma och säga i efterhand att de missuppfattat saken. Skadar aldrig att ta så mkt som möjligt skriftligt, många är hala som ålar.

Behåll dom 3000:- som du fick i handpenning,ni ingick ett avtal när han gav dig handpenningen och om han då backar ur affären så tillfaller pengarna dig och han kan inte kräva dom tillbaka....

Ett avtal är bindande!!!!!.....

BlueNote skrev:
Jag har en grabb som hade tänkt köpa min hoj.
Han har sedan någar veckor tillbaka givit mig en handpenning på hojen (3000kr).
Nu vill han, tyvärr dra tillbaka köpet av någon anledning.
Han beklagar å bla bla och säger att jag kan få behålla 1000 kr av handpenningen. Visst måste jag erkänna att han / hans far var väldigt trevlig när dom var här och kikade på hojen. Men är det verkligen rätt att ge tillbaka så mycket? Jag vill gärna, men känner mig dum ifall jag ens behåller 2000 av handpenningen.

Vad ska jag göra?! Förslag? :Bugar

PS, jag är i behov av pengar då jag precis köpt ny hoj! Tanken var att jag ska betala nya hojen med den gamla.. men så verkar det inte bli just nu iaf, morsan som jag lånat pengarna av kommer nog lacka lite :gnissla DS

/Blue

Bara att gå till sig själv i det fallet! hur skulle du villja att dom gjorde mot dig?

Behåll dom!!!
Gjorde själv en jävla tabbe för en vecka sen.
Bestämde pris å skulle hämta hojen två dagar senare och betala.
Dum som jag var så la jag inte handpenning, men hade två vittnen å vi hade ju skakat hand på pris.
Dagen efter ringer killen (jhillberg är medlem) å säger att han sålt hojen.
(Enligt lag gjorde han ett avtals brott).
Nä, behåll pengarna, din köpare drar ju sig ur å handpenningen var ju din säkerhet. Skälig handpenning är 10-20% av köpekillingen.

:yoparty :fatta! :tummenupp

Hur länge har du haft handpenningen? Om det är mer än en vecka skulle iallafall jag behållt hela handpenningen!!

Men om det handlar om typ en dag så är läget lite annorlunda...

/Z

Juridiskt är det ingen tvekan om vad som gäller, ett avtal är alltid ett avtal. Du är berättigad till skadestånd från köparen som backat ur om du förlorar på det. Om du t.ex får 5000:- mindre för din cykel vid försäljning så kan du kräva köparen på dessa 5000:- + eventuella merkostnader du haft för försäljningen. Mitt råd är att behålla handpenningen med mycket gott samvete.

PS. Om du skulle få 5000:- mer för cykeln av nästa köpare så är du inte berättigad till skadestånd, men så bra brukar det tyvärr inte bli....

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back