Köp Och Sälj

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
crashtestdummy skrev:
ska du vara med själv på vår racingkarriär ??
konstigt formulerad mening jag vet.
Frågan är dock.
Vill du vara med om jag och andreas börjar köra?
Vill: JA!
Kan (läs har råd): Vet inte... jag är ju bara en fattig kockjävel... (med dyra studielån) :huvet

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
newstead skrev:
Vill: JA!
Kan (läs har råd): Vet inte... jag är ju bara en fattig kockjävel... (med dyra studielån) :huvet
Hur fan kan man ha dyra studielån när man är kock?!
Laga mat är ju skitenkelt. Bara ställa sig vid spisen och börja... Kolla bara på alla fruntimmer...
Jag menar, om dom klarar det... Hur svårt kan det va? :va

:D :tummenupp

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Kyckling skrev:
Hur fan kan man ha dyra studielån när man är kock?!
Laga mat är ju skitenkelt. Bara ställa sig vid spisen och börja... Kolla bara på alla fruntimmer...
Jag menar, om dom klarar det... Hur svårt kan det va? :va

:D :tummenupp
det KAN också vara så att man studerat många år inom IT. vilket är en branch som fått Elvis att se pigg ut i jämförelse de sista 5 åren. Sen att man kör truck på ett lager, eller lagar mat åt pensionärer är något CSN skiter ganska mycket i när dom skriver ut sina inbetalningskort på 3-5000kr/kvartal.

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
crashtestdummy skrev:
det KAN också vara så att man studerat många år inom IT. vilket är en branch som fått Elvis att se pigg ut i jämförelse de sista 5 åren. Sen att man kör truck på ett lager, eller lagar mat åt pensionärer är något CSN skiter ganska mycket i när dom skriver ut sina inbetalningskort på 3-5000kr/kvartal.

Är man dessutom i min situation med två typer av CSN lån (systemet gjordes om typ 2001 eller så) får man betala extra mycket eftersom lånen betalas oberoende av varandra. Det går väl att slå samman om man vill, men betalar man mer blir man av med skiten fortare.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
erik skrev:
Är man dessutom i min situation med två typer av CSN lån (systemet gjordes om typ 2001 eller så) får man betala extra mycket eftersom lånen betalas oberoende av varandra. Det går väl att slå samman om man vill, men betalar man mer blir man av med skiten fortare.
jotack jag vet. :huvet
Vad har du läst och vad jobbar du med Erik?

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
crashtestdummy skrev:
IT-Tekniker som lagar mat åt gamlingar, Vårdbiträden som bygger mobiltelefoner och Gose-Mario bygger vapen... Vart är världen på väg egentligen. :3freak
Jag jobbar med sånt jag är utbildat för (Ungefär iaf.) har det blivit nåt fel tror ni?
Ska jag kanske ta upp det med arbetsförmedligen? Att jag av misstag fått rätt sorts jobb. :3freak
:)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
crashtestdummy skrev:
jotack jag vet. :huvet
Vad har du läst och vad jobbar du med Erik?

Är dataingenjör men jobbar på kontoret på ett åkeri, dock har jag ansvaret för it-frågorna (vi har en del halvavancerade system faktiskt) men det är också det enda som har någon koppling till utbildningen.

Det där med CSN lånet verkar vara helskumt, har en kompis som betalar mycket mindre än mig på det lånet som inte är inkomstbaserat. Detta trots att vi slutatde plugga nästan samtidigt samt att skulderna är ungefär lika stora. Jaja, bara jag blir av med mitt snart så är jag nöjd.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
erik skrev:
Är man dessutom i min situation med två typer av CSN lån...
Samma lika :3freak :brinnerup

Kyckling skrev:
...Ska jag kanske ta upp det med arbetsförmedligen? Att jag av misstag fått rätt sorts jobb. :3freak
:)
Absolut! Det har blivit alldeles helt galet i systemet nånstans!! Kock är nog fan det enda (mild överdrift) som jag inte är utbildad för så jag är iaf helt rätt placerad :tummenupp

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
newstead skrev:
Hmm... tror jag hade 22 år kvar eller nåt sånt. Klart man gillar läget :tomten

22 år??? Jag har nog max 4 tror jag och då var min skuld uppe i 100 000 när jag började betala av för 2 år sedan...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
crashtestdummy skrev:
Var bara tvungen att räkna lite nu...
Om man pyntar 3000 per kvartal (enlig gamla systemet iofs, kan var där det fallerar) har man en månadslön på 25lök. Fan inte dåligt för att köra truck om du frågar mig.
Men ni stackare som är yngre än mig :)huvet) som tvingas "leva" med det nya systemet eller ännu värre en blandning av båda kan ju fan inte ha det lätt :pannkyss

Måste bara, apropå jobb och sånt, berätta att jag igår skrev på avtal om att jobba till sista april iaf. Alltid något :)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Om man pyntar 3000 per kvartal (enlig gamla systemet iofs, kan var där det fallerar) har man en månadslön på 25lök. Fan inte dåligt för att köra truck om du frågar mig.
Men ni stackare som är yngre än mig :)huvet) som tvingas "leva" med det nya systemet eller ännu värre en blandning av båda kan ju fan inte ha det lätt :pannkyss)

Det gamla går ju som bekant på 4%, hur det nya räknas vet jag inte exakt men det ska bero på skuldens storlek samt när man beräknas vara klar med den (och det beror ju i sin tur lite på hur gammal man är när man börjar betala tillbaka). Det som förvånar mig med det nya systemet är att folk med ganska lika förutsättningar får väldigt olika återbetalningstid. Nästan som att jämföra med mc-försäkringar, dvs lotteri...

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
Det gamla går ju som bekant på 4%, hur det nya räknas vet jag inte exakt men det ska bero på skuldens storlek samt när man beräknas vara klar med den (och det beror ju i sin tur lite på hur gammal man är när man börjar betala tillbaka). Det som förvånar mig med det nya systemet är att folk med ganska lika förutsättningar får väldigt olika återbetalningstid. Nästan som att jämföra med mc-försäkringar, dvs lotteri...
Jag trodde det nya systemet var så enkelt att man hade typ 25 år på sig. Pungt!
Inte så alltså??

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Jag trodde det nya systemet var så enkelt att man hade typ 25 år på sig. Pungt!
Inte så alltså??

Jag betalar mitt på mycket kortare tid. Men det finns nån faktor 25 som du säger... (gäller dock inte personer över en viss ålder eftersom skulden ska vara slutbetald innan du blir xx år gammal) Det kanske finns en brytpunkt vid ett visst värde som avgör om skulden ska betalas på 25 år eller kortare tid.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Supermoto skrev:
Men ni stackare som är yngre än mig :)huvet) som tvingas "leva" med det nya systemet eller ännu värre en blandning av båda kan ju fan inte ha det lätt :pannkyss

Måste bara, apropå jobb och sånt, berätta att jag igår skrev på avtal om att jobba till sista april iaf. Alltid något :)
hahahahaha.. prova 16.300 för att köra truck....

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
erik skrev:
22 år??? Jag har nog max 4 tror jag och då var min skuld uppe i 100 000 när jag började betala av för 2 år sedan...
Japp. Jag har lite mer i skuld och har bara betalat ett år. Förra året blev det mer ränta än jag betalade på lånet :näsblod

Supermoto skrev:
Om man pyntar 3000 per kvartal (enlig gamla systemet iofs, kan var där det fallerar) har man en månadslön på 25lök...
Betalar på båda systemen och ligger på drygt 3000/kvartal... med 98.40 i timmen! Fast det blir ju en del av restaurangbranschens fantastiskt attraktivt lukrativa OB på 16.50 oxå :rolleyes:

Edit: Fast jag är inte yngre än dig :7peta

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar