köp på ny förgasare

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
Tjenare hade tänkt att köpa en ny förgasare till min hoj för att få lite bättre drag i den och hade tänkt att köpa en 30mm förgasare och undrar om den är för stor? den jag har nu är en 22mm förgasare?

MVH Micky

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
Det beror ju på hur mycket trim o.s.v du har på den
Att bara byta förgasaren lär bara göra så att du dränker skiten i bensin och det lär du knappast få nån effekt av.....

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
aha okej just nu är den inte trimmad men det ska köpas trimm när jag köper förgasan och trimmet är en ny CDI-box och ny tändspole

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Hoj
Aprilia RS
aha okej just nu är den inte trimmad men det ska köpas trimm när jag köper förgasan och trimmet är en ny CDI-box och ny tändspole

Det var inte mycket till trimm. De är som Fornell säger att de blir aldeles för stort och kommer inte ge mycket märkbar effekt annat är att den blir dyrare att köra.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
kan det mkt väl göra. man vet inte hur underdimentionerad den är från början. anpassad för strypt utförande lr ostrypt. jag vet inte hur man räknar ut optimalstorlek men lundgren kunde göra de på nåt jävla sätt och en avstrypt crm (vet ej om de är med orginalrör lr itne) så var 30mm optimalt.

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Yamaha Dt 125 Lc ypvs -86, Yamaha DT 125 mx -81, Fiddy 110cc -06, Speedwaycykel Jawa 500cc -06
Men om den "går bra" nu och du köper ny tändspole/cdi så kommer du dränka stift och den kommer dra massor soppa :D

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
så ni tror den kommer drenkas:va kan faktist vara så för orginal är det ju 22mm, men vad tror ni om jag köper en 25mm förgasare da:D tror ni forfarande att det är för mycket?:rolleyes:

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
alltså jag ska köpa en ny för min funkar inte som den ska så då tänkte jag att det var lika bra att köpa en som var bättre

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
alltså jag ska köpa en ny för min funkar inte som den ska så då tänkte jag att det var lika bra att köpa en som var bättre

jaja för fan då är det ju klart du ska punga upp med en större. frågan är bara hur stor.

langa lite mer fakta om hojen. hoj, ostrypt lr ej. osv.

du kanske hade 4t?:D har inte ens läst din sån fordonsgrej^^

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
MM langa upp mer fakta så kan man ju försöka "räkna på det"

//Timpa

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
okej men här har jag fått fram lite fakta och ang strypning så är den ända strypningen CDI-boxen det är varstop:huvet men ska köpa en ny CDI-box som inte har varvstop så den pallar varva mera:rolleyes:

men lite mer fakta:D
Motor 125cc, 4-taklt
Transmission Manuell 4-vxl
Maxeffekt 11HK/8.2kW / 8500rpm

tack för hjälpen föresten:)

-> 1 <-

Medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
DL K5, 3YF, 2x3HE, B6, 423S
Gäller det en PB-988RR så har den ju en motor som är en lifan/loncin/xxx motor som är en klon på en gammal Hondakonstruktion. Om jag var du så skulle jag skippa ny CDI-box utan varvbegränsning eftersom begränsningen redan original ligger alldeles tillräckligt högt utan att man riskerar generalras i motorn. Utan varvbegränsning har du ingen säkerhet alls mot övervarv.

Jag skulle istället för att plocka med CDI/spole osv, som i princip inte ger någon direkt extra effekt, till att börja med matchporta insug och cylinder så att det inte finns några skarpa kanter någonstans som skapar turbulens. Detsamma med utblåset.

Om du sedan vill ha mer effekt får du börja titta på högkompskolvar och ny kam tillsammans med större förgasare.

Fornell

Med Lem!
Gick med
28 Jun 2007
Hoj
Håller med -> 1 <-
Har haft en lifan
Den orkade ju ändå aldrig varva ur
Satsa på HK kolv/kam/större cylle? och fugge :D

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
när det gäller att porta insug och sånt är jag inte så bra på och vrf jag ska köpa en ny tändspole är också för att själva sladen till siftet har bränt mot röret och den går som skit nu så jag måste ju ändå köpa en ny tändspole. CDI-boxen tycker jag är nästan ett måste för att man känner av att den pallar mer men sen helt plötsligt så vill den inte på grund utav varv stoppet.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
när det gäller att porta insug och sånt är jag inte så bra på och vrf jag ska köpa en ny tändspole är också för att själva sladen till siftet har bränt mot röret och den går som skit nu så jag måste ju ändå köpa en ny tändspole. CDI-boxen tycker jag är nästan ett måste för att man känner av att den pallar mer men sen helt plötsligt så vill den inte på grund utav varv stoppet.

du behöver inte köpa ny tändspole bara för att tändkabeln e pajj. går att köpa enbart sladden.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
jo det vet jag men orginalet är inte så bra så då tänkte jag liga bra att köpa en ny:) men tror ni att en 25mm förgasare skulle vara bra da:)?

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
ta reda på slaglängt och borrning för din cylinder så ska jag höra med lundgren.

_Micky_

Babbom!
Gick med
7 Apr 2007
Hoj
Derbi GPR 70rr
har tittat nu en hel den och frågat och så läste jag ett projekt på min hoj och han skulle också byta fögasare på sin hoj och han sa att 26mm var värkligen gjord för den hojen!:D men nu ska jag köpa ett nyt insug och undrar vad som menas med grovt insug är det bra elr?:rolleyes:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0