Köpa ÖL i tyskland

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Jag och ett par polare tänkte dra ner till Tyskland endast i syfte att fylla på öl och vin förrådet. :fyllisar

Så jag snackade med en arbetskamrat angående detta och han sa att dom har höjt panten på ölflaskor och burkar till 2-3 kronor :huvet
Men han sa också att om man hade med sig passet så kunde man i vissa butiker (de närmast hamnarna) skriva på ett papper att man skulle exportera detta samma dag och då slapp man betala pant. Är det någon som varit nere nyligen och handlat? Var ska man åka?

Jag bunkrade i Flensburg senast, på gränsen mellan Tyskland och Danmark.
Köpte spriten på CITTI och ölen på Calles. CITTI är kanonfint i Flensburg och Calles är som ett ÖB men med billig öl, Calles tar dock inte VISA (inte sommaren 2003 i alla fall).

Det du hört om pappret stämmer, skriv bara i och visa passet i kassan så är saken biff.

Handlade oxå på Citti för ca 2 veckor sedan dock i Kiel.

Köpte Paderborner öl ca60-70kr plattan 33cl fullt drickbar.

Dock lite besviken på spritpriserna var inte alls så billigt som jag hade hört.
Skillnaden var ca 50 kr på en av whiskyflaskorna jag köpte.

Beror nog lite på vad man köper oxå

Hur är det med dessa papper och priserna närmare Hamburg? Det är ju inte så långt dit. Men det kanske inte lönar sig. Hade tänkt åka på lördag också, stänger dom tidigt då eller?

Om panten är såpass hög så kan man ju spara alla tomburkar och flaskor och panta vid nästa besök så blir all öl i princip gratis.

Min vän sa att en platta öl kostar bara några kronor om man byter tomburkarna mot en ny platta..

cRoC skrev:
Min vän sa att en platta öl kostar bara några kronor om man byter tomburkarna mot en ny platta..

Pantsystemet är tokkrånkligt i Tyskland, du måste lämna tiillbaka din pant på samma affärskedja som du köpte den på, vissa kräver att du visar kvitto. Det gick t.ex. inte att lämna in pant på Aldi Syd om du köpt behållarna på Aldi Nord.
Men kommer du runt det så blir en burk bira mycket riktigt inte dyr.

TLS skrev:
Pantsystemet är tokkrånkligt i Tyskland, du måste lämna tiillbaka din pant på samma affärskedja som du köpte den på, vissa kräver att du visar kvitto. Det gick t.ex. inte att lämna in pant på Aldi Syd om du köpt behållarna på Aldi Nord.
Men kommer du runt det så blir en burk bira mycket riktigt inte dyr.
Skulle tippa på att det är för oss "invandrare" som de reagerar så. Eftersom de vet att de som besöker landet för att handla öl normalt inte betalar pant, så kan man ju förstå att de står skeptiska till att ge tillbaka pantpengar.

berggren_martin skrev:
Skulle tippa på att det är för oss "invandrare" som de reagerar så. Eftersom de vet att de som besöker landet för att handla öl normalt inte betalar pant, så kan man ju förstå att de står skeptiska till att ge tillbaka pantpengar.

jaa... das ist richtich :D

Törnberg skrev:
Är det någon som har testat den?
Jag blir rejält med sugen nu...

//Anders.

Gammal tråd men... Jag beställde från spirituosen-superbillig.de en gång i maj. Jag blev extremt nöjd. Nu är det totalt sabbat tyvärr för tullen stjäl paketen sen den 16:e juli av någon obegriplig kriminell anledning så de skickar ej längre till sverige. Nu har jag beställt från alcohola.com men de har ju ett bedrövligt dåligt sortiment.
Vill ha tips om några andra bra och billiga nätspritbutiker som har lika stort sortiment som spirituosen har samt levererar till sverige.

De flesta stora butikerna i norra tyskland kan man köpa utan pant.
Bara att fylla i ett papper och lämna i kassan.

Passa dig för tullarna i danmark på hemvägen bara,sist fick vi en punktskatt på 10000kr av dom för att vi "förde exportvaror genom deras land"=6pallar bira :)

Var där senast i fredags och på Boardershop (stavning?) och där fanns ett papper som man kunde fylla i så slapp man betala pant.

När vi åker och handlar så skriver vi under ett papper i kassan så skippar de panten. Inget pass behövs. Och Calle tar alla betalkort men det är 2,8% på beloppet i avgift :(

ktmjacke, hur gick det till? Var det i hamnen som de stoppade dig? Vi har aldrig råkat ut för tullen i danmark, inte ens sett till dem. Iofs brukar vi inte handla 6 pallar öl heller :D
Men hur är det där med ranson och sånt? Vi är två som åker och har handlat för säkerligen 10 personer varje gång förutom på vin och sprit som kanske ligger på runt 4 personer som max. Om vi torskar i tullen, är det bara att hävda privat fest eller dylikt? Nån som råkat ut för det nån gång?

Dee_cati skrev:
När vi åker och handlar så skriver vi under ett papper i kassan så skippar de panten. Inget pass behövs. Och Calle tar alla betalkort men det är 2,8% på beloppet i avgift :(

ktmjacke, hur gick det till? Var det i hamnen som de stoppade dig? Vi har aldrig råkat ut för tullen i danmark, inte ens sett till dem. Iofs brukar vi inte handla 6 pallar öl heller :D
Men hur är det där med ranson och sånt? Vi är två som åker och har handlat för säkerligen 10 personer varje gång förutom på vin och sprit som kanske ligger på runt 4 personer som max. Om vi torskar i tullen, är det bara att hävda privat fest eller dylikt? Nån som råkat ut för det nån gång?
Vi hade alla papper klara(50-årsfest,bröllop o liknande)tjackade biran o började åka hemåt.I danmark blev vi stoppade efter vägen av en tullbil.Dom förklarade att det finns en lag om beskattning på varor som förts in från ett annat land o kan misstänkas säljas i deras land.Inget vi sa hjälpte,vi skulle ju ha med oss skiten till sverige.Dom sa att pallarna skulle beslagtas tills vidare om vi inte godtog punktskatten,va bara att pröjsa o åka vidare.Angående ransoner så har jag fått veta en sjuk grej oxå.Om du gör låt säga 5 färjeresor på kort tid o varje gång inhandlar max ranson o lagrar det i din bostad.Då är totalen över ransonsnivån o kan enligt lagen beslagtas.Enligt lagen ska den importerade alkoholen vara förbrukad innan du får ta in en ny ranson,sjukt.

Enligt lagen finns det ingen ranson. Bara en rekommendation.
Man får föra in obegränsad mängd för privat bruk. :fakta

ktmjacke skrev:
Vi hade alla papper klara(50-årsfest,bröllop o liknande)tjackade biran o började åka hemåt.I danmark blev vi stoppade efter vägen av en tullbil.Dom förklarade att det finns en lag om beskattning på varor som förts in från ett annat land o kan misstänkas säljas i deras land.Inget vi sa hjälpte,vi skulle ju ha med oss skiten till sverige.Dom sa att pallarna skulle beslagtas tills vidare om vi inte godtog punktskatten,va bara att pröjsa o åka vidare.Angående ransoner så har jag fått veta en sjuk grej oxå.Om du gör låt säga 5 färjeresor på kort tid o varje gång inhandlar max ranson o lagrar det i din bostad.Då är totalen över ransonsnivån o kan enligt lagen beslagtas.Enligt lagen ska den importerade alkoholen vara förbrukad innan du får ta in en ny ranson,sjukt.

Vilka dårar :va trodde att ni skulle dricka det i färjeläget månntro.
Angående lager så är allt slut innan nästa resa går, brukar bli rätt ofta. Vi är törstiga av oss :hihi

Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick