Köpa 450 Cross/enduro

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Tjena, är inne på att köpa en en cross/enduro (4takt). Har kollat mycket på 450 cross. Ska åka och glida lite på endurobana/skogsvägar i skogen. Samt crossbana när jag har tid. Prisklass ca 30k. Budget alltså. Har kollat på en Kawasaki kx 450 2016 med insprut och ca 80 timmar nybytt kolv var det. Men jag undrar hur många timmar vevaxel ramlager går på dessa. Vill undvika haveri iallfall. Även kollat på en Suzuki rmz 450 2010 insprut, som hade gått ca 20 timmar. Har fått för mig att Suzuki är mindre eftertraktat. Är de sämre? För mig spelar det inte så mycket roll vad jag åker på egentligen. Har även kollat på Yamaha yz 450. Men de är dyrare och i min prisklass för man backa lite i yamahas årsmodeller. Endurohojar har jag även kollat på men tycker det blir dyrt om man ska ha något vettigt. Men iallafall hur länge går vevaxlarna och ramlagrena. 450 crossarna typ kawasaki Honda Yamaha, har även tänkt dra ett komptest om innan jag köper en, så vilken kompression ska dessa mäter hålla? Samt kan ni ge lite tips om ni vill vilka märken och hur många timmar sakerna kan ha gått för att vara Ok. Vilket märke är pålitligast?
tacksam för lite hjälp
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Titta på säljaren - verkan han/hon vettig och säger att ramlagren var bra när han/hon bytte kolv så är det nog så. Borde hålla 200+ timmar om maskinen är servad rätt.

Ett komp-test säger inget på en hoj med auto-dekomp. Du kan göra ett leak-down test, men återigen skulle jag rekommendera att lyssna och känna på hojen, och om säljaren verkar vettig, lita på att den är OK.

Man ställer ventilerna när man ändå har toppen av. Fråga hur mycket och vilka ventilspel som justerades så kan du få en känsla för om jobbet verkligen var gjort. Kolla även skruvskallarna vid cylindern - ser de helt nya ut har toppen inte varit av.

Du kan också fråga om han bytte kamkedja samtidigt. Om svaret är ”ja”, så fråga om han har avdragaren för Kawa och om du iaf kan få köpa den av honom. Har han ingen, så är kamkedja troligen inte bytt.

Förhör inte säljaren, men småsnacka medans du kollar hojen och försök få en känsla för om han/hon är ärlig. Verkan säljaren bra, så är Kawan en bra maskin. Delarna är relativt billiga - kan du skruva själv är det inga större risker du tar.

Nu köpte jag precis en liknande för inte länge sedan, så jag är inte helt neutral i frågan
 

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Titta på säljaren - verkan han/hon vettig och säger att ramlagren var bra när han/hon bytte kolv så är det nog så. Borde hålla 200+ timmar om maskinen är servad rätt.

Ett komp-test säger inget på en hoj med auto-dekomp. Du kan göra ett leak-down test, men återigen skulle jag rekommendera att lyssna och känna på hojen, och om säljaren verkar vettig, lita på att den är OK.

Man ställer ventilerna när man ändå har toppen av. Fråga hur mycket och vilka ventilspel som justerades så kan du få en känsla för om jobbet verkligen var gjort. Kolla även skruvskallarna vid cylindern - ser de helt nya ut har toppen inte varit av.

Du kan också fråga om han bytte kamkedja samtidigt. Om svaret är ”ja”, så fråga om han har avdragaren för Kawa och om du iaf kan få köpa den av honom. Har han ingen, så är kamkedja troligen inte bytt.

Förhör inte säljaren, men småsnacka medans du kollar hojen och försök få en känsla för om han/hon är ärlig. Verkan säljaren bra, så är Kawan en bra maskin. Delarna är relativt billiga - kan du skruva själv är det inga större risker du tar.

Nu köpte jag precis en liknande för inte länge sedan, så jag är inte helt neutral i frågan
Antar att auto-dekompression är att den släpper komp för att göra starten lättare. Hur gör man det där leaking test, huvudsyftet är att få ett hum om hur täta ventilsätena är. Men märkes mässigt, Suzuki Honda Kawasaki Yamaha ?
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Generellt håller vev och ramlager 200+ timmar om det är välskött. Det räknar in att de sista 100h har cykeln troligen gått "lagom" hårt med en motionär och ingen som utnyttjar cykeln till max. Suzuki är betydligt blligare eftersom utvecklingen i princip stått still sedan 2013, och redan då ansågs chassi ligga efter. För en motionär är de ett bra val då problemen mest uppstår i nervöst beteende.i högre farter.

Några fallgropar:
- "Alla" har nyligen bytt kolv innan försäljning. Be att få se den gamla kolven eller kvitto
- Glöm inte att kolla lager och att ekrar är jämt spända. Är allt glappt och krokigt är troligen underhållet därefter.
- Skit i hur plasten ser ut (den kostar 1500), titta på ram, gaffel och övrigt för att bedöma skicket
- Titta undertill, har ramen tagit stora smällar, är det fullt kletig olja? Större risk för skador på blocket
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Antar att auto-dekompression är att den släpper komp för att göra starten lättare. Hur gör man det där leaking test, huvudsyftet är att få ett hum om hur täta ventilsätena är. Men märkes mässigt, Suzuki Honda Kawasaki Yamaha ?

Märkesdiskussionen lägger jag åt sidan, då jag har många åsikter, men lite fakta…

Ett leak-down test gör du inte innan köpet, utan vid eventuell misstanke om att något inte står rätt till. Personligen byter jag bara prylarna när motorn ändå är isär iom att delarna är relativt billiga.

Kolla gärna denna videon över en kopp kaffe för fler goda råd:

 

Majsvaffla

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2021
Hoj
2019 Orion agb 37
Antar att auto-dekompression är att den släpper komp för att göra starten lättare. Hur gör man det där leaking test, huvudsyftet är att få ett hum om hur täta ventilsätena är. Men märkes mässigt, Suzuki Honda Kawasaki Yamaha ?

Generellt håller vev och ramlager 200+ timmar om det är välskött. Det räknar in att de sista 100h har cykeln troligen gått "lagom" hårt med en motionär och ingen som utnyttjar cykeln till max. Suzuki är betydligt blligare eftersom utvecklingen i princip stått still sedan 2013, och redan då ansågs chassi ligga efter. För en motionär är de ett bra val då problemen mest uppstår i nervöst beteende.i högre farter.

Några fallgropar:
- "Alla" har nyligen bytt kolv innan försäljning. Be att få se den gamla kolven eller kvitto
- Glöm inte att kolla lager och att ekrar är jämt spända. Är allt glappt och krokigt är troligen underhållet därefter.
- Skit i hur plasten ser ut (den kostar 1500), titta på ram, gaffel och övrigt för att bedöma skicket
- Titta undertill, har ramen tagit stora smällar, är det fullt kletig olja? Större risk för skador på blocket
Så kolla fjädringen så att den inte läcker. Samt svinglagringar. Styrkronslager. Märker väll vilken typ av säljare det är också.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Som sagt, Kompprov är inte användbart.
Och Leak down är inte gjort i en handvädning. Tror du får en ganska irriterad säljare om du ska skruva itu hela hojen för att få ett resultat som kanske inte är helt beskrivande av motorn heller. SKa tester vara helt okej måste motorn vara driftvarm. Den är garanterat kall när du fått dit tryckluften och kan hålla vevaxeln still....

Startar motorn lätt när den är kall, så är den okej.
Byta däck, kedja, ventiler och kolv hör till crossåkning. Bara att acceptera.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Så kolla fjädringen så att den inte läcker. Samt svinglagringar. Styrkronslager. Märker väll vilken typ av säljare det är också.
Priserna sticker snabbt, beroende på hur mycket du kan skruva. Gaffelrenovering är 750-1000 i delar, länkagelager 1000, hjullager 500, däck 1500-2000. Jag siktar fortfarande på proffskontrakt för att motivera kostnaderna :huvet
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
450 är för stort i skogen!!!
(Jag och många med mig har gått ner i storlek)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Generellt håller vev och ramlager 200+ timmar om det är välskött. Det räknar in att de sista 100h har cykeln troligen gått "lagom" hårt med en motionär och ingen som utnyttjar cykeln till max. Suzuki är betydligt blligare eftersom utvecklingen i princip stått still sedan 2013, och redan då ansågs chassi ligga efter. För en motionär är de ett bra val då problemen mest uppstår i nervöst beteende.i högre farter.

Några fallgropar:
- "Alla" har nyligen bytt kolv innan försäljning. Be att få se den gamla kolven eller kvitto
- Glöm inte att kolla lager och att ekrar är jämt spända. Är allt glappt och krokigt är troligen underhållet därefter.
- Skit i hur plasten ser ut (den kostar 1500), titta på ram, gaffel och övrigt för att bedöma skicket
- Titta undertill, har ramen tagit stora smällar, är det fullt kletig olja? Större risk för skador på blocket

448461587_2524172744638036_8210179997591127997_n.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vet, jag har en själv. Dock i motardutförande, där jag är långsam så den duger gott :)

Ja, för en motionär har hojen ringa betydelse för hastigheten.

Just nu kör jag ibland en 1988 kx125 och ibland en 2009 sxf med motor från en sx380.

Varvtiderna skiljer sig nog bara en sekund per varv om jag ska gissa på ett genomsnitt. Trots kubik och åldersskillnaden.

Hojarna känns dock väldigt olika och om jag verkligen satsade på ett snabbt varv skulle jag kanske få större skillnad men jag blir också ordentligt mycket tröttare i armarna på den större hojen, särskilt höger underarmen. Så på ett 15 min pass blir skillnaden mindre.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top