Att engelsmännen var populära på den tiden berodde helt enkelt på att de var bäst i förhållande till priset.
Ungefär samma pålitlighet som BMW och Harley, men en annan kundgrupp.
Det man får tänka på om man köper en (något yngre) Norton commando eller Triumph Bonneville är att det var den tidens sporthojjar.
Man har tagit konstruktionen närmare gränsen, och då strular det.
Jag har kört en del gammalt skrot och pålitligheten är ganska hög (på fyrtaktarna) om man ser till att de är i ordning från början.
Men det gäller även att inse att de byggdes när vägarna var grusbelagda och 100 km/h var fort.
Väghållningen är sällan några problem med den effekten.
Bromsarna är alltid löjligt dåliga (italienska hojjar brukar vara bättre), men med -100 i hastighet så funkar det.
Lite jobbigt är det att planera rutterna eftersom man för allt smör i småland vill undvika motorväg och helst 90vägar med mycket trafik.
Även om man kan marscha 90-100 km/h, så är det obehagligt att bli oavbrutet omkörd av stora fordon.
Väl ute på tidstypiska vägar, så känns hojjarna pigga och användarvänliga.
Nufötin åker jag Ural 650 (rysk sidvagnshoj med gammal konstruktion och tveksam datering, står -67 i papperna), Royal Enfield 350 "Mascismo" från -05 (16hk touringhoj) och Nimbus -51.
Nimbusen är en charmig cykel med rak, längsmoterad, fyrcylindrig motor på 750cc med öppen ventilmekanism. Framfjädring av teleskoptyp (det anses allmänt att BMW uppfann teleskopgaffeln, men det påstås också att Nimbus var ett par veckor tidigare) och ofjädrat, kardandrivet bakhjul. Bakändan fungerar bättre än framändan..
Skall jag rekomendera något, så anser jag att man som första veteranhojj skall undvika små tvåtaktare (de är inte roliga), underliga konstruktioner och överprisade modehojjar.
Man skall ha råd att göra fel.
Gärna något nyare, men gammeldags konstruerat.
Ural, snut-BMW, Enfield eller liknande.
Nimbus är vanliga i Danmark, men tillverkades främst till polis, militär och post. Danskarna varken ville eller vill exportera. Men hittar man en till rätt pris, så är de trevliga:
http://www.youtube.com/watch?v=wBx9bMNxGzQ
Ural av äldre årgån är enkla konstruktioner med låg detaljkvalitet, men kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZASORJAD5Q