Pappa har nyligen skaffat sig en R69S och det är en klart trevlig leksak. 42 hk räcker mer än väl till det chassiet och den är faktiskt riktigt kul när det svänger.
Den stora akilleshälen för oss uppväxta med Brembo Monobloc är att bromsarna är ett skämt. Utan att ha provkört äldre trumbromsar förr så kommer du tro att något är trasigt, du drar tills wiren flexar och det bromsar knappt mer än motorbromsen. Kräver tillvänjning och planerande körstil....
R25 tycker jag är cool, stånka med kardandrift, hur många har en sån? Designad för touringändamål så pålitligheten ska vara, enligt vad jag läst, god för en tidstypisk hoj.
http://www.blocket.se/simrishamn/BMW_R25_Arsmodell_1955_36169592.htm?ca=11&w=3
Jag har provkört en polares ural 60-talare med sidvagn. Den ser cool ut och den låter rejält med mycket metalliska ljud kommandes från motorn. Men att köra längre än en mil är jobbigt. Den enda fungerande bromsen är motorbromsen. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i, trumbromsen fram reagerar knappt (jag har kört andra trumbromshojar med väsentligt bättre bromskraft). Att starta hojen och accelerera är en konst i sig. Gällde att gasa och växla vid rätt tillfällen för att motorn inte skulle självdö under färd. Enligt ägaren behöver något ständigt justeras eller fixas till. Dock var hojen inte i det bästa skicket.
Gamla bmw i gott skick verkar vara ett bra köp?
trodde dessa va dyrare.. coola grejer.
Dessutom är reservdelstillgången fantastisk och till bra priser. Nästan alla slitgrejer nytillverkas och de kostar nte mer än till moderna hojar.
R25 är dock fruktansvärt trött, det är lite som att gå tillbaka till 125 tiden. För det priset hade jag dock slagit till och sen haft den för att köra till glasskiosken i oljerock och Davida-kruka....
funderade på det med reservdelar. hur kommer de sig att de finns så mycket till den då?
Jag kör en 125:a till vardags, närmare bestämt CBR125R. Jämföra hondan med R25 går bara inte, hondan är överlägsen i både toppfart och acceleration. Inte ens Utralen är snabbare trotts dubbla effekten på pappret.R25 är dock fruktansvärt trött, det är lite som att gå tillbaka till 125 tiden. För det priset hade jag dock slagit till och sen haft den för att köra till glasskiosken i oljerock och Davida-kruka....
Pappa har nyligen skaffat sig en R69S och det är en klart trevlig leksak. 42 hk räcker mer än väl till det chassiet och den är faktiskt riktigt kul när det svänger.
Den stora akilleshälen för oss uppväxta med Brembo Monobloc är att bromsarna är ett skämt. Utan att ha provkört äldre trumbromsar förr så kommer du tro att något är trasigt, du drar tills wiren flexar och det bromsar knappt mer än motorbromsen. Kräver tillvänjning och planerande körstil....
Hhmm, varför inte en Norton ...
http://www.blocket.se/goteborg/Norton_Domi_S_Twin_1956_35401491.htm?ca=23_11&w=3
Eller en BSA ...
http://www.blocket.se/jonkoping/Bsa_B31_arsmodell_1953_36166474.htm?ca=23_11&w=3
Eller en Matchless ...
http://www.blocket.se/stockholm/Veteran_35211273.htm?ca=23_11&w=3&last=1
Att engelsmännen var populära på den tiden berodde helt enkelt på att de var bäst i förhållande till priset.
Ungefär samma pålitlighet som BMW och Harley, men en annan kundgrupp.
Det man får tänka på om man köper en (något yngre) Norton commando eller Triumph Bonneville är att det var den tidens sporthojjar.
Man har tagit konstruktionen närmare gränsen, och då strular det.
Jag har kört en del gammalt skrot och pålitligheten är ganska hög (på fyrtaktarna) om man ser till att de är i ordning från början.
Men det gäller även att inse att de byggdes när vägarna var grusbelagda och 100 km/h var fort.
Väghållningen är sällan några problem med den effekten.
Bromsarna är alltid löjligt dåliga (italienska hojjar brukar vara bättre), men med -100 i hastighet så funkar det.
Lite jobbigt är det att planera rutterna eftersom man för allt smör i småland vill undvika motorväg och helst 90vägar med mycket trafik.
Även om man kan marscha 90-100 km/h, så är det obehagligt att bli oavbrutet omkörd av stora fordon.
Väl ute på tidstypiska vägar, så känns hojjarna pigga och användarvänliga.
Nufötin åker jag Ural 650 (rysk sidvagnshoj med gammal konstruktion och tveksam datering, står -67 i papperna), Royal Enfield 350 "Mascismo" från -05 (16hk touringhoj) och Nimbus -51.
Nimbusen är en charmig cykel med rak, längsmoterad, fyrcylindrig motor på 750cc med öppen ventilmekanism. Framfjädring av teleskoptyp (det anses allmänt att BMW uppfann teleskopgaffeln, men det påstås också att Nimbus var ett par veckor tidigare) och ofjädrat, kardandrivet bakhjul. Bakändan fungerar bättre än framändan..
Skall jag rekomendera något, så anser jag att man som första veteranhojj skall undvika små tvåtaktare (de är inte roliga), underliga konstruktioner och överprisade modehojjar.
Man skall ha råd att göra fel.
Gärna något nyare, men gammeldags konstruerat.
Ural, snut-BMW, Enfield eller liknande.
Nimbus är vanliga i Danmark, men tillverkades främst till polis, militär och post. Danskarna varken ville eller vill exportera. Men hittar man en till rätt pris, så är de trevliga:
http://www.youtube.com/watch?v=wBx9bMNxGzQ
Ural av äldre årgån är enkla konstruktioner med låg detaljkvalitet, men kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZASORJAD5Q
R25 tycker jag är cool, stånka med kardandrift, hur många har en sån? Designad för touringändamål så pålitligheten ska vara, enligt vad jag läst, god för en tidstypisk hoj.
http://www.blocket.se/simrishamn/BMW_R25_Arsmodell_1955_36169592.htm?ca=11&w=3
Jag har provkört en polares ural 60-talare med sidvagn. Den ser cool ut och den låter rejält med mycket metalliska ljud kommandes från motorn. Men att köra längre än en mil är jobbigt. Den enda fungerande bromsen är motorbromsen. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i, trumbromsen fram reagerar knappt (jag har kört andra trumbromshojar med väsentligt bättre bromskraft). Att starta hojen och accelerera är en konst i sig. Gällde att gasa och växla vid rätt tillfällen för att motorn inte skulle självdö under färd. Enligt ägaren behöver något ständigt justeras eller fixas till. Dock var hojen inte i det bästa skicket.
Gamla bmw i gott skick verkar vara ett bra köp?
Triumph, särskilt med flinta eller järnspis har enorm tillgång till reservdelar, det finns dessutom en högst levande chopperkultur runt dessa motorer så det finns ingen brist på råd och kunskap. Trots kick är de fånigt lättmeckade och lättstartade.
Royal Enfield tillverkas fortfarande, förvisso i Indien, men även där finns delar i överflöd.
Du kan inte varva och pressa en stånka från mitten på förra århundradet på samma sätt som en modern off road eller gathoj. Motorerna går oftast på rak olja och det var rätt cutting edge att ens ha en vettig oljespridare.
Kör du femtiotalsmaskin är det helt legitimt att lägga sig tilll med en nedlåtande ton om låsningsfria bromsar. De var faktiskt uppfunna redan för 60 år sen. Det är troligare med wirebrott än låst trumma.
Låter koncept som blockrivning, cylinderbyten, elektriskt medley och den stora ebay-jakten på den obskyra lilla jävla bakelitgrejen det satt säkring i som jag hade sönder jobbigt bör du fundera två gånger på att skaffa en gammal hoj.
Har du någonstans att mecka, gillar att lägga ner lite jobb och inte är rädd för svetsdjuret eller oljiga händer är det fantastiskt roligt och givande att hålla på med.
Man får naturligtvis ligga precis hur mycket som helst också. Oftast i en vägkant när man försöker komma på varför aset inte tänder, men som bonus attraherar man skäggiga män med ölkagge i parti och minut.
Väljer du som jag att bygga HD-chopper medföljer en del tilläggskrämpor i form av skrumpet sparkonto och akut behov att försvara designlösningar som aldrig borde satts i pränt, än mindre i produktion.
Jag kör en 125:a till vardags, närmare bestämt CBR125R. Jämföra hondan med R25 går bara inte, hondan är överlägsen i både toppfart och acceleration. Inte ens Utralen är snabbare trotts dubbla effekten på pappret.
R25:an är en motorcykel för gentlemannen. Någon som inte behöver vara först iväg från rödljuset och inte heller den som plågar den med höga hastigheter. Den hojen ska hanteras varsamt och köras på små 70 vägar ute på landet där man kan njuta av upplevelsen att färdas harmoniskt med ett gammalt maskineri som har en själ.
Faktum är att jag hade gärna ägt en R25:a själv, om jag kunde skruva mer än att bara byta olja och filter. Att toura i norra Sverige eller Norge med en sån... mmm!
TS: Här har du din 50-tals hoj, storebrorsan till R25!
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_r_35_1950_35271421.htm?ca=11&w=3
Hade det inte varit limpsadel hade letat efter en sån. Mer än lagom effekt. Tycker dock R25 är mycket snyggare. Dåliga bromsar lär man vänja sig med.
Den finns med Pagusa gummisadlar också om du föredrar dem. Jag föredrar boxern då R60 serien levererar tillräckligt med effekt för att man inte skall tycka det är plågsamt med motvind eller en passagerare.
muhaha nej det är inte höjden av god smack och det du visa va nog höjden av dålig smack. Bmwna är som sagt trevliga att se på men där slutar det, maken till poser hoj får man ju leta efter men alla e vi ute efter olika saker.Och detta är sagt av mannen som just nu vill köpa sig en GSXR från tidigt 90-tal för att bygga SF på. Där kan vi snacka om höjden av god smak....
Ariel Square Four!
Ariel Square Four!
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |