Köpa 50-tals hoj?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
R25 tycker jag är cool, stånka med kardandrift, hur många har en sån? Designad för touringändamål så pålitligheten ska vara, enligt vad jag läst, god för en tidstypisk hoj.
http://www.blocket.se/simrishamn/BMW_R25_Arsmodell_1955_36169592.htm?ca=11&w=3

Jag har provkört en polares ural 60-talare med sidvagn. Den ser cool ut och den låter rejält med mycket metalliska ljud kommandes från motorn. Men att köra längre än en mil är jobbigt. Den enda fungerande bromsen är motorbromsen. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i, trumbromsen fram reagerar knappt (jag har kört andra trumbromshojar med väsentligt bättre bromskraft). Att starta hojen och accelerera är en konst i sig. Gällde att gasa och växla vid rätt tillfällen för att motorn inte skulle självdö under färd. Enligt ägaren behöver något ständigt justeras eller fixas till. Dock var hojen inte i det bästa skicket.

Gamla bmw i gott skick verkar vara ett bra köp?
 

Str3 R

Guest
Mmm, Norton. Jäääkligt snygga hojar. Att köra gammalt härke är bara roligt. Och sköter man om dem så funkar de galant. Moderna Vespa byggs än i plåt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pappa har nyligen skaffat sig en R69S och det är en klart trevlig leksak. 42 hk räcker mer än väl till det chassiet och den är faktiskt riktigt kul när det svänger.

BMW-R69S-1961%20text.jpg


Den stora akilleshälen för oss uppväxta med Brembo Monobloc är att bromsarna är ett skämt. Utan att ha provkört äldre trumbromsar förr så kommer du tro att något är trasigt, du drar tills wiren flexar och det bromsar knappt mer än motorbromsen. Kräver tillvänjning och planerande körstil....

Hade en BMW R60, 30hk, samma utseende som R69S med 42hk. Med Ferodo Racing Green bromsband hemtagna från England, gympa med cirkelträning 3 ggr/vecka och alla 4 fingrarna på bromshandtaget, kläm åt OCH tryck på fotbromsen så funkar det OK. Då går det att jämföra med vad som går att åstadkomma utan gymträning med 1 eller 2 fingrar på bromshandtaget idag.
 
Last edited:

Mästerkatten

Ny medlem
Gick med
9 Apr 2008
Ort
Sverige
Hoj
Sparkcykel

Bifogat

  • nort.jpg
    nort.jpg
    41.1 KB · Visningar: 134

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
R25 tycker jag är cool, stånka med kardandrift, hur många har en sån? Designad för touringändamål så pålitligheten ska vara, enligt vad jag läst, god för en tidstypisk hoj.
http://www.blocket.se/simrishamn/BMW_R25_Arsmodell_1955_36169592.htm?ca=11&w=3

Jag har provkört en polares ural 60-talare med sidvagn. Den ser cool ut och den låter rejält med mycket metalliska ljud kommandes från motorn. Men att köra längre än en mil är jobbigt. Den enda fungerande bromsen är motorbromsen. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i, trumbromsen fram reagerar knappt (jag har kört andra trumbromshojar med väsentligt bättre bromskraft). Att starta hojen och accelerera är en konst i sig. Gällde att gasa och växla vid rätt tillfällen för att motorn inte skulle självdö under färd. Enligt ägaren behöver något ständigt justeras eller fixas till. Dock var hojen inte i det bästa skicket.

Gamla bmw i gott skick verkar vara ett bra köp?


trodde dessa va dyrare.. coola grejer.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
trodde dessa va dyrare.. coola grejer.

Dessutom är reservdelstillgången fantastisk och till bra priser. Nästan alla slitgrejer nytillverkas och de kostar nte mer än till moderna hojar.

R25 är dock fruktansvärt trött, det är lite som att gå tillbaka till 125 tiden. För det priset hade jag dock slagit till och sen haft den för att köra till glasskiosken i oljerock och Davida-kruka....
 

Clavain

Internet Grape Machine
Gick med
6 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
KTM Adventure 990 - 07
Triumph, särskilt med flinta eller järnspis har enorm tillgång till reservdelar, det finns dessutom en högst levande chopperkultur runt dessa motorer så det finns ingen brist på råd och kunskap. Trots kick är de fånigt lättmeckade och lättstartade.
Royal Enfield tillverkas fortfarande, förvisso i Indien, men även där finns delar i överflöd.

Du kan inte varva och pressa en stånka från mitten på förra århundradet på samma sätt som en modern off road eller gathoj. Motorerna går oftast på rak olja och det var rätt cutting edge att ens ha en vettig oljespridare.

Kör du femtiotalsmaskin är det helt legitimt att lägga sig tilll med en nedlåtande ton om låsningsfria bromsar. De var faktiskt uppfunna redan för 60 år sen. Det är troligare med wirebrott än låst trumma.

Låter koncept som blockrivning, cylinderbyten, elektriskt medley och den stora ebay-jakten på den obskyra lilla jävla bakelitgrejen det satt säkring i som jag hade sönder jobbigt bör du fundera två gånger på att skaffa en gammal hoj.
Har du någonstans att mecka, gillar att lägga ner lite jobb och inte är rädd för svetsdjuret eller oljiga händer är det fantastiskt roligt och givande att hålla på med.
Man får naturligtvis ligga precis hur mycket som helst också. Oftast i en vägkant när man försöker komma på varför aset inte tänder, men som bonus attraherar man skäggiga män med ölkagge i parti och minut.

Väljer du som jag att bygga HD-chopper medföljer en del tilläggskrämpor i form av skrumpet sparkonto och akut behov att försvara designlösningar som aldrig borde satts i pränt, än mindre i produktion.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Dessutom är reservdelstillgången fantastisk och till bra priser. Nästan alla slitgrejer nytillverkas och de kostar nte mer än till moderna hojar.

R25 är dock fruktansvärt trött, det är lite som att gå tillbaka till 125 tiden. För det priset hade jag dock slagit till och sen haft den för att köra till glasskiosken i oljerock och Davida-kruka....

funderade på det med reservdelar. hur kommer de sig att de finns så mycket till den då?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
funderade på det med reservdelar. hur kommer de sig att de finns så mycket till den då?

Dels gjorde BMW jobbet bra från början. Fram till 90-talet är majoriteten av delarna utbytbara inom modellfamiljer som producerats under 20år. Blinkersmodellen kom 1963 och producerades till 1995, det är annat än dagens töntande med facelifts varje säsong....

Sen är klassiska BMW stort i både england och tyskland där det finns grabbar med resurser som nytillverkar i princip allt. Vill du ha en vev till din förkrigs-BMW så finns de nytillverkade på hyllan.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
... och sedan tog allt definitivt slut för engelska hojar 1968 när fyrcylindriga Japaner som ansågs vara rena race motorerna på sin tid började säljas i kubik volym efter premiärvisning på Tokyomässan och de engelska twin motorerna med sitt inbyggda oljedroppande och sin många gånger tvivelaktiga kvalite fick se sig akterseglade under några årtionden ... Mc åkarna begärde nämligen i slutet på sextiotalet att hojarna skulle hålla ihop trots användning.Det räckte inte längre med att släppa nya engelska hojar i på den tiden i djärva färger när tekniken var lika föråldrad som tillförlitligheten ...

http://www.youtube.com/watch?v=TsfXNOmo7Pg
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
R25 är dock fruktansvärt trött, det är lite som att gå tillbaka till 125 tiden. För det priset hade jag dock slagit till och sen haft den för att köra till glasskiosken i oljerock och Davida-kruka....
Jag kör en 125:a till vardags, närmare bestämt CBR125R. Jämföra hondan med R25 går bara inte, hondan är överlägsen i både toppfart och acceleration. Inte ens Utralen är snabbare trotts dubbla effekten på pappret.

R25:an är en motorcykel för gentlemannen. Någon som inte behöver vara först iväg från rödljuset och inte heller den som plågar den med höga hastigheter. Den hojen ska hanteras varsamt och köras på små 70 vägar ute på landet där man kan njuta av upplevelsen att färdas harmoniskt med ett gammalt maskineri som har en själ.

Faktum är att jag hade gärna ägt en R25:a själv, om jag kunde skruva mer än att bara byta olja och filter. Att toura i norra Sverige eller Norge med en sån... mmm!

TS: Här har du din 50-tals hoj, storebrorsan till R25!
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_r_35_1950_35271421.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Pappa har nyligen skaffat sig en R69S och det är en klart trevlig leksak. 42 hk räcker mer än väl till det chassiet och den är faktiskt riktigt kul när det svänger.

BMW-R69S-1961%20text.jpg


Den stora akilleshälen för oss uppväxta med Brembo Monobloc är att bromsarna är ett skämt. Utan att ha provkört äldre trumbromsar förr så kommer du tro att något är trasigt, du drar tills wiren flexar och det bromsar knappt mer än motorbromsen. Kräver tillvänjning och planerande körstil....

Hade det inte varit limpsadel hade letat efter en sån. Mer än lagom effekt. Tycker dock R25 är mycket snyggare. Dåliga bromsar lär man vänja sig med.


Lite dyra bara. Tänkte börja med kanske 30 k för att se om det är något man vill hålla på med. Då får det gärna redan vara renoverad.

Att engelsmännen var populära på den tiden berodde helt enkelt på att de var bäst i förhållande till priset.
Ungefär samma pålitlighet som BMW och Harley, men en annan kundgrupp.
Det man får tänka på om man köper en (något yngre) Norton commando eller Triumph Bonneville är att det var den tidens sporthojjar.
Man har tagit konstruktionen närmare gränsen, och då strular det.

Jag har kört en del gammalt skrot och pålitligheten är ganska hög (på fyrtaktarna) om man ser till att de är i ordning från början.
Men det gäller även att inse att de byggdes när vägarna var grusbelagda och 100 km/h var fort.
Väghållningen är sällan några problem med den effekten.
Bromsarna är alltid löjligt dåliga (italienska hojjar brukar vara bättre), men med -100 i hastighet så funkar det.

Lite jobbigt är det att planera rutterna eftersom man för allt smör i småland vill undvika motorväg och helst 90vägar med mycket trafik.
Även om man kan marscha 90-100 km/h, så är det obehagligt att bli oavbrutet omkörd av stora fordon.
Väl ute på tidstypiska vägar, så känns hojjarna pigga och användarvänliga.

Nufötin åker jag Ural 650 (rysk sidvagnshoj med gammal konstruktion och tveksam datering, står -67 i papperna), Royal Enfield 350 "Mascismo" från -05 (16hk touringhoj) och Nimbus -51.
Nimbusen är en charmig cykel med rak, längsmoterad, fyrcylindrig motor på 750cc med öppen ventilmekanism. Framfjädring av teleskoptyp (det anses allmänt att BMW uppfann teleskopgaffeln, men det påstås också att Nimbus var ett par veckor tidigare) och ofjädrat, kardandrivet bakhjul. Bakändan fungerar bättre än framändan..

Skall jag rekomendera något, så anser jag att man som första veteranhojj skall undvika små tvåtaktare (de är inte roliga), underliga konstruktioner och överprisade modehojjar.
Man skall ha råd att göra fel.
Gärna något nyare, men gammeldags konstruerat.
Ural, snut-BMW, Enfield eller liknande.
Nimbus är vanliga i Danmark, men tillverkades främst till polis, militär och post. Danskarna varken ville eller vill exportera. Men hittar man en till rätt pris, så är de trevliga:
http://www.youtube.com/watch?v=wBx9bMNxGzQ
Ural av äldre årgån är enkla konstruktioner med låg detaljkvalitet, men kul ändå:
http://www.youtube.com/watch?v=6ZASORJAD5Q

Tack för utläggningen. Jag är ju lite BMW nörd så jag tänkte börja där om inget annat dyker upp vid mina fötter. Planera turerna är man vad vid sen grusåkningen. Där skyr man asfalt som pesten.

R25 tycker jag är cool, stånka med kardandrift, hur många har en sån? Designad för touringändamål så pålitligheten ska vara, enligt vad jag läst, god för en tidstypisk hoj.
http://www.blocket.se/simrishamn/BMW_R25_Arsmodell_1955_36169592.htm?ca=11&w=3

Jag har provkört en polares ural 60-talare med sidvagn. Den ser cool ut och den låter rejält med mycket metalliska ljud kommandes från motorn. Men att köra längre än en mil är jobbigt. Den enda fungerande bromsen är motorbromsen. Det spelar ingen roll hur mycket du tar i, trumbromsen fram reagerar knappt (jag har kört andra trumbromshojar med väsentligt bättre bromskraft). Att starta hojen och accelerera är en konst i sig. Gällde att gasa och växla vid rätt tillfällen för att motorn inte skulle självdö under färd. Enligt ägaren behöver något ständigt justeras eller fixas till. Dock var hojen inte i det bästa skicket.

Gamla bmw i gott skick verkar vara ett bra köp?

Det var annonser på R25 som fångade mitt intresse först. Jag är dock orolig för den inte orkar 90 km/h med skjuts.

Triumph, särskilt med flinta eller järnspis har enorm tillgång till reservdelar, det finns dessutom en högst levande chopperkultur runt dessa motorer så det finns ingen brist på råd och kunskap. Trots kick är de fånigt lättmeckade och lättstartade.
Royal Enfield tillverkas fortfarande, förvisso i Indien, men även där finns delar i överflöd.

Du kan inte varva och pressa en stånka från mitten på förra århundradet på samma sätt som en modern off road eller gathoj. Motorerna går oftast på rak olja och det var rätt cutting edge att ens ha en vettig oljespridare.

Kör du femtiotalsmaskin är det helt legitimt att lägga sig tilll med en nedlåtande ton om låsningsfria bromsar. De var faktiskt uppfunna redan för 60 år sen. Det är troligare med wirebrott än låst trumma.

Låter koncept som blockrivning, cylinderbyten, elektriskt medley och den stora ebay-jakten på den obskyra lilla jävla bakelitgrejen det satt säkring i som jag hade sönder jobbigt bör du fundera två gånger på att skaffa en gammal hoj.
Har du någonstans att mecka, gillar att lägga ner lite jobb och inte är rädd för svetsdjuret eller oljiga händer är det fantastiskt roligt och givande att hålla på med.
Man får naturligtvis ligga precis hur mycket som helst också. Oftast i en vägkant när man försöker komma på varför aset inte tänder, men som bonus attraherar man skäggiga män med ölkagge i parti och minut.

Väljer du som jag att bygga HD-chopper medföljer en del tilläggskrämpor i form av skrumpet sparkonto och akut behov att försvara designlösningar som aldrig borde satts i pränt, än mindre i produktion.

Ja en engelsk caféhoj hade varit fränt. Men om jag måste välja mellan Tyskland och England blir det Das Vaterland.

Jag kör en 125:a till vardags, närmare bestämt CBR125R. Jämföra hondan med R25 går bara inte, hondan är överlägsen i både toppfart och acceleration. Inte ens Utralen är snabbare trotts dubbla effekten på pappret.

R25:an är en motorcykel för gentlemannen. Någon som inte behöver vara först iväg från rödljuset och inte heller den som plågar den med höga hastigheter. Den hojen ska hanteras varsamt och köras på små 70 vägar ute på landet där man kan njuta av upplevelsen att färdas harmoniskt med ett gammalt maskineri som har en själ.

Faktum är att jag hade gärna ägt en R25:a själv, om jag kunde skruva mer än att bara byta olja och filter. Att toura i norra Sverige eller Norge med en sån... mmm!

TS: Här har du din 50-tals hoj, storebrorsan till R25!
http://www.blocket.se/vastmanland/Bmw_r_35_1950_35271421.htm?ca=11&w=3

Sett den men jag vill gärna ha renoverad. Jag vill i alla fall kunna njuta en sommar innan mekandet kommer igång.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hade det inte varit limpsadel hade letat efter en sån. Mer än lagom effekt. Tycker dock R25 är mycket snyggare. Dåliga bromsar lär man vänja sig med.

Den finns med Pagusa gummisadlar också om du föredrar dem. Jag föredrar boxern då R60 serien levererar tillräckligt med effekt för att man inte skall tycka det är plågsamt med motvind eller en passagerare.
weiss3.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den finns med Pagusa gummisadlar också om du föredrar dem. Jag föredrar boxern då R60 serien levererar tillräckligt med effekt för att man inte skall tycka det är plågsamt med motvind eller en passagerare.
weiss3.jpg

Gummisadel kan man köpa av http://www.henriksson.ee/?p=7 för 660 spänn.
Eller fjäska för mig, så får man en för fraktkostnaden.
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Och detta är sagt av mannen som just nu vill köpa sig en GSXR från tidigt 90-tal för att bygga SF på. Där kan vi snacka om höjden av god smak....

suzuki-gsxr-750-slabside.jpg
muhaha nej det är inte höjden av god smack och det du visa va nog höjden av dålig smack. Bmwna är som sagt trevliga att se på men där slutar det, maken till poser hoj får man ju leta efter men alla e vi ute efter olika saker.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top