Knoddas
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 10 Nov 2010
- Hoj
- 848
Varför är det ett tvång med ABS? Jag förstår att det är ett bra komplement att ha men lägg inte all tro till det systemet i verkligheten. En hoj utan ABS är ingen dålig hoj bara av den anledning. Att kunna bromsa utan ABS är ju A och O inom hoj-åka. Leta upp en välskött ER6 utan ABS och jag tror du blir riktigt nöjd
Finns nog rätt få ER6 utan ABS här i Sverige.
Finns för övrigt inget som hindrar en från att lära sig bromsa på riktigt vis med en hoj som har ABS.
Skillnaden är att handtaget/pedalen börjar pulsera istället för att du låser hjulet när du når gränsen, det blir bra mycket trevligare att lära sig var gränsen går.
ABS är inte dåligt, och du kan absolut lära dig bromsa rätt på en hoj som är utrustad med det..
Min sambo håller på att ta kort och kör på våran hoj med ABS, hon har ganska svårt för att bromsa hårt då hon flippat över framåt med cykel i ung ålder.
Vår hoj med ABS är kanon att träna på för henne, för istället för att slå över eller låsa framhjulet och gå omkull så känner hon lite ryckningar i bromshandtaget och lär sig var gränsen går den vägen istället.
Förklara gärna varför man bör skita i ABS som ny på MC, och förklara även gärna varför man inte kan lära sig bromsa ordentligt på en hoj som är utrustad med ABS.
Det finns inte en normalt funtad kotte som skulle rekommendera någon att köpa en äldre bil (typ 90-tal) för att slippa ha ABS i dagsläget, skiten är bra och den fungerar, och för folk som kör hoj normalt så gäller precis samma sak, det räddar liv.
Om du har hamnat i en situation där du tvingats panikbromsa så hade du hållt med, men förklara gärna för oss hur du lugnt och sansat bromsat på ett säkert sätt precis som du lärt dig när det kör ut en stor jävla SUV mitt framför dig.
Man nitar bromsen allt vad man kan i en sån situation, om du hävdar något annat så har du aldrig råkat ut för liknande.
ABS räddar liv, tveklöst.
Sjukt dåligt tips.
Du har för övrigt 10% rabatt på försäkringen hos de flesta bolag om du har ABS på hojen...
Last edited: