Köpa Aprilia Tuono

Thomas.E

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
2007 suzuki Gsxr 1000
Går i tankarna att köpa en Aprilia Tuono ser att fordonshandel säljer den för 102900:-
vilket är runt 53,000:- billigare en hos de andra.Men då kan man ej lösa en märkesförsäkring hos svedea vilket gör att försäkringen kommer bli runt 5000:- dyrare. Men sen är ju frågan hur är det med service och garantier när man ej köper den hos en svensk återförsäljare kommer det bli massor med problem så är det inte värt att köpa den hos fordonshandel vad tycker ni...

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
När det gäller garantier så är det bara fordonshandel kan ta hand om det sen också, eller rättare sagt det företag som de köper det ifrån om jag inte har fattat det fel. Jag köpte min gixxer från ett sådant företag som tar in nya från andra länder, dum nog så kollade jag inte försäkringarna mer noggrant vad det var som gällde och fick en gullig surprise med skyhöga försäkringspremier. :glömdet

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tips: Ring runt till de auktoriserade handlarna och kolla om de också har någon 2012års modell kvar till bra pris. Då kanske det inte skiljer så mycket mot fordonshandel :tummenupp
Tror de gick -12 års Tuonos på mässan i sthlm för bra summor.
Då kanske du tjänar in det på ett par års förs. premie och kanske bättre andrahandsvärde

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Service är nog inga problem, men garantiåtgärder som uppdateringar och byte av felaktiga delar kommer det kanske bli svårare att få koll på.

Sen är det nog som Snok skriver, finns både nya och beg -11 och -12 som kan bli billigare i längden.

Last edited:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Det där va inte lätt att välja ...Beror på hur länge du tänker ha hojen kan jag tycka .

Sjukt att de kan sälja ut -12 för ett sådant pris även om det ev innebär en del strul ..
Folk verkar inte fatta vilken grym maskin Tv4 är .

Thomas.E

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
2007 suzuki Gsxr 1000
Jag ska ringa och kolla med svedea vad det skulle kunna kosta att försäkra en hoj som inte är såld hos en återförsäljare i sverige så man vet.Undrar bara hur de kan sälja den 50.000:- billigare en alla andra i detta land
så några tusanlappar mer i försäkring om året kan det ju vara värt för det priset..

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
.Undrar bara hur de kan sälja den 50.000:- billigare

Vad jag kan se rör det sig om fjolårsmodeller och jag är skeptisk till att någon tar utgångspris för en sådan även hos märkeshandlarn. Det skiljer 37kkr mellan märkesfirman och parallellimportören på en -12 APRC. 139' mot 102'
De för 94' är inga aprc och kan då inte jämföras med aprc modell.
Vad har du jämfört med för att få fram 50 kkr i skillnad?

Men återigen, åk till din lokala handlare och se vad de kan ge dig för pris på en -12:a
Ingen vill ha hyllvärmare.

Last edited:

Thomas.E

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
2007 suzuki Gsxr 1000
Ja det stämmer men 37.000:- är ju endå lite pengar för vad jag kan fatta så är det ingen skillnad på 2012 vs 2013 så då kan man lägga de pengarna på tillbehör till hojen istället.Men sen så är ju frågan hur står sig andrahandsvärdet på en hoj från Fordonshandel jämfört med en svensksåld.

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Men sen så är ju frågan hur står sig andrahandsvärdet på en hoj från Fordonshandel jämfört med en svensksåld.

Ja det är väl det som är frågan ...Vad jag förstod då jag läste på Svedea`s vilkor gäller inte deras motorförsäkring på en sådan hoj .. kan va värt att kolla upp .

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Ja det stämmer men 37.000:- är ju endå lite pengar för vad jag kan fatta så är det ingen skillnad på 2012 vs 2013 så då kan man lägga de pengarna på tillbehör till hojen istället.
Ja, det är en hel del pengar man kan ha roligt för. Samtidigt är det här precis samma hoj (om den är servad och garantiåtgärderna fixade), fast inkörd och klar med mindre värdefall än en helt ny: http://www.blocket.se/gavleborg/Aprilia_Tuono_V4R__Fri_hemleverans__43609342.htm?ca=10&w=3

Last edited:

Thomas.E

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Hoj
2007 suzuki Gsxr 1000
Kolla med svedea och om jag förstod det rätt så gäller ej nyhojgarantin vilket kan bli dyrt om man har otur så det blir till att handla av svenska återförsäljare synd till ett så bra pris....

Henrico

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Aprilia tuono v4 2012 aprc
Kolla med svedea och om jag förstod det rätt så gäller ej nyhojgarantin vilket kan bli dyrt om man har otur så det blir till att handla av svenska återförsäljare synd till ett så bra pris....

Vad menar du med nyhojsgaranti? Ev garantifel går ju ej på försäkringen så de kan ju svedea inte göra något åt iaf. Hojarna som tas in från fordonshandel blir ju svensk sålda i transportstyrelsens uppgifter. Jag har själv ringt svedea och fråga om det är någon skillnad i pris mellan import eller svensksåld på tuono:n och det ingen skillnad alls. Men hur som helst så köper du från fordonshandel så blir den ju svensksåld och därmed inge bekymmer ang dyra premier.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Fordonshandel har köpt den nånstans och troligen inte av svensk GA... Eventuella byråkratiska hinder sitter i den transaktionen, inte i var "du/jag/vi" köper fordonet. Försäkring är dock inte inblandat.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Ingen skillnad på Svedeas ordinarie försäkring, men det går iinte att tecknå den förmånliga märkesförsäkringen annat ställe än hos aukt. handlare. Där är skillnaden.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...