Köpa avställd bil (snabbfråga)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Nu är det så att jag har tänkt hämta en bil från stockholmsområdet imorgon. Bilen i fråga är dock avställd för tillfället.

Då är min fråga, kan jag då som köpare köra hem bilen utan att få skit för att ha kört oförsäkrat? Här har man 7 dagar på sig att fixa försäkring efter inköpet, finns liknande regler i sverige?

För att bilen ska få rulla på vägarna ska trafik finnas, ställ på den fixa försäkring kör hem, har den körförbud får du dra upp den på ett bilsläp

Du ska ha trafikförsäkring på den minst för att den ska få rulla på svenska vägar. Avställd samt obesiktigad är inte hela världen, men försäkrad är ett minimum.
Jag har kört bilar obesiktigade och oskattade men försäkrade och jag har inte haft några större problem. Det var itne så länge sedan de ändrade på detta, tidigare kunde man inte försäkra bilen utan att ha den påställd.

Vet inte hur det blir mtp ditt hemmavarande. Men om en bil ställs på, utan trafikförsäkring, blir det nätta summor till Trafikförsäkringsföreningen att betala för ägaren.

Till saken hör ju att jag inte är svensk medborgare och knappast kan ta en svensk försäkring på en lördag, över en dag.

hmmm? :confused: hur gör man då?

be ägaren ställa på den och sätt på en försäkring, ge han en slant kör hem skiten, annars är det släp om du inte vill riskera böter om en polis vill prata med dig.

kolla med polisen så du inte åker på en jäkla massa böter.
Ringa polisen, nje ringer du 3gånger får du 3olika svar.

Last edited:
Har inget, inget kort som duger heller. Lite stressat att fundera på sånt nu.

Men det skall väl fanimig gå att hämta en biljävel utan att behöva papers exercisa sig över huvet? :huvet
Framförhållningsgenen säger: Det skulle du ha tänkt på tidigare.
Effektivitetsgenen säger: Chansa. Åker du dit så gör du.

Framförhållningsgenen säger: Det skulle du ha tänkt på tidigare.
Effektivitetsgenen säger: Chansa. Åker du dit så gör du.

Inte lätt att planera när man hittar nått man vill hämta, när det inte finns så mycket att välja på och man inte har så mycket fritid.

Nåja, får se hur det blir, fullt möjligt att det inte är nått att ha alls också, nåväl.

Har inget, inget kort som duger heller. Lite stressat att fundera på sånt nu.
T.ex. Statoil har bilsläp som man kan hyra på vissa av deras stationer. Hyrsläp brukar ofta vara nerklassade till en lägre totalvikt och max last än vad släpet normalt tål. Så de brukar man få dra med allt mellan VW Golf och Volvo V70 helt lagligt i de flesta fall.

Att kolla vad din bil får dra med B-kort och vad släpet har för totalvikt är ganska enkelt. Så där kan en polis lätt se om du drar en för tung vagn. Men det är lite svårt för en polis att bevisa vad din last väger om han inte har en våg vid sidan av vägen. Även om han kollar mot trafikregistret vad bilen som står på släpet har för tjänstevikt så kan inte de siffrorna användas (i tjänstevikten så räknas det in bl.a. en förare på 75kg och och bränsle etc, det finns ingen "torrvikt" angiven där).

Sedan beror det nog på lite hur uppseendeväckande man är om polisen vill lägga ner någon energi på att stoppa en. Har man lasten i jämnvikt och ordentligt surrad plus att släpets elektriska fungerar och däcken inte har för lågt lufttryck så är det en bra början.

Plus att det kan vara bra att fundera på vilken dragbil man har och vad som är lastat på släpet. Att ha en Peugeot 206 som dragbil och en cheva pick-up på släpet är inte en särskilt ljus idé. Då kan man lika gärna åka omkring med en stor skylt på släpet som säger "STOPPA MIG". Likaså kan det vara bra att undvika en stor tung bil som Jeep Grand Cherokee som dragbil, eftersom en så stor bil för det mesta bara får dra ett släp med totalvikt på max 750kg om man saknar BE-kort.

Har ni inte försäkringsbolag på Åland? Ring och försäkra bilen genom dem och ta en utskrift på det som du har med dig om du blir stoppad av polisen. Strunta i att ställa på bilen utan kör bara med försäkringen. Skyll på att du är en korkad finne om du blir stoppad så släpper de dig garanterat, även svenska poliser har medlidande för sånt :D

Både min syster och morsa bor på Åland och har köpt bil i Sverige.
Båda gångerna skrevs köpebrev som vanligt papper pengar och pil bytte ägare alla åkte hem och var nöjda.
Motorfordonsbyrån på Åland knorrade lite när morsan kom dit utan ägarbytesdelen (gula) av det svenska regbeviset.
När syrran köpte sin övertalade vi säljaren (bryschan) att vi behövde det gula ägarbytespappret vid införseln till Åland.

be ägaren ställa på den och sätt på en försäkring, ge han en slant kör hem skiten, annars är det släp om du inte vill riskera böter om en polis vill prata med dig.

Ringa polisen, nje ringer du 3gånger får du 3olika svar.
Försäkringen upphör att gälla i samma stund som den nya ägaren tar nycklarna, skulle man däremot "låna" bilen av en kompis o sen skriva ägarbytet till dan efter så är det ju en annan femma.

Försäkringen upphör att gälla i samma stund som den nya ägaren tar nycklarna, skulle man däremot "låna" bilen av en kompis o sen skriva ägarbytet till dan efter så är det ju en annan femma.

Jag fick ett annat svar från mitt försäkringsbolag. Att det gick utmärkt att ha överlappande försäkringar t.ex. eller låta förre ägare stå för försäkringen under några dagar. Förvirringen tycks vara stor :) Kanske de menade att om båda har försäkring så tar den nya ägarens vid exakt vid bytet?

Det viktiga är dock att man har en egen försäkring tecknad på bilen (går trots att man formellt sett ännu ej är ägare) och så kan man vara på väg till/från verkstad eller besiktning om det är så att den är avställd och obesiktigad.

Det viktiga är dock att man har en egen försäkring tecknad på bilen (går trots att man formellt sett ännu ej är ägare) och så kan man vara på väg till/från verkstad eller besiktning om det är så att den är avställd och obesiktigad.

Jag har för mig att det där "på väg till/från verkstad" är borttaget nu, det utnyttjades kanske lite väl mycket.

Försäkring kan han ju åka utan, det är ju massor av folk här på SH som glatt betalar in slantar till TFF vid varje ägarbyte :hihi

Jag har för mig att det där "på väg till/från verkstad" är borttaget nu, det utnyttjades kanske lite väl mycket.

Försäkring kan han ju åka utan, det är ju massor av folk här på SH som glatt betalar in slantar till TFF vid varje ägarbyte :hihi
Inte borttaget, dock så gäller det att övertyga polisen om att så är fallet. Bevisa det i rätten funkar inte heller, trots att man blev stannad nära auktoriserad verkstad.

Till bes. samt aukt. verkstad gäller det

Last edited:

De plockade bort det där med provkörning som fanns förut (synd!), men till och från verkstad (eller reparationsplats egentligen - kan ju vara svärfars lada mitt ute i ingenstans t.ex.) får man köra närmaste väg - fast det är ju en bedömningsfråga och med tung bevisbörda. Hittas man utanför IKEA med en sunkbil som gått obesiktigad några år, så ligger man pyrt till :D

Har ni inte försäkringsbolag på Åland? Ring och försäkra bilen genom dem och ta en utskrift på det som du har med dig om du blir stoppad av polisen. Strunta i att ställa på bilen utan kör bara med försäkringen. Skyll på att du är en korkad finne om du blir stoppad så släpper de dig garanterat, även svenska poliser har medlidande för sånt :D

Självklart, går dock inte att försäkra en svenskreggad bil hos dem. De har även stängt på lördagar så vitt jag vet...

Nåja, det blidde inget iaf, bilfan var såld när jag kom till tokholm, roligt. :gnissla

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick