Köpa bärbar dator!

Jag vet inte riktigt vad jag kan tänka mig att lägga på en burk? Jag väntar nog med att köpa tills skolan har börjat, kan ju vara så att skolan har något erbjudande och att man kan köpa dator genom dom.
Datorn kommer jag använda mycket till surf och filmkollande/köra film från datorn till tvn. Sen kommer det bli en hel del skoljobb gjort på den också antar jag, och vi kommer säkert köra tunga program som Photoshop mm.

Jag vill ha en lätt, smidig dator med dom specsen jag har skrivit i mitt första inlägg dvs hdmi, firewire, DL-brännare mm.

Ok, är du inne på en Apple har de rabatter via skolan/studentkortet (om det är högskola i alla fall).

Låter som att budgeten spelar roll, tänk då på att en dator inte är en investering och köp något billigt med en bra skärm. Skall du hålla på med photoshop o dyl i skolan är skärmen extra viktig, välj en med trevliga egenskaper samt tillräckligt många pixlar så du får plats med alla "verktyg" samtidigt som du fortfarande ser lite av bilden du skall bearbeta. Storlek på skärmen är inte samma sak som mängden pixlar, man kan hitta riktigt dåliga varianter på marknaden.

Du får i praktiken 3 års garanti på allt svensksålt, så betala inget för extra försäkring. Se till att din hemförsäkring är väl vald och betald istället.

Var inne en sväng på Applestore igår. Klämde lite på Macbook Pro 15". Blev fett sugen, dock hade jag velat ha Pro i 13,3" då den är lite smidigare. Tyvärr finns inte det och 13,3" väger bara 200 (!) gram mindre, som en frukt&mandel.

Macen verkar sjysst och jag älskar verkligen multi-touch! Macbook verkar ju också bra men den saknar en del grejer jag vill ha.

Är det någon som vet om man kan programmera Mighty Mouse så att man kan gå bakåt/framåt mellan typ hemsidor?

Har flera kompisar som har Vaios, j*vlar i mig vad dom krånglar.
Dock är Dellen ingen höjdare jag har nu heller då kvalitetskänslan e rätt låg på den men den funkar iaf.
Bästa laptopen jag haft var min gamla thoshiba, tålde Allt o krånga aldrig på 3 år.
Hette m30 pro, saknar den gamla trotjänarn :(

Du hade rätt.
Vaio modell häftig säljes för ett flak Carlsberg Sort.
Maken till skräp får man leta efter, å andra sidan så är mina kollegors av samma modell helt okej så det är något skit med det där Vista antar jag.
Fy fan fy fan fy fan.
Jag kör min gamla Dell så länge, den tappar knappar men fungerar.
Men, jag har haft en Dell som var en miljard gånger sämre än Vaion så man blir ju inte klok på någonting längre.

Du hade rätt.
Vaio modell häftig säljes för ett flak Carlsberg Sort.
Maken till skräp får man leta efter, å andra sidan så är mina kollegors av samma modell helt okej så det är något skit med det där Vista antar jag.
Fy fan fy fan fy fan.
Jag kör min gamla Dell så länge, den tappar knappar men fungerar.
Men, jag har haft en Dell som var en miljard gånger sämre än Vaion så man blir ju inte klok på någonting längre.

Det är Vistan som är skit. Jag tjör en Vaio (en såndär med widescreen) hemma med XP på och den är helt ok. Tjör en Dell Latitude D630 på jobbet med Vista på och burken i sig är helt ok. Tjör både Vista och Ubuntu på den och Vista är bajs. PunGt.

Jag letar också en dator att ha i skolan nu.Ska väl bara använda den till att skriva/surfa och titta på film. inget avancerat spelande eller nått sånt med andra ord.

Har ni några tips på vettiga datorer? Jag tänkte väl lägga runt 5k + /- Lite grann.

ett tips när det gäller att köpa laptop är att inte stirra sig blind på specsen utan att faktiskt använda datorn de funderar på lite innan då man snabbt börjar hata en dator som har dålig touchpad eller ett dåligt tangentbord.

Som jag sagt 100 ggr förut.

Lenovo/IBM, Toshiba, HP är det man ska ha. Sen kommer DELL, Acer och så vidare.

Sony ska man INTE ha. Skit.

Jag köpte mig en Acer Travelmate 5720G för ca 2 veckor sedan.

Sjukt nöjd med den faktiskt. Jag fick ge 7500:- , kolla specsen på den så förstår du att det va en bra deal. Bl.a. Intel core 2 duo 2.2ghz, 4mb cache ; 4GB DDR2 intern minne ; ATI HD2600 512MB Grafikkort, 320GB HDD etc...

Rekomenderas :tummenupp

Jag har en Mac PowerBook 12" G4 som jag tog som betalning för ett jobb -03. Den har allt man behöver, BT, Wifi, DVD brännare, you name it.
Helt tyst utom när man kör film eller tunga program.

Jag stänger aldrig av den, bara att lägga igen locket så går den i vila. Drar nästan ingen ström alls, 2+ timmar batteritid vid normal användning.

Trodde skärmen skulle vara för liten, men det funkar klockrent, använder den till allt utom spel och sånt där jag behöver skärmyta, då kör jag upp den på min 24" som jag har till PC'n. Så som bruksdator för surf, mail, skola etc är den klockren.
Sen petar du in open office så slipper du blanda in pyttemjuks abnormitet till office paket för mac, det är fan inte bra!

Kör en intel baserad mac 15.4" wide på jobbet och den låter mer och drar märkbart mer ström, men är fortfarande riktigt bra.

Ska du köra PC-laptop med Vista, ta en med plats för MASSOR med ram och se till att maxa det. Gärna 4 Gb, absolut inte under 2 Gb. Vill du sen driva en större skärm vid sidan ska du se till att ha ett rejält grafikkort i den.

/Danne

Använder man laptopen som basebollträ eller centralstöd för hojen så är det nog skitsamma vilket märke man väljer. Det är det iaf för varenda del i datorn är samma som de andra använder. "Made in Taiwan" etc.

Ja menar i min Vaio sitter det ett ATI Radeon. Skulle det vara sämre än ett ATI Radeon som sitter i en Acer? Nepp. Laptop tillverkarna byter ju inredning i datorerna fortare än vad en normal SH:are hinner säga :ligga?

Mitt tips är att kolla upp vad det sitter för skit i kärran, sen är det bara att bända och bryta lite på den så känner man om det är skitkvallis.

Kan man inget om datorer så ta med din lokala datanörd til affärn.

Vaio är bra förutom DVD-läsarna o bristen på drivrutiner till annat än Vista...
Men de är inte direkt ensamma om att använda dessa värdelösa läsare o de går faktiskt få till det med XP me lite micklande, jag har lyckats få igång nästan allt...

Jag letar också en dator att ha i skolan nu.Ska väl bara använda den till att skriva/surfa och titta på film. inget avancerat spelande eller nått sånt med andra ord.

Har ni några tips på vettiga datorer? Jag tänkte väl lägga runt 5k + /- Lite grann.

http://se.asus.com/products.aspx?l1=5&l2=26&l3=316&l4=0&model=1658&modelmenu=2

Jag köpte min för någon månad sedan och den är klockren för mitt behov. Funkar bra till en del spelande men är grym på film m.m. Den är tyvärr på utgående men det går att hitta enstaka exemplar lite här och var. Jag betalade strax över 6000:- för min.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick