Jag vet inte riktigt vad jag kan tänka mig att lägga på en burk? Jag väntar nog med att köpa tills skolan har börjat, kan ju vara så att skolan har något erbjudande och att man kan köpa dator genom dom.
Datorn kommer jag använda mycket till surf och filmkollande/köra film från datorn till tvn. Sen kommer det bli en hel del skoljobb gjort på den också antar jag, och vi kommer säkert köra tunga program som Photoshop mm.
Jag vill ha en lätt, smidig dator med dom specsen jag har skrivit i mitt första inlägg dvs hdmi, firewire, DL-brännare mm.
Ok, är du inne på en Apple har de rabatter via skolan/studentkortet (om det är högskola i alla fall).
Låter som att budgeten spelar roll, tänk då på att en dator inte är en investering och köp något billigt med en bra skärm. Skall du hålla på med photoshop o dyl i skolan är skärmen extra viktig, välj en med trevliga egenskaper samt tillräckligt många pixlar så du får plats med alla "verktyg" samtidigt som du fortfarande ser lite av bilden du skall bearbeta. Storlek på skärmen är inte samma sak som mängden pixlar, man kan hitta riktigt dåliga varianter på marknaden.
Du får i praktiken 3 års garanti på allt svensksålt, så betala inget för extra försäkring. Se till att din hemförsäkring är väl vald och betald istället.