Köpa båge efter Försäkringskostnad!?

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
CBR 600F
Hej!
Vill inte köpa en sporthoj som jag sedan inte kan ha råd att försäkra. Därför söker jag råd och tips inför ett eventuellt hojbyte.

Jag hade tänkt mig att betala 300:-/månad/halvförsäkring(ca 4000:-/år).

På själva bågen kan jag tänka mig att lägga ca 30 000:-

Vad finns för hojar i detta försäkringssegmentet? Tips?

/Thomas

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Yamaha TDM borde hamna inom det intervallet. Jag betalar 5100 hel/hel för min. Boende i Uppsala och har 30+ försäkring hos Bilsport & MC.

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Honda CBR 600 F av något äldre modell eller möjligen en Suzuki SV 650, Ducati Monster 600/750?

Nallen

Medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
FZR1000 -89
Med tanke på att försäkringsbolagen spår i kort, kastar tärning och använder slumptalsgeneratorer för att få fram försäkringspremien är det lättaste nog att ta ett gäng regnummer på olika hojar och ringa runt alla försäkringsbolag. Mycket jobb, men då får du ett riktigt svar iallafall :tummenupp

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
Var bor du och ålder?

Jag hade en yamaha thunderace -96 för 2 år sen som kostade mig 3500:-/året i halvförsäkring hos Folksam med deras "året runt" försäkring. Dvs du måste förvara den inläst i garage och alltid köra med godkända skydd.
Då var jag 27, utan MCkort, boende i Karlskrona.

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Min SV650 -03 kostar 6900 pix hel/hel på Bilspårtt å MC, kul och lättkörd hoj som av lite äldre årsmodell säkert finns för runt 30´. Sen om det är en "riktigt" sporthoj överlåter jag till andra att uttala sig om.

UltraForm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2006
Hoj
CBR 600F
Var bor du och ålder?

Jag hade en yamaha thunderace -96 för 2 år sen som kostade mig 3500:-/året i halvförsäkring hos Folksam med deras "året runt" försäkring. Dvs du måste förvara den inläst i garage och alltid köra med godkända skydd.
Då var jag 27, utan MCkort, boende i Karlskrona.

26 år, bor i skogen med eget garage.

Prisuppgiften på en cbr 600 -97 på mig halv, ligger den på ca 7500 halv helår.Ofattbart?

Prisuppgiften på en sv650 -02 låg på ca 2000 halv/helår på bilsport. det känns helt ok.

Hur kan det skilja så mycket på dessa två hojar? ganska likvärdiga?

Last edited:

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj

Prisuppgiften på en cbr 600 -97 på mig halv, ligger den på ca 7500 halv helår.Ofattbart?

Prisuppgiften på en sv650 -02 låg på ca 2000 halv/helår på bilsport. det känns helt ok.

Sv:n har väl lägre effekt? Men håller med om din förundran ... :confused:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Ja det här med försäkringar är ett mysterium.. Ringde och tecknade garage försäkring hos folksam, Fick prisuppgifter ca 150-200kr i månaden. Ok tänkte jag de va väl inte så farligt.

Nu efter ca 1V så kom min bekräftelse hem och vad står det 10 168kr för ett år alltså 847kr i månaden för garage försäkring. Ringer och kollar jo det är garage försäkring den står som. Tänkte om de lagt in den som trafik.

Sa till henne att man har ångerrätt 14dagar och att de kunde försöka blåsa någon annan. FY FAN vilka svin de är...

///Micke

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Ja det här med försäkringar är ett mysterium.. Ringde och tecknade garage försäkring hos folksam, Fick prisuppgifter ca 150-200kr i månaden. Ok tänkte jag de va väl inte så farligt.

Nu efter ca 1V så kom min bekräftelse hem och vad står det 10 168kr för ett år alltså 847kr i månaden för garage försäkring. Ringer och kollar jo det är garage försäkring den står som. Tänkte om de lagt in den som trafik.

Sa till henne att man har ångerrätt 14dagar och att de kunde försöka blåsa någon annan. FY FAN vilka svin de är...

///Micke

Folksam är inte kloka på sin garageförsäkring..
Man kan lika gärna ha hel försäkring på den...
TH och LF har rätt vettig garageförsäkring...

Som svar till trådskaparen, jag kör en gixxer 1100 från 93 som kostar 5k
hel/hel hos TH..
Så ska du ha halv så kan du säkert gå upp till en något nyare och fortfarande
hålla dig inom budget...
För övrigt mycket vettigt att köpa nåt man har råd att försäkra... !

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
en CBR900, tidigare modell ligger rätt så bra i den prissklassen du anger både försäkringsvis och inköp.... 96 så kom den nya genarationen med bättre ram och motor, så köp hällre en 96a än en 95a :tummenupp

För övrigt så är det ju inte något fel på dom äldre modellerna häller :)

Last edited:

eXcelcior

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
YZF 600R Thundercat
En Yamaha Thundercat är ganska billig att försäkra. Har för mig att min försäkring kostar ca 4000 halv helår. Men jag betalar nog inte mer än 2500 helår då det går att ställa av:)

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jag åker en Africa twin-96 och har den försäkrad hos IF kostar 2300:- Hel/hel.
Dock ligger dom lite över din hojbudget.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Nä, Hondan har väl 105 hästar mot SV's 70 och även om det "bara" är 50% mer så räkans CBRn som en fullfjädrad sporthoj vilket SVn inte gör. Det drar till sig ägare som är mer benägna att skada sig själva vilket ökar trafikdelen (och även om SVn är värd mer pengar så är 16åringar "utan lokal" mer benägna att sno en sporthoj än en mer netural varför SVn kanske inte blir motsvarande dyrare i stölddelen).

Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...