Köpa bakdäck av annat fabrikat än framdäcket

wheeely

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2020
Hoj
Yamaha XJ600S
Då var det dags att byta däck på min lilla 150cc pendel"hoj" (maxiscooter).

I dagsläget har jag ett par IRC på, och som jag har förstått det genom lite snack med verkstad tillverkas däck i par. Framdäcket har egenskaper som kompletteras av bakdäckets mönster och komposition.

IRC-däcken är stenhårda och dåliga när underlaget är blött och temperaturen är under 20 grader- har fått släpp på bakhjulet flera gånger i rondeller bland annat (när mönsterdjupet var bra). Jag skulle vilja ha ett par michelin city grip, vilket även en av verkstäderna rekommenderade för sin förmåga i väta och kyla och kompabilitet med mitt framdäck. Problemet är bara att däck enligt verkstadsmannen tillverkas i många utföranden och kan ha exakt samma dimensioner och samma namn men ändå ha olika mönster. Jag fick inte huvudet runt hur han bar sig åt för att ta reda på att mitt framdäck skulle funka med ett visst annat.

Min fråga blir således hur ni gör när ni beställer däck. Är det alltid två åt gången i samma uppsättning eller varierar ni bak och fram med olika märken så länge det passar dimensionerna och last/hastighets-index med mera? Finns det någon resurs man kan gå till för ett se om två däck funkar ihop eller hur gör ni? Ska konvergera lite med min verkstad som ska sköta själva monteringen av det nya däcket före jag beställer. Tycker bara att det borde vara enklare eller är det jag som komplicerar saker och ting?

Tack för svar!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har aldrig hört att fram och bakdäck tillverkas parvis, det låter som kvalificerat nonsens. Ofta förbrukar man ju 2 bakdäck per framdäck dessutom.

Om du har samma däck fram och bak idag, och däcket som sådant suger, så ser jag inte problemet, det är väl bara att byta både fram och bak? Och då lämpligtvis köpa samma sulor både fram och bak.

wheeely

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2020
Hoj
Yamaha XJ600S
Jag har aldrig hört att fram och bakdäck tillverkas parvis, det låter som kvalificerat nonsens. Ofta förbrukar man ju 2 bakdäck per framdäck dessutom.

Om du har samma däck fram och bak idag, och däcket som sådant suger, så ser jag inte problemet, det är väl bara att byta både fram och bak? Och då lämpligtvis köpa samma sulor både fram och bak.
Men du skulle inte rekommendera att behålla framdäcket som är av ett annat fabrikat och köpa ett michelin baktill? Vet att det är att föredra att ta båda samtidigt men bryr mig inte jättemycket om denna maskin. Vill gå igenom nästa besiktning och få lite bättre grepp på bakdäcket bara. Känner lite att det är onödigt att ta frammen också om ändå mönsterdjupet är bra, men det kanske är idiotiskt?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
De är ju hur vanligt som helst o mixa märken , ett exempel är att man sätter lite grövre fram på stora offroad tourers när det vankas äventyrsvägar så det iaf går att styra åt vilket håll det skall gå åt skogen när det blir bajs

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men du skulle inte rekommendera att behålla framdäcket som är av ett annat fabrikat och köpa ett michelin baktill? Vet att det är att föredra att ta båda samtidigt men bryr mig inte jättemycket om denna maskin. Vill gå igenom nästa besiktning och få lite bättre grepp på bakdäcket bara. Känner lite att det är onödigt att ta frammen också om ändå mönsterdjupet är bra, men det kanske är idiotiskt?
Har du samma däck fram och bak och du tycker att dom är halkiga så skulle jag byta fram först om jag bara skulle byta ett däck. Bakhjulssläpp är inte hela världen, det är betydligt svårare att rädda situationen om framhjulet glider iväg.

Fast i det läget skulle jag aldrig ens fundera på att bara byta ett däck, det är verkligen inte värt dom kronor du sparar.

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Då var det dags att byta däck på min lilla 150cc pendel"hoj" (maxiscooter).

I dagsläget har jag ett par IRC på, och som jag har förstått det genom lite snack med verkstad tillverkas däck i par. Framdäcket har egenskaper som kompletteras av bakdäckets mönster och komposition.

IRC-däcken är stenhårda och dåliga när underlaget är blött och temperaturen är under 20 grader- har fått släpp på bakhjulet flera gånger i rondeller bland annat (när mönsterdjupet var bra). Jag skulle vilja ha ett par michelin city grip, vilket även en av verkstäderna rekommenderade för sin förmåga i väta och kyla och kompabilitet med mitt framdäck. Problemet är bara att däck enligt verkstadsmannen tillverkas i många utföranden och kan ha exakt samma dimensioner och samma namn men ändå ha olika mönster. Jag fick inte huvudet runt hur han bar sig åt för att ta reda på att mitt framdäck skulle funka med ett visst annat.

Min fråga blir således hur ni gör när ni beställer däck. Är det alltid två åt gången i samma uppsättning eller varierar ni bak och fram med olika märken så länge det passar dimensionerna och last/hastighets-index med mera? Finns det någon resurs man kan gå till för ett se om två däck funkar ihop eller hur gör ni? Ska konvergera lite med min verkstad som ska sköta själva monteringen av det nya däcket före jag beställer. Tycker bara att det borde vara enklare eller är det jag som komplicerar saker och ting?

Tack för svar!

Den lite svåra vägen: ifrågasätt allt din nuvarande gummigubbe säger.

Den enklare vägen: byt leverantör och tala aldrig mer med honom - av det du beskriver i posten är allt snack i nattmössan.

Allt - utom möjligen en sak som man behöver vinkla lite för att det skall bli rätt:

Om du har skitdäck fram och bak (oavsett fabrikat) och dessutom upplever bristande grepp bak, så kommer ett byte till bättre däck bak att obönhörligt avslöja hur dåligt ditt framdäck är.

Alltså: är du inte nöjd med greppet bak så bör du byta fram också.

Däck tillverkas absolut inte i par eller matchas mot varandra på individnivå - det vore en logistisk mardröm.
Däremot kan det vara en bra idé att köpa två däck av samma modell som tillverkaren rekommenderar att dom skall rulla ihop. Det brukar borga för ett neutralt och problemlöst uppträdande.

Är man lite däcksintresserad så kanske man vill laborera med lite olika egenskaper bak och fram - svar på instyrning mm, och då behöver man härja runt en hel del i däckstraven för att hitta det som passar för just den egna körningen.

Kräng på det du vill och notera hur hojen förändrar sig!

Slutligen: alltför många verkar resonera som: "det är en fubbing scooter! Det spelar ingen roll vad du har för däck."

Sanningen är den motsatta. Just på scooter är det otroligt viktigt att ha rätt sorts däck.
Det finns massor att hämta ur en scooter skodd med bra däck.

wheeely

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2020
Hoj
Yamaha XJ600S
Den lite svåra vägen: ifrågasätt allt din nuvarande gummigubbe säger.

Den enklare vägen: byt leverantör och tala aldrig mer med honom - av det du beskriver i posten är allt snack i nattmössan.

Allt - utom möjligen en sak som man behöver vinkla lite för att det skall bli rätt:

Om du har skitdäck fram och bak (oavsett fabrikat) och dessutom upplever bristande grepp bak, så kommer ett byte till bättre däck bak att obönhörligt avslöja hur dåligt ditt framdäck är.

Alltså: är du inte nöjd med greppet bak så bör du byta fram också.

Däck tillverkas absolut inte i par eller matchas mot varandra på individnivå - det vore en logistisk mardröm.
Däremot kan det vara en bra idé att köpa två däck av samma modell som tillverkaren rekommenderar att dom skall rulla ihop. Det brukar borga för ett neutralt och problemlöst uppträdande.

Är man lite däcksintresserad så kanske man vill laborera med lite olika egenskaper bak och fram - svar på instyrning mm, och då behöver man härja runt en hel del i däckstraven för att hitta det som passar för just den egna körningen.

Kräng på det du vill och notera hur hojen förändrar sig!

Slutligen: alltför många verkar resonera som: "det är en fubbing scooter! Det spelar ingen roll vad du har för däck."

Sanningen är den motsatta. Just på scooter är det otroligt viktigt att ha rätt sorts däck.
Det finns massor att hämta ur en scooter skodd med bra däck.
Sanningen är att det är ganska gamla däck och jag vet långt inombords att det du säger är det enda rätta. De är torra som fnöske och har garanterat tappat köregenskaper båda två. Jag måste erkänna att jag har haft samma "fubbing scooter"-tankar, men är inte sämre än att tänka om! Tack för svaret!

Bonusfråga: Någon som har koll på vad som gäller för balansering av hjulen på en 14-tummare? Den gör över 100, men ser inga vikter utanpå fälgen. Verkstaden jag snackade med sa att det var ett måste men samtidigt lite skumt att de inte har några i orginalutförande. Vanligt att använda beads eller liknande inuti däcket på dessa?

notrightrider

Learning fugging nuthing keeps you young.
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Sanningen är att det är ganska gamla däck och jag vet långt inombords att det du säger är det enda rätta. De är torra som fnöske och har garanterat tappat köregenskaper båda två. Jag måste erkänna att jag har haft samma "fubbing scooter"-tankar, men är inte sämre än att tänka om! Tack för svaret!

Bonusfråga: Någon som har koll på vad som gäller för balansering av hjulen på en 14-tummare? Den gör över 100, men ser inga vikter utanpå fälgen. Verkstaden jag snackade med sa att det var ett måste men samtidigt lite skumt att de inte har några i orginalutförande. Vanligt att använda beads eller liknande inuti däcket på dessa?

En enkel, statisk balansering kan du göra själv och klibba på lite klistervikter från Biltema. Det blir bra nog.

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Vanligen är det viktigare med balansering fram. Så gör som notrightrider säger. Med framhjulet i luften borde hjulet snurra tillräckligt lätt för en hyfsad statisk balansering.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Den däckhandlaren är antingen en komplett jubelidiot eller så ljuger han medvetet för att sälja två istället för ett däck.
Oavsett vilket så vill man ju handla av någon som är både ärlig och kompetent så byt däckleverantör.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det enda jag kan tänka mig att din däcknasare kan ha menat eller missförstått är att ibland tillverkas modellspecifika däck med samma namn som en vanlig serie men som har lite annorlunda egenskaper än de vanliga däcken. Kanske marginellt styvare stomme, eller lite annorlunda gummimix.
Men, det är inte så att det gör så enorm skillnad att du kommer märka skillnad om du rullar mixa ett modelldäck med ett standarddäck.
Och du, byt båda gamla däcken, för byter du bara bak kommer det höja ribban så att framdäcket potentiellt börjar tappa fästet istället och det är jobbigare än bak.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det enda jag kan tänka mig att din däcknasare kan ha menat eller missförstått är att ibland tillverkas modellspecifika däck med samma namn som en vanlig serie men som har lite annorlunda egenskaper än de vanliga däcken. Kanske marginellt styvare stomme, eller lite annorlunda gummimix.
Men, det är inte så att det gör så enorm skillnad att du kommer märka skillnad om du rullar mixa ett modelldäck med ett standarddäck.
Och du, byt båda gamla däcken, för byte du bara bak kommer det höga ribban så att framdäcket potentiellt börjar tappa fästet istället och det är jobbigare än bak.

Du tror att han eller någon annan klarar av att styra upp en bakhjulssladd med en scooter?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Troligen inte men ett framhjulssläpp är inte direkt lättare att hantera.

Jo, jag skulle nog vilja hävda att det faktiskt är lättare att känna när man är nära gränsen fram och på en scooter dessutom om det ändå släpper så lättare att få tillbaka greppet genom att styra med.

Man har ju inte hojen fastklämd mellan knäna så signalerna från bakhjulet till rumpan blir ju i princip obefintliga.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bara för att hjulet börjar spinna betyder det ju inte att man sladdar, men jag sa ju byt båda.

Ok, jag visste inte att det handlade om sådana effekter från en 150cc scooter.

Ja, han kan byta hoj också, men tråden handlar väl om det går att byta bara bakdäcket och spara en slant. Själv byter jag i alla fall vanligtvis bara ett däck i taget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Ok, jag visste inte att det handlade om sådana effekter från en 150cc scooter.

Ja, han kan byta hoj också, men tråden handlar väl om det går att byta bara bakdäcket och spara en slant. Själv byter jag i alla fall vanligtvis bara ett däck i taget.
Med kassa däck behövs inte hemskt mycket effekt för att det ska spinna. :gnissla
Hade däck på en hoj som spann i vått hela tiden, kunde dra loss från nära 1500 rpm, och där är det ju inte hinkvis med effekt. Snål och dum som jag var bytte jag inte däcken, utan körde slut på dem, och som resultat fick jag massa olater i min körteknik som tog år att nöta bort.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jävla 150cc som börnar satan i kurvorna. Man måste smyga på gasen med 150cc. Har jag hört.

Enda hojen jag haft sådana problem med var med min trimmade ninja h2 med typ 250hk på slangen. Om däcken var kalla och man var för hetsig. Hur en 150cc fyrtaktsscooter kan vara svårkontrollerad när tempen är 15 grader är bortom mitt förstånd.

Köp ingen tyngre hoj innan du lärt dig köra någorlunda.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jävla 150cc som börnar satan i kurvorna. Man måste smyga på gasen med 150cc. Har jag hört.

Enda hojen jag haft sådana problem med var med min trimmade ninja h2 med typ 250hk på slangen. Om däcken var kalla och man var för hetsig. Hur en 150cc fyrtaktsscooter kan vara svårkontrollerad när tempen är 15 grader är bortom mitt förstånd.

Köp ingen tyngre hoj innan du lärt dig köra någorlunda.
Nej. Du ska nog ha rejält dåliga däck för att det ska vara ett problem. Jag har fått bakhjulssläpp vid några enstaka tillfällen. men då har det varit med betydligt större maskiner.
Bland annat ett som jag fick i ca 90 under omkörning i regn där nylagd asfalt hade blödit ur sig lite bitumen så det blev såphalt och en gång vid regn där jag var lite för entusiastisk att gå på gasen ut ur korsningen. Men då är det frågan om motoreffekter långt över vad en 150cc skoter kan prestera. förvisso med hyfsat fräscha däck.

Men det är klart. Har man däck som är 10+ år gamla som redan från början hade uselt våtgrepp så dom numera är backelit så är väl inget omöjligt men jag misstänker att när däcken kommer till det stadiet så är dom så fulla med torrsprickor att ingen vettig människa vågar använda dom i alla fall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Nej. Du ska nog ha rejält dåliga däck för att det ska vara ett problem. Jag har fått bakhjulssläpp vid några enstaka tillfällen. men då har det varit med betydligt större maskiner.
Bland annat ett som jag fick i ca 90 under omkörning i regn där nylagd asfalt hade blödit ur sig lite bitumen så det blev såphalt och en gång vid regn där jag var lite för entusiastisk att gå på gasen ut ur korsningen. Men då är det frågan om motoreffekter långt över vad en 150cc skoter kan prestera. förvisso med hyfsat fräscha däck.

Men det är klart. Har man däck som är 10+ år gamla som redan från början hade uselt våtgrepp så dom numera är backelit så är väl inget omöjligt men jag misstänker att när däcken kommer till det stadiet så är dom så fulla med torrsprickor att ingen vettig människa vågar använda dom i alla fall.
Däcken som satt på min 250nija från fabrik var stenhǻrda puckar som inte uppvisade något slitage på tiden jag hade hojen, minns inte exakt hur långt jag hann köra innan den blev stulen, men det var många hundra mil teminstingens.
Den hojen kunde jag spinna loss med på våt asfalt. Den är inte direkt ett effektmonster.

Sedan finns det många poster från mig om när jag körde på Qualifier-däck på min Z1000SX, och fick bakhjulssläpp hela tiden i vått väglag. Men den var ju lite häftigare effektleverans i än ninjan. :hihi

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA