köpa bakdämpare hjälp.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Så börjar la få ordning på chassiet på hojjen men behöver lite mer råd.

Hojjen är en gsxr 1000 k5.

fram kommer de sitta öhlins kolvkit å schims standard 9,5n fjädrar samt borttagna ändstopp och öhlins olja. allt rekomenderat och byggt av pontus på pw racing konsult.

men nu är frågan vad jag skall göra bak. tanken var först att bara byta fjäder till de pontus rekomenderade mig dvs en 90n fjäder orginal 81n fjäder. Men då de verkar svårt å få tag på fjäder till orginaldämparn har jag börjat fundera på annat. Kan få loss en öhlins dämpare bak för 12k ord pris 14400 men hittade wp dämpare för 8700kr

är wp sämre eller är de värt å sattsa på?

har kollat efter wp på spingzz.se och blir nog styrdämpare därifrån me i så fall.

väger 100 kg och kittar om hojjen främst för å få bättre avstämda grejer och pontus på pw racing verkar ha stenkoll.

men skall jag vara nöjd med fjäder om jag får tag på någon elller skall ajg sattsa på en riktig dämpare å hoppas jag blir snabb nog att kunna använda den?

Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Slösar du bort rejsbudgeten på onödiga prylar i gaffeln så känns det ju lite löjligt å snåla in på de mer vettigare inköpen som en bra bakdämpare. Bara det dyraste är gott nog i Räksallad 1000.:tummenupp

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Rent konkret.. 70%förare 20% chassie 10% motor. Grovt skissat. Så att satsa på chassiet istället för massa lull lull till motorn det gör du ju rätt i.
Sen om du vill satsa mer på en bakdämpare eller gå på enbart en fjäder.. Det är upp till dig att avgöra.
Pontus har BRA koll. Han skulle knappast vara anlitad i Superbike VM annars...
Och han har dessutom tillgång till en massa tester gjorda av Öhlins.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Om man tycker det är Ö-shit eller White-shit är nog upp till föraren. Vissa föredrar det ena märket framför den andre och har olika erfarenheter. Dom har nog båda sina för och naktdelar.

Förr gällde generellt att Öhlins hade mera justermöjligheter/klick. Nu är det kanske inte alltid så.

Jag har kört både med WP och Öhlinare bak och har inte märkt nån större skillnad på körningen eller känslan. Var dock stor skillnad i pris att serva en WP i Holland mot att serva en Öhlins i Sverige!

sandstream

Guest
Slösar du bort rejsbudgeten på onödiga prylar i gaffeln så känns det ju lite löjligt å snåla in på de mer vettigare inköpen som en bra bakdämpare. Bara det dyraste är gott nog i Räksallad 1000.:tummenupp
Kan vi ana ett uns av avundsjuka så fort någon köper något som är lite bättre och dyrare än original?
Kanske dags för en: "Lägg pengarna på däck och träning" ;)

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Sök på Öhlins produkt nummer, jag hittade till mitt ena sänke en Öhlinare som reades i tyskland för 2000:- under det svenska priset....
/Wizz

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Det måste väl finnas beggade K5 Öhlins dämpare på marknaden för ca 5KSEK!!!??? Ge den sedan otvättad till Pontus för renovering så blir han glad!!!

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Rent konkret.. 70%förare 20% chassie 10% motor. Grovt skissat. Så att satsa på chassiet istället för massa lull lull till motorn det gör du ju rätt i.
Sen om du vill satsa mer på en bakdämpare eller gå på enbart en fjäder.. Det är upp till dig att avgöra.
Pontus har BRA koll. Han skulle knappast vara anlitad i Superbike VM annars...
Och han har dessutom tillgång till en massa tester gjorda av Öhlins.

haha bromsar du aldrig?:va håller med om att effekten räcker, jag har och kommer int lägga en krona på effekten, den får gå med orginal avgas etc. håller bäst slipper byta dämpare och tror att de 10 hästarna extra ger inte mig bättre varvtider.

ne jag vet jag är för dålig förare med redan för bra grejer. men är prylbög å alltid hållt på med bilracing så hojprylar är ju billigt:) Förösker dock hålla en bra budget och inte lägga pengar på skit. för då kunde jag likaväl köpt en superbikehoj för 85-90k som var färdigkittad.

ja pontus verkar ha stenkoll så jag följer hans tipps slaviskt:)

har inte hittat nån öhlinare för 5 k. tyvärr. och k5orna är la fortfarande tillräckligt pontenta för att även höjdarna ska fortsätta köra på dom, e al därför de itne säljs några delar än.

Men ajg ser de så här. wp dämpare plus styrdämpare 8700 + 2665 eller öhlinare plus styrdämpare = 12-14k + 4000. så de skiljer ju nästan 5000 om jag kör wp eller öhlins. och jag tror den största skillnaden för mig är att gå från orginal till eftermarknad, sen den lilla skillnade som öhlins eller wp har de spelar nog ingen roll. jag lär inte stå i depån å klicka ändå:) inte första året iaf:) säkert inte andra heller. sen får vi se om hojjen ligger i småbitar..

Hur stor skillnad är de på renovering på en wp i holland då eller en öhlins i sverige?

Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
Hur stor skillnad är de på renovering på en wp i holland då eller en öhlins i sverige?

För mig var det 60 euro för WP och för Öhlinaren 1600:- sek för en service av bakdämparna.

MC Doktorn

Guest
Hutlöst att ta 11K för en öhlinare bak..

Nästan halva priset om du vågar /vill handla overthere http://www.solomotoparts.com/home.php

Jag är helt inne på din linje, bra fjädring spar däck och varför ska man som amatör inte ha bra grejer :va

Haft WP på min förra funkar mycket bra men företaget springzz som servar dom har sina sidor.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
För mig var det 60 euro för WP och för Öhlinaren 1600:- sek för en service av bakdämparna.

låter ju som deär mycket billigare ås kicka en wp till holland då plus att wp är billigare i inköp? dock servar jag helst i sverige då de alltid blir krångel å skicka grejer till andra länder. Att dom kan serva där tvivlar jag inte på.

Hutlöst att ta 11K för en öhlinare bak..

Nästan halva priset om du vågar /vill handla overthere http://www.solomotoparts.com/home.php

Jag är helt inne på din linje, bra fjädring spar däck och varför ska man som amatör inte ha bra grejer :va

Haft WP på min förra funkar mycket bra men företaget springzz som servar dom har sina sidor.

tyvärr åker jag ju sucka och verkar inte finnas några bakdämpare till sucka på deras sida? bara kolvkitt till bakdämparn. visserligen billigt,

har hört att springzz skall vara lite svåra och få tag i. hur är dom annars å ha å göra me?

Ja ser la de som så kan jag öka marginalen för fram eller bakhjulssläp något så är jag nöjd. Samt spara lite däck så ja varför inte.

en öhlins styrdämpare på den sidan du rekomenderade kostade 480 dollar så blir la strax under 3000 plus frakt då så wp styrdämparn är fortfarande biligare i sverige..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
låter ju som deär mycket billigare ås kicka en wp till holland då plus att wp är billigare i inköp? dock servar jag helst i sverige då de alltid blir krångel å skicka grejer till andra länder. Att dom kan serva där tvivlar jag inte på.
har hört att springzz skall vara lite svåra och få tag i. hur är dom annars å ha å göra me?

Ja ser la de som så kan jag öka marginalen för fram eller bakhjulssläp något så är jag nöjd. Samt spara lite däck så ja varför inte.

en öhlins styrdämpare på den sidan du rekomenderade kostade 480 dollar så blir la strax under 3000 plus frakt då så wp styrdämparn är fortfarande biligare i sverige..

Att skicka WP till holland brukar vara snabbt och jättesmidigt om man jämför med Springzz som har en tendens att ta på sig lite mycket jobb och ibland ha svårt att få fram delar. Jag fick vänta 9veckor på en dämpare mitt under säsongen vilket knappast är acceptabelt. De är dock väldigt kompetenta och kan sina saker men man får spader på långa servicetider.

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Öhlins, Wilbers eller WP, spelar roll på kvaliten i alla fall, har hört att Öhlins går sönder oftare, eller kanske dom inte sponsrade som vanligt :rolleyes:
Hade Öhlins i 2 säsonger innan, inga problem med den för min del:tummenupp
Själv kör jag Wilbers funkar klockrent, 3 säsonger utan service :tummenupp
Tycker att det kanske vart smartare att köpa öhlins, för att det finns service här, + att räkna inte med att få rätt fjäder från början. Är du en tyngre herre + 85 kilo och över, behöver du någon av dom här dämparna! Annars helt original! Å andra sidan Öhlins tror att det är Guld dom säljer :näsblod

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
En annan fördel med Öhlins är ju den kontakt du har med Pontus.

Han kan även ge dig en ok grundinställning samt lite tipps på vad du kan testa för att få det att funka bättre.

Jag märkte själv stor skillnad på min gml r750 med de prylar han hjälpte mig med.. :)

MC Doktorn

Guest

tyvärr åker jag ju sucka och verkar inte finnas några bakdämpare till sucka på deras sida? bara kolvkitt till bakdämparn. visserligen billigt,

Använt WP på en 600rr, den började läcka genom godset .Springzz gjorde det dom kunde och skulle byta ut den defekta delen kostnadsfritt.

Detta vittnar om det finns service anda men som B Jr säger är dom stressade och underbemmanade vid högsäsong.Men Henry på Springzz har ett stort kunnande utan tvekan.

Priserna var bara ett ex på hur sjukt höga priser man begär för Öhlinare, jag skulle som dig satsa på WP.

Då ska man lägga på frakt och sen tillkommer med största sannolikhet tull och moms på ca 30%.

Eller så ber man sin vän som bor där köpa den och skicka den till dig som en Julklapp?

Hur stor chans att dom kollar det?

Last edited:

AI

Tack och adjö, på återseende... kanske..
Gick med
7 Oct 2005
Hoj
Ducati 748s, Suzuki LT50, Yamaha PW50
Brukar man inte säga att man får vad man betalar för...!!!?:D :D :D

BMW är dyrare än en skoda och Öhlins är dyrare än WP... undra varför!?:va haha...

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Klart att man inte ska åka på gammalt skräp. Byta bakdämpare är rätt vettigt. Men dyra kittade gafflar behövs knappt i NSB om man inte tillhör toppskiktet ännu mindre om man kör sin första säsong som rookie. Men jag ska nog varva dig i år igen. :arsele

Kan vi ana ett uns av avundsjuka så fort någon köper något som är lite bättre och dyrare än original?
Kanske dags för en: "Lägg pengarna på däck och träning" ;)

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250

Och när jag blev tvungen att akutserva min öhlinare i Finland så fick jag efter mycket om och men och hjälp av några finnar tag i en firma som kunde göra det, men de skulle just stänga för dagen men klockan nio nästa morgon var jag välkommen.

Nu hade de ingen 'maskin' för luftningen så det gjordes för hand, och när han hållt på en bit över 3 timmar började jag känna mig orolig för notan om jag hade så mycket pengar med som det kunde tänkas bli.
Strax före lunch fick jag dämparen i handen färdig och han pekade mot kassan (finnar är duktiga på finska :) )
Knalla dit och fråga vad det kostade att få dämparen fixad, hmm och lite funderande.

50 Euro!

Blir hög timpenging på verkstad.
Tror mina finska vänner hade sagt till att det skulle göras billigt och bra :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år